Black Friday Deals: Gaming headsets
Gamer.nl
Nieuws

Black Friday Deals: Gaming headsets

Black Friday 2021 is in aantocht en voor veel gamers wordt dit jaar misschien wel hét jaar om een nieuwe gaming headset aan te schaffen om optimaal geluid te hebben tijdens het gamen. Benieuwd naar de heetste deals en waar je op moet letten als je er eentje aanschaft? Lees snel verder.

Houd deze pagina in de gaten voor de beste gameheadset-deals op Black Friday 2021!

©GMRimport

Het aanschaffen van een nieuwe gameheadset is geen eenvoudige zaak. Het aanbod rondom Black Friday is niet alleen overweldigend, het is ook een gebruiksvoorwerp waarbij persoonlijke smaak een groot deel van de ervaren kwaliteit bepaalt. Waar kun je, voordat je de headset ook maar in je handen hebt gehad, op letten? En wat is de zin en onzin van alle specificaties waarmee ontwikkelaars je proberen te overtuigen?

Nog voordat je je bezig gaat houden met de klank van een gameheadset, kun je je opties al flink inperken door te kijken naar een aantal specificaties. Zo kun je van te voren bedenken of je een headset met surround sound-opties wil, of dat je meer gebrand bent op een headset die volledig functioneert op meerdere platformen. Headsets die surround sound-opties hebben, worden over het algemeen verbonden via usb - uitzonderingen daargelaten. Dat komt omdat surround sound extra software vereist dat alleen draait op pc’s. Soms zijn ze óók middels minijack aan consoles te verbinden, alleen gaat dit in de meeste gevallen ten koste van de surround sound-mogelijkheden.

Verbindingsmogelijkheden zijn sowieso een van de kernkwaliteiten van een goede gameheadset. Een belangrijke afweging hierbij is of je graag een kabel wilt, of liever vrij beweegt dankzij een draadloos model. Ook voor draadloze headsets geldt dat extra functies, zoals surround sound of een software hub met equalizerinstellingen, vrijwel altijd alleen op pc’s beschikbaar zijn. Een ander belangrijk aspect is het soort draadloze verbinding dat de gameheadset verbindt. In de praktijk blijken de 2.4Ghz Wireless-verbindingen met usb-dongle vaak het snelst, het meest stabiel en het verst reikend. Daar staat bluetooth tegenover, dat de mogelijkheid tot het verbinden met andere smart devices met zich meebrengt.

©GMRimport

De technische specificaties

De meeste gameheadsets worden in online winkels vergezeld door een lijst met technische specificaties. Als je niet zo veel van audio afweet, of gewoonweg nog nooit in aanraking bent gekomen met dit soort specificaties, kan het lastig zijn om hier informatie uit te destilleren die voor jou belangrijk is. Een aantal van de specificaties die vaak worden genoemd zegt ook vrijwel niets over hoe de headset in de praktijk presteert. Laten we eens kijken naar wat je nou wel en wat je niet met zekerheid kunt zeggen naar aanleiding van het bekijken van de technische specificaties.

Geluid beoordelen aan de hand van getallen blijft een gevaarlijke onderneming. Aangezien ieder oor verschillend is en iedere gebruiker andere wensen heeft, is het lastig om absolute waarden te hangen aan geluidservaringen. Desalniettemin kun je met getallen wel degelijk wat zeggen over een aantal factoren. De impedantie - weergegeven in ohm Ω - vertelt je bijvoorbeeld iets over de weerstand van de headset. Hoe lager dit getal is, hoe minder energie er nodig is om de speakers in de oorschelpen in beweging te brengen. Kortom: hoe lager dit getal, hoe harder deze headset hoogstwaarschijnlijk gaat.

Geluid beoordelen aan de hand van getallen blijft een gevaarlijke onderneming.

-

Ook uit de diameter van de driver (de speaker die in de oorschelp zit) kun je wat afleiden zonder de headset daadwerkelijk te beluisteren. Zoals je misschien weet bestaat geluid uit golven. Hoge frequenties hebben korte golflengtes en lage frequenties hebben langere golflengtes. Over het algemeen beschikken de meeste gameheadsets over drivers ergens tussen de 40mm en 50mm. Een grotere driver maakt over het algemeen makkelijker grote bewegingen. Zo kan een grotere driver eenvoudiger de energie opwekken die nodig is om grote geluidsgolven te produceren. Een grotere driverdiameter resulteert dus over het algemeen in een overtuigendere weergave van lagere frequenties.

©GMRimport

In de afbeelding hierboven zie je wat een gebrek of een overvloed aan een bepaalde frequentie voor effect kan hebben op de klank van een headset. Deze afbeelding geeft van links naar rechts het volledige frequentiespectrum weer. De verschillende woorden boven en onder de middelste, horizontale lijn geven aan wat voor effect een overvloed of gebrek aan frequenties op dat punt heeft voor de klank. 

Zo kun je bijvoorbeeld zien dat een grote nadruk op frequenties tussen de 200 en 500Hz ervoor zorgt dat de headset dozig klinkt – een negatieve eigenschap die daarom met rood is onderstreept. Een kleine nadruk rond ditzelfde gebied resulteert juist in extra immersie en het benadrukken van omgevingsgeluiden – dit is iets positiefs, zo duidt de groene lijn. Hierbij is de vuistregel dat overdreven nadruk of juist ongevoeligheid op een bepaald frequentiegebied vrijwel altijd nadelige gevolgen heeft. Subtiliteit wint.

Frequentierespons

Een van de aspecten die vaak wordt benadrukt in de specificaties van een headset, is de frequentierespons. De frequentierespons vertelt je iets over de nadruk die de headset legt op bepaalde frequenties. Zo stuurt de ene headset bijvoorbeeld meer lage tonen (lage frequenties) uit, terwijl de andere juist wat scheller (middenhoge frequenties) klinkt. In de specificaties wordt de frequentierespons vaak alleen aangeduid middels de waarden van de uiteinden van het frequentiebereik van de headset - vaak weergegeven als 20Hz - 20kHz. Deze uiteinden vertellen je niets over hoe de headset klinkt. De belangrijkste informatie over de frequentierespons speelt zich namelijk tussen deze uiteinden af.

Vaak is het, zonder diep de handleiding in te duiken, wat lastiger om informatie te vinden over wat zich tussen deze uiteinden van het frequentiespectrum afspeelt. Soms wordt de lijst met getallen echter geflankeerd door een grafiek met een horizontale lijn. De lijn geeft, met een aantal bergen en dalen, aan op welke punten in het spectrum de headset gevoelig of juist ongevoelig is. Maar wat zegt zo’n lijn nou precies? Een grote berg helemaal links in het spectrum betekent bijvoorbeeld dat de headset heel veel nadruk legt op lage frequenties, terwijl een grote berg helemaal rechts een grote nadruk op hoge frequenties aangeeft. Zo kun je deze lijn gebruiken om je vooraf een beeld te vormen van hoe de headset ongeveer klinkt. Er is bij dit alles wel een grote kanttekening: uiteindelijk is er maar één manier om daadwerkelijk te ervaren of je de frequentierespons van een headset echt fijn vindt. Je moet er naar luisteren.

©GMRimport

Ontwerpkeuzes

Los van de technische specificaties die implicaties hebben voor de klank van de headset, zijn er uiteraard ook een aantal praktische zaken die heel belangrijk zijn. Zo is het handig om even te bekijken wat voor soort bekleding er op de oorschelpen zit en of de oorkussens afneembaar zijn zodat je ze, na verloop van tijd, kunt vervangen voor een nieuw paar. Leren bekleding - en dan met name synthetische leervarianten - zorgt over het algemeen voor veel warmteopbouw. Schelpen bekleed met stof zijn hier wat minder gevoelig voor en voelen over het algemeen zachter aan. Daar staat tegenover dat een stoffen bekleding lastiger schoon te maken is.

Ook het gewicht van een headset draagt bij aan het draagcomfort. Vaak wordt het gewicht van een headset aangegeven in gram. Uiteraard hangt de impact van het gewicht samen met de klemdruk. Desalniettemin kun je stellen dat een headsetgewicht van rond de 300 gram vrij normaal en comfortabel is. Gaat het gewicht van de headset richting de 350 gram, dan is het zaak om wat meer rekening te houden met de bekleding van de oorschelpen. Een hele zware headset met een synthetische bekleding zorgt in de praktijk sneller voor een onaangenaam draaggevoel dan een hele zware headset met een stoffen bekleding.

©GMRimport

De microfoon

Tot slot is er de microfoon. Dat is bijna altijd een heikel punt en het onderdeel waar de meest absurde claims aan worden gehangen door ontwikkelaars. Net als bij de frequentierespons van een headset staat er één ding als een paal boven water: luisteren is de beste beoordeling. Maar ook in dit geval kun je uit de specificaties wat afleiden. Zoals je misschien wel eens hebt gezien, is het frequentiebereik van microfoons bij gameheadsets vaak lager dan het bereik van de headset zelf. Waar het bereik van de headset over het algemeen loopt van 20Hz tot 20kHz, begint het bereik van de microfoon soms pas bij 200Hz en eindigt het soms zelfs al bij 7kHz.

Dat hoeft in de praktijk echter geen probleem te zijn, omdat je een stem al overtuigend genoeg kunt weergeven met iets minder frequentie-informatie. Wat echter wel in bijna alle gevallen opvalt, is dat een stem behoorlijk onnatuurlijk gaat klinken zodra de breedte van het spectrum aan de bovenkant onder de 8kHz (8000Hz) valt. Dan ontstaat snel die typische, schelle, telefoonachtige klank die zo kenmerkend is voor het stemgeluid van je medespelers. Uiteraard hoeft dit voor de gemiddelde multiplayergamer geen problemen op te leveren. Als je echter af en toe ook je gamekunsten streamt via Twitch, is dit wel iets om rekening mee te houden.

Gebruik je oren… en de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up!

Er zijn een hoop dingen om rekening mee te houden bij het aanschaffen van een gameheadset, en nu hebben we het nog niet eens gehad over esthetische opties zoals rgb-verlichting, hoekige ontwerpen en de verschillende prijzen. Om een handje te helpen bij het kiezen, hebben we de afgelopen periode een hoop gameheadsets gerecenseerd. 

Al deze reviews kun je uiteraard vinden op Gamer.nl, afgelopen zomer hebben we ook de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up voorzien van een flinke update! Daarin voorzien we niet alleen alle gerecenseerde headsets van een beoordeling, we kijken ook per prijscategorie wat de beste koop is. Neem dus snel een kijkje voor een passend koopadvies.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!