Vr Vrijdag: Wat heb je nodig voor Half-Life: Alyx?
PU.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Wat heb je nodig voor Half-Life: Alyx?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: een heus koopadvies voor vr-hardware.

Aan de vooravond van de release van Half-Life: Alyx is het tijd om te inventariseren wat je precies nodig hebt voor deze game, en wat de beste en meest betaalbare opties zijn. Daarmee kijken we meteen naar dat aloude argument dat vr te duur is voor reguliere gebruikers.

Laten we beginnen met de specificaties die Valve opgeeft om Half-Life: Alyx goed te kunnen draaien:

Processor: Core i5-7500 / Ryzen 5 1600.

Geheugen: 12 GB RAM.

Grafische kaart: GTX 1060 / RX 580 - 6GB VRAM.

En uiteraard een vr-headset.

Dit zijn de zogenaamde ‘minimale specs’, dus dit heb je absoluut nodig om het spel comfortabel te spelen. Comfort is van levensbelang bij een virtual reality-ervaring, en die wordt voor het grootste deel bepaald door de framerate. Daar heb je dus een goede grafische kaart voor nodig.

©GMRimport

Grafische kaart

De benodigde kaart voor Alyx is krachtiger dan het oorspronkelijke minimum vereiste voor het gebruiken van een Vive of Rift. Daar stond toen een GTX 970 of R9 290 en 8 GB geheugen voor. Toch is een GTX 1060 of RX 580 verre van een buitengewone kaart. Als je moet upgraden, ben je tussen de €170,- en €200,- kwijt. Veel pc-gamers hebben overigens vast al iets vergelijkbaars of beters in hun kast zitten.

Processor

De eisen voor de processor zijn ook zeker niet exotisch. De kans is groot dat als je de afgelopen vijf jaar een game-pc hebt gekocht, je je daar niet teveel zorgen over hoeft te maken. Check het voor de zekerheid, maar als je ‘gewone’ pc-games kunt spelen, is je processor voor Half-Life: Alyx zeer waarschijnlijk geschikt.

Geheugen

De minimale eis is 12 GB. Ook hiervoor hoeven de meeste pc-gamers geen grote investeringen te doen. Voor zo’n 80 euro koop je 16 GB aan DDR4 ram. Meer ram is altijd prettiger, maar je hoeft dus geen achterlijk grote hoeveelheid geheugen in je pc te steken. Met 8 GB ram kun je de game overigens waarschijnlijk nog steeds spelen, maar het zal vaker haperen en de laadtijden worden langer. Als je nu nog 8 GB in je game-pc hebt zitten, is het waarschijnlijk sowieso goed om hier eens wat aan te doen.

Vr-headset

En dan het meest essentiële onderdeel voor het spelen van een vr-game: de vr-headset. Hier heb je tegenwoordig een boel keus in. Je hoeft zeker niet de allerduurste headset aan te schaffen om van Alyx (en vele andere games) te kunnen genieten. Bij deze een overzicht van de mogelijkheden, van duurst naar goedkoopst. Tot slot krijg je nog gratis een aankoopadvies, mocht je niet zeker weten wat het beste bij je past.

©GMRimport

Valve Index

Veruit de de duurste optie is de Valve Index, het apparaat dat Valve heeft ontwikkeld en waar je Half-Life: Alyx ‘gratis’ bijkrijgt. Gratis staat tussen aanhalingstekens, omdat je voor dit privilege €1079,-,- moet neertellen. Dat is dan inclusief de nieuw Valve-bewegingscontrollers, de headset en twee ‘basisstations’. Die basisstations – die noodzakelijk zijn om de positie van de headset in de ruimte te volgen - zijn volgens de Valve-site niet nodig als je al een HTC Vive in huis hebt. Die van de Vive zijn namelijk compatibel. Stap je dus over van een Vive, dan is het mogelijk om voor ‘slechts’ €799,- een Valve Index te gebruiken met de moderne controllers, of je telt €539,- neer voor een Index zonder controllers. Dan moet je wel de minder geavanceerde Vive Wands gebruiken. Voor die nog altijd forse prijs krijg je wel een hele goede vr-headset met een resolutie van 1440x1600 pixels per oog en een ingebouwde koptelefoon.

©GMRimport

Oculus Rift S

Voor €449,- heb je een complete Oculus Rift S-headset met Oculus Touch-controllers. De S heeft geen externe sensors of basisstation nodig, omdat deze headset gebruikmaakt van ingebouwde van-binnen-naar-buiten-tracking. Er zitten een aantal sensoren op de headset die je bewegingen en die van je controllers volgen. Dit werkt in de praktijk zo goed dat je daar bijna niets van merkt. Alleen wanneer je de controllers achter je rug houdt, werken ze niet goed. Maar er zijn slechts weinig games die daar problemen mee hebben. De verwachting is dat Alyx ook hier geen obstakel in vormt.

De Rift S heeft een iets lagere resolutie dan de Index, namelijk 1280x1440 pixels per oog. Dat verschil is klein genoeg om niet te merken, tenzij je echt heel veel moeite doet en de headsets snel na elkaar opzet. Dit zijn geen verschillen die de ervaring van het spel beïnvloeden.

Wel missen we bij de Rift S de ingebouwde koptelefoon, die de Index (en de vorige versie van de Rift) wel hebben. De ingebouwde audio is acceptabel, maar is voor de omgeving ook hoorbaar, omdat de speakers in de hoofdband zijn ingebouwd. Voor meer privacy en een beduidend beter geluid raden we je bij de Rift S aan een eigen koptelefoon of in-ear headphones te gebruiken.

Ook ontbreekt bij de S een schuifje om de pupil-afstand af te stellen. Als je ogen ver uit elkaar staan of juist heel dicht bij elkaar, dan zou het kunnen dat de Rift S voor jou oncomfortabel is.

©GMRimport

Oculus Quest

De Oculus Quest kost net als de Rift S €449,-. Net als de S werkt de Quest met ingebouwde sensoren om de beweging van jou en de (bijgeleverde) controllers te volgen. Het grote verschil is dat de Quest een standalone headset is, waar je speciaal voor de Quest ontwikkelde games op kan spelen, zonder dat je met een pc verbonden bent.

Voor je te hard juicht: Half-Life: Alyx is niet op deze manier speelbaar. Voor die game moet de Quest met je pc verbonden worden. Hiervoor heb je een USB3 naar USB C-kabel nodig die lang genoeg is om vrij door de ruimte te lopen. Denk aan minimaal een meter of drie. Meer is beter. De bijgeleverde kabel die bij de Quest in de doos zit, is overigens niet geschikt, omdat dit geen USB3-kabel is. Voor de verbinding met de pc is de hogere bandbreedte van USB3 noodzakelijk.

Voor zo’n €40,- kun je een kabel vinden van drie meter die aan alle eisen voldoet. Daarmee kun je dus Half-Life: Alyx spelen op je pc (mits deze aan de specs voldoet). De Quest is iets minder comfortabel dan de andere opties, maar biedt op lange termijn wel meer mogelijkheden dankzij de standalone functie. De resolutie van 1440x1600 is identiek aan de Index.

Koopadvies

Voor de meeste pc-gamers die de meest comfortabele vr-ervaring willen is de Rift S de beste aankoop. Niet alleen is deze headset helemaal compatibel met Half-Life: Alyx, maar heb je met de S naast de optie om op Steam te kopen ook toegang tot de Oculus Home-winkel, waar doorgaans betere vr-games te vinden zijn dan op Steam. Hetzelfde geldt voor de Oculus Quest, die we vooral aanraden als je ook echt geïnteresseerd bent in de standalone functies. Die maken het mogelijk om games zonder kabel waar je maar wil te spelen. Je levert echter wel iets in op comfort.

De complete Valve Index-set met de nieuwe controllers is vooral een luxe-optie. Ja, het is allemaal net een beetje beter dan de Rift S, en als je er het geld voor hebt, haal je een top-headset in huis. Maar wel een waar minder software geschikt voor is, want je hebt geen toegang tot Oculus Home en de superieure Oculus beeldtechnieken die de framerate verbeteren.

Nogmaals: de Index is een heel goed apparaat, maar eigenlijk veel te duur om de kleine verbeteringen over de concurrentie te verantwoorden.

Ons advies voor de beste en meest betaalbare Half-Life: Alyx headset is: De Oculus Rift S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indie Quest-showcase op 30 mei richt zich op indie-jrpg's
PU.nl
Nieuws

Indie Quest-showcase op 30 mei richt zich op indie-jrpg's

Bevat meer dan veertig trailers, waaronder enkele verrassingen

In de nacht van 29 op 30 mei wordt een nieuwe livestream genaamd Indie Quest uitgezonden, dat zich richt op jrpg's van onafhankelijke ontwikkelaars.

De presentatie wordt uitgezonden door YouTube-kanaal The Gaming Shelf en zal volgens de organisatie meer dan veertig exclusieve gametrailers bevatten, waaronder een "must-see wereldpremière van een bejubelde studio". Diverse YouTubers zullen het geheel presenteren.

"Indie Quest viert het volledige spectrum van moderne indie-jrpg's. Of je nou een fan bent van nostalgische pixel art of nieuwe gameplaymechanismen die de grenzen verleggen: deze showcase gaat iets bieden voor elke rpg-fan, inclusief een aantal verrassingen."

De presentatie vindt plaats om 1:00 uur Nederlandse tijd in de nacht van 29 op 30 mei, en kan bekeken worden via YouTube. Hieronder is een trailer van de livestream te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-showrunner bevestigt dat er vier seizoenen nodig zijn
PU.nl
Nieuws

The Last of Us-showrunner bevestigt dat er vier seizoenen nodig zijn

'Hopelijk blijven we in de smaak vallen en krijgen we de kans om het vierde seizoen te maken'

Showrunner Craig Mazin heeft bevestigd dat er in totaal vier seizoenen nodig zijn van The Last of Us om het verhaal uit de twee games te kunnen vertellen.

Hoewel een vierde seizoen - in tegenstelling tot seizoen drie - nog niet is goedgekeurd door HBO, heeft Mazin nu wel laten weten dat de serie door moet gaan tot en met seizoen vier om het complete verhaal van The Last of Us en The Last of Us: Part 2 te vertellen. Eerder gaf de seriemaker al wel aan dat er mogelijk een vierde seizoen moest komen, maar hij was toen niet zo stellig als nu.

Over het grote moment in het tweede seizoen waaruit de gebeurtenissen in de serie voortvloeien meldde Mazin aan Collider: "Het is zo impactvol. Het is een narratieve nucleaire bom en het is moeilijk om daar afstand van te nemen. We kunnen (gedurende het tweede seizoen) niet even een pauze inlasten en een ander plotpunt behandelen zoals het verhaal rondom Bill en Frank in het eerste seizoen. Maar dat kan mogelijk wel in het derde seizoen. Ik denk dat we daar meer ademruimte krijgen."

Mazin vervolgt: "Er is een aardige kans dat het derde seizoen langer wordt dan het tweede seizoen, simpelweg vanwege het narratief en de mogelijkheden die anders zijn. Maar het is zeker dat we dit verhaal niet in het derde seizoen kunnen afsluiten. Hopelijk blijven we in de smaak vallen en krijgen we de kans om het vierde seizoen te maken. Dat is de meest waarschijnlijke uitkomst."

De opmerking over meer ademruimte in het derde seizoen komen niet uit de lucht vallen: gedurende het tweede seizoen dat nu bezig is, hebben vooral fans van de games kritiek op de lengte van het seizoen en de afleveringen. Met zeven afleveringen - waarvan de meeste qua lengte onder een uur zitten - hebben sommige fans het idee dat Ellie's verhaal in Seattle te gehaast wordt verteld. De zevende, laatste aflevering van het tweede seizoen verschijnt in de nacht van aanstaande zondag op maandag.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!