Vr Vrijdag: Wat voor technologie gebruiken we in 2219?
Gamer.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Wat voor technologie gebruiken we in 2219?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: patchnotes uit de toekomst.

Het was lang wachten op de volgende versie van LiteReal AROS, en een aantal van jullie hebben inmiddels de bèta al geruime tijd kunnen proberen. Bètaversie 3xq1 verscheen al in januari, waarmee 2219 meteen goed begon. Onvoorziene problemen en vooral de twintig jailbreak-slachtoffers in Sao Paolo maakten duidelijk dat niet alle ar-visiebrillen even goed met de nieuwe software werkten. Bètagebruikers konden daarna helaas geen gebruik meer maken van de nieuwe neuronet overclock-functionaliteit, terwijl dat toch juist de belangrijkste productiviteitsfeature van deze release leek.

Voor wie de afgelopen maanden onder een virtuele steen heeft geleefd: neuronet overclock houdt in dat de informatieverwerking van het brein met een factor vijf wordt versneld. Voor de gebruiker betekent dit niet alleen dat je veel meer kan doen in veel minder tijd, maar dat ook je perceptie van tijd wordt uitgerekt. Simpel gezegd: het lijkt vanuit jouw oogpunt opeens alsof er vijf keer zoveel uren in een dag zitten. Dat is natuurlijk niet alleen fijn op je vrije dagen, maar maakt ook vooral je chef blij. Je werkweek duurt namelijk voor je gevoel nu 25 dagen. Denk aan alles wat je in die tijd voor elkaar kan krijgen!

©GMRimport

Brain hack

De bèta toonde echter aan dat de beveiligingssystemen nog niet helemaal perfect werkten, wat resulteerde in een aantal hacks die de limiet van vijf uitschakelde. Dat het uiteindelijk niet slim bleek om een onbeperkt aantal microvolts het brein in te jagen om nog meer op een dag te kunnen doen, had iedereen toch wel kunnen voorzien.

Hoe dan ook blijkt dat de beveiligingsproblemen verholpen zijn en is de neuronet overclock een welkome aanvulling op een toch al uitgebreid ar-systeem. De upgrade werkt met alle gangbare ar-brillen, -lenzen en -synaplinks vanaf generatie twaalf. Heb je een ouder systeem, dan wordt het toch eigenlijk wel tijd om te upgraden. Of ben je gehecht aan het risico van chronische migraine en 0,2% meer kans op psychoses?

Het is echter een vergissing om te denken dat versie 3 alleen draait om neuronet overclock. Minstens zo belangrijk zijn de nieuwe privacy opties, die je helpen om nog meer van je persoonlijke data te delen met moederbedrijf NeuBin. behalve een cloud backup van je actieve geheugen is het nu ook mogelijk om gratis je dromen te registreren en te uploaden. Niet alleen is het natuurlijk hartstikke liánɡ shuǎnɡ om je dromen terug te kunnen kijken, het helpt de diverse winkelconglomeraten om nog beter te anticiperen op jouw productwensen en voorkeuren.

Onze eerste ervaringen met de eindelijk verschenen derde episode van Final Fantasy 7 Remake in volledige immersion-modus was briljant

-

Wees waakzaam

Het is echter niet zeker of deze functionaliteit ook in de Eurasische Gemeenschap wordt toegestaan, omdat Peking nog wel wat extra zekerheden wil hebben voor het onbeperkt opslaan van droomdata. Geen betere manier om ongewenst gedrag tegen te gaan dan ze al in de droomfase te herkennen.

Belangrijker dan deze privacytoestanden (want wie leest die kleine lettertjes sowieso nog?) is dat de performance van de ar-engine enorm is verbeterd. In de meest simpele ar-brillen valt meteen al op dat nu eindelijk ook de hogere resolutie via waveguidelenzen tot zijn recht komt. Dat gaat helaas wel ten koste van de batterij, die nu slechts een week of drie meegaat, voor je de biofotocellen van de controlpuck weer aan licht moet blootstellen.

De laatste en voor ons gamers meest interessante nieuwe functie is de nieuwe haptische routine, die nu nog overtuigender in staat is om je zintuigen te activeren tijdens een game-ervaring. Uit veiligheidsoverwegingen was het tot nu toe niet mogelijk om intensere prikkels op andere plekken dan handen, schouders en dijen te ervaren. Dit omdat LiteReal™ niet kon of wilde garanderen dat de tijdelijke verlamming tijdens de immersiesessie onmiddellijk ongedaan gemaakt kon worden als de echte wereld daar om vroeg. De nieuwe versie, die gebruikmaakt van dezelfde onderliggende technologie als de neuro overclock, schakelt al je spieren en waarneming uit, om deze te vervangen door een volledige onderdompeling in de spelwereld.

©GMRimport

Wij vermoeden overigens dat deze mogelijkheid al langer bestond, maar werd tegengehouden door druk van de Volksraad, die bang was voor onzedig gebruik van deze functie door minderjarigen. LiteReal™ heeft inmiddels zoals je weet een biometrische leeftijdscontrolefunctie ontwikkeld die ziet of je inderdaad ouder bent dan dertig voor je volwassen inhoud mag gebruiken.

Het is jammer dat een miserabele twintig doden voor zoveel uitstel hebben gezorgd, maar we zijn blij dat versie 3 nu eindelijk af is. Onze eerste ervaringen met de eindelijk verschenen derde episode van Final Fantasy 7 Remake in volledige immersion-modus was briljant. We hopen echter dat het volgende deel ons nu eens eindelijk Midgar laat verlaten. Maar dat is een zijspoor. We komen later uitgebreid terug op deze episodische game die inmiddels al langer in productie is dan iemand ooit had kunnen dromen.

Litereal™ AROS versie 3 is binnenkort gratis te downloaden via Q Netwerk en de Epic Games Store. Onze eerste indrukken kwamen tot stand via een RayBan/Huawei imersiosight puck.

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Balatro is een van de PlayStation Plus Essential-games van mei
Gamer.nl
Nieuws

Balatro is een van de PlayStation Plus Essential-games van mei

Ook Ark: Survival Ascended en Warhammer 40,000: Boltgun komen er aan

Sony heeft bekendgemaakt wat de PlayStation Plus Essential-games van mei zijn. De prijswinnende pokergame Balatro is er een van.

De PlayStation Plus Essential-games van mei werden gisteren via PlayStation Blog aangekondigd. Balatro voor PS5 en PS4 is daarbij mogelijk de meest in het oog springende toevoeging. Het gaat om een roguelike waarin spelers decks bouwen en pokeren. Men kan verschillende soorten kaarten verkrijgen en daarmee combo's creëren om hoge scores te halen.

De andere games die komende maand geclaimd kunnen worden, zijn de snelle first-person shooter Warhammer 40,000: Boltgun - zowel voor PS5 als PS4 - en Ark: Survival Ascended. Laatstgenoemde game is een remaster van Ark: Survival Evolved. De game zal alleen via PS5 beschikbaar zijn.

Alle drie de hierboven genoemde PlayStation Plus Essential-games zijn vanaf 6 mei beschikbaar om te claimen voor alle PlayStation Plus-leden. Tot die tijd kan men Robocop: Rogue City, The Texas Chainsaw Massacre en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory claimen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!