Vr Vrijdag: We gaan op een virtuele vakantie
Gamer.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: We gaan op een virtuele vakantie

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: virtueel reizen.

Het is augustus, mensen. Hartje zomer en voor velen vakantie. Sommigen van jullie maken nu verre reizen, maar voor de mensen die thuis zitten wil dat niet zeggen dat de muren op je af hoeven komen. Virtual reality is bij uitstek geschikt om reizen te maken, maar dan zonder de rompslomp.

Want zeg nou zelf: reizen is geen pretje. Niemand droomt van een hele dag in de brandende zon in de file staan onderweg naar Frankrijk. En wie geniet nou echt van de veiligheidscontrole op Schiphol? Ja, ik heb je je vinger op zien steken. Dat is een zorgelijke fetisj en ik hoop dat je snel de hulp krijgt die je nodig hebt.

Hoe dan ook: reizen is niet leuk. Ergens anders zijn is dat wel. Nieuwe steden verkennen, mensen ontmoeten, nieuwe gerechten proeven en vooral snel een andere kant op lopen wanneer je een andere groep Nederlanders luidruchtig hoort klagen dat er verdorie niet eens hagelslag te vinden was bij het ontbijtbuffet.

©GMRimport

Wereldreis

Vooral dat verkennen is een plezierige bezigheid in virtual reality. Eén van de eerste applicaties voor Rift en Vive was Google Earth, en dat heeft nog weinig aan kracht ingeboet. Google Earth VR geeft je de mogelijkheid om de wereld te verkennen met je headset. In eerste instantie was dat ‘alleen’ de hele wereldkaart, inclusief heel veel 3d-data, maar zonder straatniveau. Inmiddels is Streetview al een hele tijd beschikbaar, waardoor je opeens echt door de straten Manhattan kunt lopen, langs de Eiffeltoren of zelfs door de Oudestraat in Kampen. Een indrukwekkende ervaring die heel wat gevoelens los kan maken, vooral als je weet dat de Oudestraat het winkelhart van Kampen is.

Maar nee, natuurlijk blijf je met Google Earth VR niet in Nederland hangen. Zelfs niet als je weet dat Streetview inmiddels ook toegang geeft tot een aantal binnenlocaties, zoals het Rijksmuseum. Nee, veel leuker is het om echt rond de wereld te flitsen. Piramides, wolkenkrabbers, de Chinese Muur… Vergeet alleen niet de comfortsettings aan te zetten, want doe je dat niet, dan kan de virtuele reis je ook echt ziek maken.

©GMRimport

Zand

Een ander aspect van vakantie vieren is om vooral veel leuke dingen te doen. Recentelijk verscheen voor dat doel Vacation Simulator (Rift, Vive, PSVR), van de makers van Job Simulator en Rick and Morty: Virtual Rickality. Vacation Simulator start met dezelfde premisse als Job Simulator: we leven in een toekomst waar robots al het werk doen. In een museum kunnen mensen ervaren hoe het ‘vroeger’ was, toen we nog moesten uitrusten van iets dat een ‘baan’ heette. In de toekomst werkt namelijk niemand meer, dus is elke dag een vrije dag. Vacation Simulator transporteert je vervolgens naar een natuurgetrouwe simulator van drie vakantiebestemmingen. Natuurgetrouw volgens de robots dan, die de plank flink misslaan bij hun pogingen je een realistische recreatie te bieden.

Tenminste, dat was het uitgangspunt. Het spelen van Vacation Simulator komt (helaas) veel dichter bij de werkelijkheid van menig toeristenvalkuil dan comfortabel is. Rondhangen op het virtuele strand of in het virtuele bos terwijl je een zandkasteel bouwt, foto’s maakt of even met een bal gooit, is niet mijlenver verwijderd van hoe hele volksstammen hun vrije tijd vullen, en misschien dat de game daarom uiteindelijk ook minder goed werkt dan Job Simulator. Een virtuele simulatie van een saaie vakantie is namelijk nog steeds een saaie vakantie.

©GMRimport

Photowattes?

Dan is het misschien leuker om de activiteiten maar even te laten voor wat ze zijn en weer op verkenning te gaan op plekken waar je anders niet of lastig kan komen. De app Realities (gratis via Steam) werkt dankzij het proces ‘photogrammetry’. Dit is een techniek waarbij je een echte locatie reproduceert op basis van honderden, soms wel duizenden foto’s. Op basis van deze foto’s genereert speciale software een 3d-model van de locatie en gebruikt het de plaatjes als texturen. Na een combinatie van brute rekenkracht en handwerk is het resultaat in vr haast niet van echt te onderscheiden.

Realities bevat een aantal interessante locaties, zoals een grottenstelsel, de kathedraal van Keulen en Death Valley. Met de vr-controller teleporteer je jezelf door de wereld, en als je kamervullende vr gebruikt kun je de illusie nog sterker ervaren. Je kunt dan immers zelf rondlopen in deze fotorealistische simulaties.

Photogrammetry en vr zullen de komende jaren zeker meer toepassingen vinden, vooral op het gebied van virtueel reizen. Hele exposities en kunstverzamelingen kunnen dankzij deze technologie namelijk toegankelijk gemaakt worden voor vr-gebruikers. Dat is niet alleen interessant voor wie op een luie augustus zondag ‘even’ wat kunst wil zien aan de andere kant van de wereld, maar vooral ook voor mensen met een beperking die dit soort plekken anders misschien wel helemaal nooit hadden kunnen aanschouwen. Dat laatste zorgt er voor dat dankzij virtual reality de wereld voor een flinke groep mensen even heel wat groter voelt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!