Watch Dogs Legion leunt op een gimmick
PU.nl
Nieuws

Watch Dogs Legion leunt op een gimmick

Met Watch Dogs Legion belooft Ubisoft een stad vol speelbare personages. Maar veel lijkt dat vooralsnog niet toe te voegen.

Ubisoft heeft de afgelopen jaren wat geschommeld met de Watch Dogs-reeks. De eerste game was een soort Assassin's Creed in de moderne wereld, dat serieuze kritiek probeerde te uiten op de steeds groter wordende afhankelijkheid van technologie. Na wisselende kritieken werd voor het vervolg een luchtere toon gevonden, met sneren naar techgiganten zoals Facebook.

Met Legion keert Ubisoft terug naar het serieuzere origineel. Ditmaal speelt de game zich af in Londen, nadat een reeks aanslagen de stad op zijn grondvesten doet schudden. Sindsdien heeft een privaat beveiligingsbedrijf van Londen een soort politiestaat gemaakt. Hoewel de game op geen enkel moment onderwerpen zoals Brexit of de coronacrisis aanhaalt, voelt het alsof Ubisoft probeert in te haken op de spanningen in het Verenigd Koninkrijk. Het is een stad waarin ineens niks meer zeker is en geweld steeds vaker de boventoon voert.

Hacken

Tijdens een hands-on sessie konden we de game voor vier uur spelen. Daarbij kregen we in eerste instantie de introductie voorgeschoteld, waarbij je als geheim agent de grote aanslag op Londen tevergeefs probeert te verijdelen. In een reeks tutorialmissies leer je de game te spelen. Schieten en sluipen werkt zoals in veel andere games van de uitgever, met als toevoeging de mogelijkheid om alles te hacken.

Een druk op een schouderknop laat je meegluren op een nabijgelegen beveiligingscamera of een deur ontgrendelen. Staat een vijand nabij een meterkast? Dan kun je die overbelasten om de vijand te elektrocuteren. Een geinige toevoeging, al voelt het nooit alsof hacken de hoofdmoot van de game is: je bent vaak nog steeds het beste af door ouderwets te knallen of sluipmoorden.

©GMRimport

Rekruten

Legion kenmerkt zich door de mogelijkheid om ieder personage te rekruteren tot je hackersorganisatie. Door een telefoon van een willekeurig persoon te hacken zie je zijn of haar basisvaardigheden en dagelijkse bezigheden, waarna je een missie kunt initiëren om hem of haar te ronselen. Om een dronebestuurder in ons team te krijgen moesten we bijvoorbeeld binnendringen bij een organisatie die haar afperste, om het chantagemateriaal van hun servers te wissen.

Hoewel je strikt gezien iedereen kunt rekruteren, waren er in onze demo slechts een handjevol personages die écht goed in bepaalde acties waren. Jan met de pet op straat is eigenlijk helemaal niet interessant voor in je team, maar er zijn ook volledig uitgewerkte personages met specifieke specialisaties. Een bouwvakker kan een grote drone oproepen om rond te vliegen, terwijl een spion een snelle auto tot haar beschikking heeft. Die speciale personages staan op je kaart gemarkeerd. Daarmee vertelt de game je in feite: er zijn tientallen speelbare personages, maar richt je maar op dit kleine aantal.

©GMRimport

Iedereen is hetzelfde

Al je gerekruteerde personages worden als een team neergezet, waarbij je op ieder moment tussen de verschillende personages kunt wisselen. In de praktijk voelt het echter vooral alsof je meerdere classes met andere skins voor één hoofdpersoon hebt. Zo hebben al die verschillende personages exact dezelfde persoonlijkheden en zijn ze verhaaltechnisch ook altijd met één zelfde ding bezig. Wissel je van personage A naar B, dan is het net alsof B al die tijd bezig was met de missie van A.

Dat was vooral merkbaar toen een missie in de soep liep. We speelden als een hacker die inbrak in een huis, die op de vlucht moest toen de lokale politiemachten naderden. Na een paar foutjes werden we toch gearresteerd, waarna de game overschakelde naar een ander personage. Maar dat spelfiguur kreeg vervolgens complimenten voor "hoe goed hij was ontsnapt", waarna de missie was geslaagd. Wat bleek: hoewel we gearresteerd waren, ziet de game het tweede personage als dezelfde speler, die de missie netjes heeft afgerond door ergens anders te zitten.

©GMRimport

Variatie

Het is wel leuk hoe die verschillende personages andere speelstijlen met zich meebrengen. De ene keer waren we een geheim agent gespecialiseerd in vuurwapens, die als een personage uit Call of Duty door levels heen knalde. Om vervolgens als hacker met een spinnendrone rond te sluipen om een computer te bereiken en kraken.

Maar veel van die systemen zaten ook in voorgaande games voor één personage. Eigenlijk heeft Ubisoft de hoofdpersonen uit de eerste twee delen opgesplitst in meerdere figuren, om de belofte van een volledig speelbare stad te maken.

Daar lijkt het in elk geval nu op. Watch Dogs Legion verschijnt pas later dit jaar en we hebben de volledige game nog niet gezien. Ubisoft heeft nog de kans om de boel op te poetsen en verfijnen, en zo het personagesysteem recht toe te doen. Maar in deze hands-on voelde het hooguit als een geinige gimmick.

Watch Dogs Legion komt eind dit jaar uit op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X, pc en Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation

Toepasbaar op de Lamborghini Revuelto

Er is eerder deze week een nieuwe kleurstelling voor een auto aan Forza Horizon 5 toegevoegd die zowel PlayStation- als Xbox-consoles in het zonnetje zet.

Het gaat om een kleurstelling in neongroen en felblauw, om respectievelijk Xbox en PlayStation mee uit te beelden. Deze kleurstelling is specifiek voor de Lamborghini Revuelto bedoeld en kan dus alleen op die wagen worden toegepast.

Deze wagen kan vrijgespeeld worden in de nieuwe Horizon Realms-modus door de Horizon Stadium-race te winnen, terwijl de kleurstelling ontgrendeld kan worden door de code '687 884 132' te gebruiken door naar 'Find New Designs' te gaan in de Designs and Paint-tab in de Garage.

De kleurstelling is natuurlijk uitgebracht om te vieren dat Forza Horizon 5 inmiddels niet alleen meer op Xbox en pc, maar ook op PlayStation 5 speelbaar is. De PS5-versie is exact gelijk aan de Xbox- en pc-versies, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De content die in de Xbox- en pc-versies van de game alleen tijdelijk beschikbaar was, zijn beschikbaar in de nieuwe Horizon Realms-modus. Die is via een update ook aan de Xbox- en pc-versies van de game toegevoegd. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space
PU.nl
Nieuws

Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space

De game komt ergens voor april 2026 uit, onthulling vindt deze zomer plaats

De campagne van de aankomende nieuwe Battlefield is volgens de makers van de game geïnspireerd door de film Civil War en de game Dead Space.

Dat liet senior producer Philippe Ducharme weten aan Inverse. Volgens hem is de vorig jaar verschenen Alex Garland-film Civil War een "goede referentie" voor sommige dingen die de ontwikkelaars in het spel willen creëren.

In Civil War staat een Verenigde Staten centraal waarin een burgeroorlog het land verscheurt. De film volgt een team journalisten dat met militairen richting Washington, D.C. reist om verslag te doen van de vijandelijke overname van het Witte Huis.

Ducharme laat ook weten dat de remake van Dead Space impact heeft gemaakt op de ontwikkeling van de nieuwe Battlefield. Gedurende de ontwikkeling van Dead Space leerden de ontwikkelaars meer over de "spanningscurve" en hoe de transitie van één plotpunt naar de volgende "zowel hoge als lage punten nodig heeft om de interesse van spelers te behouden". Hoewel een game als Battlefield een heel ander soort beestje is, zijn er toch lessen gehaald uit de Dead Space-ontwikkeling.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keert de singleplayercampagne terug.

Via Battlefield Portal worden diverse tests gehouden, waarvan al meermaals gameplay is gelekt. Uitgever Electronic Arts liet daarbij onlangs weten dat de nieuwe Battlefield ergens aankomende zomer wordt onthuld en voor april 2026 uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!