Yoshio Sakamoto: ‘Metroid Dread overstijgt de originele visie van vijftien jaar geleden'
Gamer.nl
Nieuws

Yoshio Sakamoto: ‘Metroid Dread overstijgt de originele visie van vijftien jaar geleden'

De grootste verrassing van Nintendo’s E3-Direct was misschien wel de aankondiging van Metroid Dread. Na een periode van negentien jaar kunnen we deze herfst eindelijk weer aan de slag met nieuwe een 2D-Metroid. Gamer.nl deed mee aan een roundtable-interview met producer Yoshio Sakamoto om meer te weten te komen over de visie en ontwikkeling van Metroid Dread.

Yoshio Sakamoto heeft een lange loopbaan bij Nintendo achter de rug, waar hij aan veel iconische games en franchises heeft gewerkt. Sinds 1982 trad hij voornamelijk op als gameregisseur voor bijna alle Metroid-games. Ook games als de originele Donkey Kong, WarioWare en Kid Icarus heeft hij aangeraakt, maar Sakamoto is overduidelijk de belangrijkste schakel voor de Metroid-franchise. Terwijl we wachten op een nieuw deel in de Metroid Prime-reeks, werden fans deze week overdonderd door de onthulling van een nieuwe 2D-Metroid voor de Switch, waar Sakomoto al erg lang op broedt.

Metroid Dread werd in de aankondigingstrailer eerst even kort ‘Metroid 5’ genoemd, en niet zonder reden. De game is namelijk een voortzetting van het verhaal dat is begonnen bij de eerste Metroid voor de NES, werd voortgezet met Metroid 2: Return of Samus voor de Game Boy en Super Metroid voor de SNES en voor het laatst werd behandeld in Metroid Fusion voor de GBA. Tussendoor zijn nog wel een aantal remakes verschenen, zoals het uitstekende Metroid: Samus Returns voor 3DS uit 2017, maar in Metroid Dread krijgen spelers dus een compleet nieuw avontuur over Samus Aran voorgeschoteld, dat de verhaallijn van alle voorgaande games moet afsluiten.

©GMRimport

De visie voor Metroid Dread

Volgens Sakamoto ontstond de visie voor Metroid Dread vijftien jaar geleden al. Het concept draaide toen om een angstaanjagende vijand of beleving die Samus Aran moet zien te overwinnen. In de uiteindelijke game manifesteert dit gevoel van angst zich als de zogenaamde E.M.M.I.-robots. Zeven van deze zwaar bepantserde robots werden door de Galactic Federation naar de planeet ZDR gestuurd om de levensgevaarlijke X-parasieten op te sporen. Al snel verdwijnen de robots en is het aan Samus om op onderzoek uit te gaan.

De speler komt deze E.M.M.I-robots regelmatig tegen, wat een bijzonder stressvolle achtervolging in gang zet. Samus kan weinig doen tegen een E.M.M.I., behalve vluchten. Dat zorgt voor een spannend kat-en-muisspel waarbij de speler slim moet nadenken over de route door het level en veilige plekken moet zien te vinden. Het gevoel van angst (en vervolgens verlossing) uit deze segmenten zorgt volgens Sakamoto voor een nieuwe dimensie in de gameplay, naast de eindbaasgevechten en het vertrouwde verkennen van levels. Volgens Sakamoto is Metroid Dread overigens geen horrorgame. Wat ‘horror’ precies betekent, is volgens open voor interpretatie. Bovendien bestaat de game uit meer dan alleen de spannende achtervolgingen.

Vooral hoe vloeiend de game draait lijkt voor Metroid Dread belangrijk te zijn; de Switch-game moet in 60 frames per seconde worden weergegeven en draait meer dan ooit om snelle actie en de wendbaarheid van Samus. 

-

©GMRimport

De puzzelstukjes vallen op hun plaats

Er zijn in het verleden een aantal pogingen gedaan om Metroid Dread van de grond te krijgen, maar het project kwam pas echt tot leven toen Nintendo ontwikkelaar MercurySteam vroeg om dit project op te pakken. Na de geslaagde samenwerking voor de 3DS-remake Metroid: Samus Returns, was het voor Sakamoto duidelijk dat dit team uit Spanje begrijpt wat de essentie van Metroid is, en dat ze ‘het creatieve proces geoptimaliseerd hebben’ bij het maken van Samus Returns. Verrassend is misschien om te horen dat het verhaal van Metroid Dread pas echt vorm heeft gekregen toen MercurySteam op het project werd gezet. Sakamoto geeft aan dat het namelijk cruciaal is om concept en verhaal tegelijkertijd samen met het team uit te werken.

Een andere belangrijke reden waarom Metroid Dread nu pas verschijnt, is volgens Sakamoto dat de technologie nog niet in toereikend was om de ‘graphics en prestaties’ te produceren die hij voor ogen had. Vooral hoe vloeiend de game draait lijkt voor Metroid Dread belangrijk te zijn; de Switch-game moet in 60 frames per seconde worden weergegeven en draait meer dan ooit om snelle actie en de wendbaarheid van Samus. Dankzij een vernieuwde glijbeweging kan Samus bijvoorbeeld soepel nauwe gangetjes gebruiken, zonder snelheid te verliezen, of van afdalingen glijden.

De mêlee-counter uit Samus Returns is ook terug om de game meer snelheid te geven, en is nu ook te gebruiken tijdens het rennen. Misschien wel de grootste verandering, ook uit Samus Returns, is echter dat de game free aiming bevat, waardoor je te allen tijde om je heen kunt schieten als je rent. Sakamoto benadrukt daarbij ook dat Dread is ontwikkeld met nieuwe spelers in het achterhoofd. Dankzij het snellere tempo van de vloeiendere gameplay kan de game misschien wel een nog breder publiek bereiken, iets wat de franchise zeker verdient.

Watch on YouTube

Samus staat voorop

Door de jaren heen is de Metroid-franchise logischerwijs geëvolueerd met nieuwe ideeën en gameplaymogelijkheden. Op de vraag over wat er verandert en hetzelfde blijft, antwoordde Sakamoto dat Samus centraal staat bij het ontwikkelen van nieuwe Metroid-games. In de essentie draait het om haar persona, haar integriteit als vechter en de ervaringen en vaardigheden die zij krijgt. Vervolgens wordt er gekeken naar interessante manieren om de wereld te verkennen en moeten er verrassende elementen worden bedacht voor de speler.

Aan het eind van de interviewsessie geeft hij overigens aan dat dit niet het laatste is wat we van Samus hebben gezien, ondanks dat dit de verhaallijn van de eerste Metroid afsluit. “Het avontuur van Samus wordt voortgezet. Wanneer je Metroid Dread uitspeelt, snap je beter wat dit betekent”, aldus Sakamoto.

©GMRimport

Het is duidelijk dat Sakamoto erg opgelucht is dat Metroid Dread eindelijk het daglicht ziet. Hij zegt erg dankbaar te zijn dat MercurySteam helpt om zijn visie na vijftien jaar werkelijkheid te maken en dat het eindresultaat zelfs de originele visie zal overstijgen. Hij hint er tijdens het interview naar dat hij nu ook ‘nieuwe uitdagingen’ kan aangaan, en dat er ‘nieuwe perspectieven’ moeten komen voor volgende Metroid-games. Toch vermoeden we dat Sakamoto na Metroid Dread zijn liefde voor de franchise niet zomaar opzij schuift. Uit de manier waarop hij spreekt wordt duidelijk dat zijn passie voor Metroid nog even vurig brandt als ooit.

Metroid Dread komt op 8 oktober uit voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
F1-film met Brad Pitt krijgt een nieuwe trailer
Gamer.nl
Nieuws

F1-film met Brad Pitt krijgt een nieuwe trailer

De film draait vanaf 26 juni in de bioscoop

Er is een nieuwe trailer uitgekomen van F1, de aankomende Formule 1-film met Brad Pitt in de hoofdrol.

De film draait om fictioneel F1-coureur Sonny Hayes, die na een crash in de jaren negentig zijn racecarrière aan de wilgen hangt. Hij wordt echter toch weer verleid om terug te keren naar het wereldje om een nieuw racewonder op te leiden.

Hayes wordt gespeeld door Brad Pitt, maar er zijn ook andere bekende gezichten aanwezig. Zo is er Javier Bardem als zijn teambaas en Damson Idris als de nieuwe coureur Joshua Pearce. De film van Joseph Kosinski (Top Gun: Maverick) zit vol met F1-actie en opnames op echte circuits. F1 draait vanaf 26 juni in de bioscoop.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tony Hawk wil graag remakes van de Underground-games zien
Gamer.nl
Nieuws

Tony Hawk wil graag remakes van de Underground-games zien

Hij kan echter niets beloven - het is aan Activision Blizzard

Professioneel skater Tony Hawk heeft aangegeven zich hard te willen maken voor remakes van de Tony Hawk's Underground-games.

Dat liet hij weten op een persevenement rondom de aankomende release van Tony Hawk's Pro Skater 3+4 (via Screen Rant). Hij werd daar gevraagd naar de mogelijkheid dat er nog meer remakes van latere games in de franchise verschijnen, zoals de Underground-spellen.

"Ik heb altijd ambities", zo antwoordde hij. "Ik ga er niet over. Ik zal me er zo goed als mogelijk hard voor maken, maar ik werk samen met een groot bedrijf dat veel slimmer is dan ik." Hawk gaf toe dat er nog geen gesprekken zijn gehouden over Underground-remakes, en dat het eventuele succes van Tony Hawk's Pro Skater 3+4 mogelijk invloed zal hebben op toekomstplannen.

Tony Hawk's Underground kwam na Tony Hawk's Pro Skater 4 uit en bevatte een campagne met een uitgebreider verhaal dan voorgaande games. Hoewel de game op release niet bij iedereen in de smaak viel, is het in de loop der jaren uitgegroeid tot een favoriet van veel fans. In 2004 kwam Tony Hawk's Underground 2 uit, waarin Team Tony Hawk het opneemt tegen Team Bam Margera.

Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 giet Tony Hawk's Pro Skater 3 en Tony Hawk's Pro Skater 4 in een modern jasje, met verbeterde graphics, de oorspronkelijke soundtrack, alle oude levels en nieuwe skateparken, waaronder Waterpark. Ook Create-A-Skater en Create-A-Park keren terug. Inmiddels is ook bekend dat Bam Margera als speelbare skater terugkeert.

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 verschijnt op 11 juli voor Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc (Steam, Windows en Battle.net). Ook staat het spel vanaf de releasedatum op Xbox Game Pass. In de loop van de zomer moet de game ook op Nintendo Switch 2 uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!