Wat is Fire Emblem en waarom moet je het spelen?
Gamer.nl
Nieuws

Wat is Fire Emblem en waarom moet je het spelen?

Fire Emblem: Three Houses is alweer het vijftiende deel in deze langlopende gameserie voor Nintendo-consoles, maar het eerste deel voor de Nintendo Switch. Wat houdt deze serie nou precies in en waarom is het de moeite waard?

Gamereeks Fire Emblem bestaat al sinds 1990. Toen kwam Fire Emblem: Shadow Dragon and the Blade of Light uit voor de NES, exclusief voor de Japanse markt. Deze game legde direct de basis voor wat een langlopende, succesvolle serie aan tactische rollenspellen zou zijn.

De game volgt de jonge prins Marth, die op een queeste gaat om niet alleen zijn zus, maar een heel koninkrijk te redden. Dat doet hij door met een groep krijgers een zwaard te vinden waarmee hij de ultieme slechterik kan verslaan. Zijn reis volg je grotendeels door een serie aan tactische gevechten.

©GMRimport

Permadeath maakt het echt spannend

Deze gevechten spelen de hoofdrol in de serie. Het zijn een soort uitgebreide puzzels, waarin de tegenstander een bepaald aantal vijanden heeft, jij een leger kiest en jullie omstebeurt zetten doen. Elke unit in je leger kan tijdens een beurt een beperkt aantal stappen op een grid zetten en een actie uitvoeren. Het doel is uiteraard om de vijand te verslaan en zo het verhaal te vervolgen.

Dat valt nog niet mee, want soldaten die doodgaan ben je voor altijd kwijt. Niet alleen verlies je dan een personage waar je een band mee hebt opgebouwd, maar is alle opgedane ervaring. Volgende missies worden dan moeilijker, omdat je nieuwe soldaten moet trainen.

Pas sinds Fire Emblem: New Mystery of the Emblem voor de Nintendo DS uit 2010 krijgen spelers de keuze voor een casual modus. In deze modus keren gevallen soldaten de volgende missie gewoon weer terug. Dat zorgt voor een meer toegankelijke game die ook ontspannen is te spelen.

©GMRimport

Schaakmat!

De titel Fire Emblem verwijst naar een speciaal zwaard of schild dat in elke game terugkeert en extra krachtig is. Vaak is dit voorwerp nodig om de grootste slechterik te verslaan. Daar zit dus verder niet een diepe gedachte achter.

Gelukkig word je zelf wel uitgedaagd om slim na te denken. Je hebt tijdens de gevechten altijd alle bedenktijd, waardoor je rustig de stukken op het veld kunt bekijken en strategieën kunt uitdenken. Zie Fire Emblem als een schaakspel, maar dan diepgaander en meeslepender.

De keuze voor de party is daarbij van groot belang, want in plaats van de vaste stukken in een schaakspel neemt iedereen zijn eigen leger mee. Andere soldaten, zoals boogschutters, vliegende paarden of helden met speciale krachten, bieden compleet nieuwe mogelijkheden en strategieën.

©GMRimport

Je gaat je aan de personages hechten

Daarnaast zijn de personages vaak goed bedacht. Je gaat je hechten aan deze strijders als ze gevechten op het nippertje overleven, sterker worden en je de volgende keer weer naar de overwinning helpen.

De personages hebben allemaal eigen persoonlijkheden die terugkeren in de vele gesprekjes. Want Fire Emblem draait absoluut niet alleen om de tactische gevechten; ook belangrijk zijn de verhalen die worden verteld en de relaties tussen de verschillende personages. In Fire Emblem Awakening werd zelfs de mogelijkheid tot trouwen en kinderen krijgen geïntroduceerd. In het komende Three Houses wordt dat sociale element nog verder uitgediept.

Wil je Fire Emblem in zijn meest pure vorm ervaren, dan moet je Three Houses dus in de klassieke modus spelen. Met permadeath aan ga je jezelf pas echt hechten aan de personages en krijgt elke keuze die je maakt veel meer betekenis. Maar ook als je op casual speelt en wellicht de moeilijkheidsgraad wat lager zet, heb je met Fire Emblem een uitstekende ervaring vol toffe gevechten en leuke verhalen.

Fire Emblem: Three Houses is vanaf 26 juli verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!