Vijf Oculus Quest-lanceringstitels die je moet spelen
PU.nl
Nieuws

Vijf Oculus Quest-lanceringstitels die je moet spelen

Op 21 mei verschijnthref="https://gamer.nl/artikelen/review/oculus-quest-is-een-fantastische-virtualrealityheadset/" rel="noopener noreferrer" target="_blank"> Oculus Quest</a>. Deze stand-alone vr-spelcomputer geeft je volwaardige vr, maar dan zonder lastige kabels of een dure pc. Dat dit geen marketingpraat is, blijkt uit de kwaliteit van de eerste golf Quest-games die op dag één verkrijgbaar zijn. Hier zijn vijf spellen die je meteen op het gloednieuwe systeem moet zetten.

Lees ook onze review over de Oculus Quest.

Beat Saber

Je kan bijna spreken van het eerste vr-fenomeen. Beat Saber is een ritmegame waarin je met twee lichtzwaarden op de maat van de muziek gekleurde blokken moet doorhakken. Het gegeven is supersimpel, maar net zoals bij Tetris is dat ook de genialiteit. Er is iets enorm verslavends aan het spel, waarbij je steeds maar weer hetzelfde nummer blijft doorspelen om ook op de hoogste moeilijkheid een foutloze run neer te zetten. Het is ook het soort spel waardoor je ’s avonds in bed, wanneer je je ogen sluit, de blokjes nog rond ziet vliegen. Maar bovenal is het een spel dat je iedereen kan laten spelen én dat echt alleen mogelijk is in vr.

©GMRimport

Rec Room

Een van de allerbeste vr-ervaringen is nog steeds Rec Room. Het meest schokkende ervan is dat het volkomen gratis is. Geen aanschafprijs, geen abonnement, geen microtransacties. Helemaal niets, nada. En dat terwijl het spel uitermate professioneel is, constant van updates wordt voorzien en vooral fantastisch leuk is om te spelen. Rec Room is een sociale ervaring waarin je diverse ‘mini’-games kan spelen. Mini staat tussen aanhalingstekens, want er is eigenlijk niets mini aan de geweldige Paintball-modus, of de verschillende co-op rpg-avonturen. Of Laser Tag. Paintball alleen is al genoeg reden om in het spel te stappen en er uren in te blijven. Had ik al gezegd dat het gratis is? Oh ja, het is tevens cross-play met PlayStation VR en pc.

©GMRimport

Virtual Virtual Reality

De humor van Portal en een snufje The Matrix komen samen in een geweldige (maar helaas korte) verhalende game. In ‘de toekomst’ is de mensheid dienstbaar aan kunstmatige intelligenties. In de virtuele wereld is het aan jou om het diverse cliënten naar de zin te maken. Cliënten die bizarre vormen en wensen hebben, zoals een klomp boter die van je verlangt dat je hem volhangt met geroosterde boterhammen. Of een windmolentje die wil dat je zijn tuin verzorgt. Er is uiteraard meer dan dat, maar dat verraden zou de verrassing verpesten. Hoe dan ook is dit een heel leuk avontuur dat zowel een ironische parodie is op vr, als een perfecte introductie voor het medium.

©GMRimport

Apex Construct

Er zijn twee dingen die sowieso perfect werken in vr: het verkennen van vreemde omgevingen en boogschieten. Rare combinatie? Misschien. Je kunt echter niet om de feiten heen. Apex Construct, een game die al eerder op PSVR en pc verscheen, plaatst je in een verwrongen wereld met een kunstmatige hand en geheugenverlies. Een vreemde stem die zich Father noemt spreekt je toe, en gebruikt je als pion in een strijd tegen Mother. Ondertussen wordt de wereld bevolkt door moordlustige robots. Maar goed dat je een pijl en boog bij je hebt! Apex Construct is een lekkere verhalende game die je het gevoel geeft echt ergens anders te zijn. Deze versie is in veel opzichten superieur aan de PSVR-editie, al is het maar omdat je dankzij de Quest vrij rond kunt lopen.

©GMRimport

Tilt Brush

Geen game, maar wel een hele leuke manier om vr te gebruiken én om aan vrienden te tonen: Tilt Brush (van Google) is een 3d-tekenprogramma. Het leuke is dat de software allerlei speciale effecten en lijnsoorten biedt om heel snel coole resultaten te creëren. Het is misschien niet direct geschikt voor ‘serieuze’ kunst, maar wat is het toch leuk om met bliksemschichten en vlammen te schilderen in de ruimte! Bovendien kun je de pulserende lijnen laten reageren op muziek (in ieder geval in de pc-versie, we weten niet of de Quest dat ook aankan) om een virtuele disco te maken. Hoe dan ook is het een hele leuke introductie voor vr die buitengewoon veel baat heeft bij kamervullende vr. Het zou zomaar eens echte artistieke prestaties kunnen uitlokken die je in een virtuele galerij kunt tonen.

©GMRimport

Er zijn uiteraard nog meer spellen die meteen voor de Quest beschikbaar komen. Zoals de geweldige James Bond-parodie I Expect you to Die, de ‘ontmantel de bom-sim’ Keep Talking and Nobody Explodes en de op pc buitengewoon indrukwekkende Robo Recall. Wat dat betreft is er voor mensen die de Quest op lancering kopen genoeg keus. En dat is voor een consolelancering natuurlijk erg belangrijk.

Zijn er Quest-games waar jij naar uitkijkt? Laat het weten in de reacties.

Meer Virtual Reality:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!