Vr Vrijdag: Wat voor technologie gebruiken we in 2219?
PU.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Wat voor technologie gebruiken we in 2219?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: patchnotes uit de toekomst.

Het was lang wachten op de volgende versie van LiteReal AROS, en een aantal van jullie hebben inmiddels de bèta al geruime tijd kunnen proberen. Bètaversie 3xq1 verscheen al in januari, waarmee 2219 meteen goed begon. Onvoorziene problemen en vooral de twintig jailbreak-slachtoffers in Sao Paolo maakten duidelijk dat niet alle ar-visiebrillen even goed met de nieuwe software werkten. Bètagebruikers konden daarna helaas geen gebruik meer maken van de nieuwe neuronet overclock-functionaliteit, terwijl dat toch juist de belangrijkste productiviteitsfeature van deze release leek.

Voor wie de afgelopen maanden onder een virtuele steen heeft geleefd: neuronet overclock houdt in dat de informatieverwerking van het brein met een factor vijf wordt versneld. Voor de gebruiker betekent dit niet alleen dat je veel meer kan doen in veel minder tijd, maar dat ook je perceptie van tijd wordt uitgerekt. Simpel gezegd: het lijkt vanuit jouw oogpunt opeens alsof er vijf keer zoveel uren in een dag zitten. Dat is natuurlijk niet alleen fijn op je vrije dagen, maar maakt ook vooral je chef blij. Je werkweek duurt namelijk voor je gevoel nu 25 dagen. Denk aan alles wat je in die tijd voor elkaar kan krijgen!

©GMRimport

Brain hack

De bèta toonde echter aan dat de beveiligingssystemen nog niet helemaal perfect werkten, wat resulteerde in een aantal hacks die de limiet van vijf uitschakelde. Dat het uiteindelijk niet slim bleek om een onbeperkt aantal microvolts het brein in te jagen om nog meer op een dag te kunnen doen, had iedereen toch wel kunnen voorzien.

Hoe dan ook blijkt dat de beveiligingsproblemen verholpen zijn en is de neuronet overclock een welkome aanvulling op een toch al uitgebreid ar-systeem. De upgrade werkt met alle gangbare ar-brillen, -lenzen en -synaplinks vanaf generatie twaalf. Heb je een ouder systeem, dan wordt het toch eigenlijk wel tijd om te upgraden. Of ben je gehecht aan het risico van chronische migraine en 0,2% meer kans op psychoses?

Het is echter een vergissing om te denken dat versie 3 alleen draait om neuronet overclock. Minstens zo belangrijk zijn de nieuwe privacy opties, die je helpen om nog meer van je persoonlijke data te delen met moederbedrijf NeuBin. behalve een cloud backup van je actieve geheugen is het nu ook mogelijk om gratis je dromen te registreren en te uploaden. Niet alleen is het natuurlijk hartstikke liánɡ shuǎnɡ om je dromen terug te kunnen kijken, het helpt de diverse winkelconglomeraten om nog beter te anticiperen op jouw productwensen en voorkeuren.

Onze eerste ervaringen met de eindelijk verschenen derde episode van Final Fantasy 7 Remake in volledige immersion-modus was briljant

-

Wees waakzaam

Het is echter niet zeker of deze functionaliteit ook in de Eurasische Gemeenschap wordt toegestaan, omdat Peking nog wel wat extra zekerheden wil hebben voor het onbeperkt opslaan van droomdata. Geen betere manier om ongewenst gedrag tegen te gaan dan ze al in de droomfase te herkennen.

Belangrijker dan deze privacytoestanden (want wie leest die kleine lettertjes sowieso nog?) is dat de performance van de ar-engine enorm is verbeterd. In de meest simpele ar-brillen valt meteen al op dat nu eindelijk ook de hogere resolutie via waveguidelenzen tot zijn recht komt. Dat gaat helaas wel ten koste van de batterij, die nu slechts een week of drie meegaat, voor je de biofotocellen van de controlpuck weer aan licht moet blootstellen.

De laatste en voor ons gamers meest interessante nieuwe functie is de nieuwe haptische routine, die nu nog overtuigender in staat is om je zintuigen te activeren tijdens een game-ervaring. Uit veiligheidsoverwegingen was het tot nu toe niet mogelijk om intensere prikkels op andere plekken dan handen, schouders en dijen te ervaren. Dit omdat LiteReal™ niet kon of wilde garanderen dat de tijdelijke verlamming tijdens de immersiesessie onmiddellijk ongedaan gemaakt kon worden als de echte wereld daar om vroeg. De nieuwe versie, die gebruikmaakt van dezelfde onderliggende technologie als de neuro overclock, schakelt al je spieren en waarneming uit, om deze te vervangen door een volledige onderdompeling in de spelwereld.

©GMRimport

Wij vermoeden overigens dat deze mogelijkheid al langer bestond, maar werd tegengehouden door druk van de Volksraad, die bang was voor onzedig gebruik van deze functie door minderjarigen. LiteReal™ heeft inmiddels zoals je weet een biometrische leeftijdscontrolefunctie ontwikkeld die ziet of je inderdaad ouder bent dan dertig voor je volwassen inhoud mag gebruiken.

Het is jammer dat een miserabele twintig doden voor zoveel uitstel hebben gezorgd, maar we zijn blij dat versie 3 nu eindelijk af is. Onze eerste ervaringen met de eindelijk verschenen derde episode van Final Fantasy 7 Remake in volledige immersion-modus was briljant. We hopen echter dat het volgende deel ons nu eens eindelijk Midgar laat verlaten. Maar dat is een zijspoor. We komen later uitgebreid terug op deze episodische game die inmiddels al langer in productie is dan iemand ooit had kunnen dromen.

Litereal™ AROS versie 3 is binnenkort gratis te downloaden via Q Netwerk en de Epic Games Store. Onze eerste indrukken kwamen tot stand via een RayBan/Huawei imersiosight puck.

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!