Zo game je vijf keer langer op je Switch zonder stopcontact
Gamer.nl
Nieuws

Zo game je vijf keer langer op je Switch zonder stopcontact

De Nintendo Switch is een fantastische handheldconsole, maar de batterijduur is helaas niet geweldig. Daarom kijken we vandaag naar de eenvoudigste manier om die drastisch te verbeteren: met een externe batterij.

Toen telefoons vroeger met gemak een week meegingen na één keer opladen, gold dat min of meer ook voor handheld consoles. De Nintendo Game Boys van toen maakten weliswaar gebruik van simpele AA-batterijen in plaats van speciale lithium-ion-accu’s, maar je kon er met gemak een hele dag op gamen. Geen zorgen dus over savegames die misschien verloren gaan als je niet op tijd een oplader of nieuwe batterijen kan vinden. Die tijden zijn veranderd, want nu telefoons en andere apparaten krachtiger zijn geworden, gaan ze een stuk minder lang mee dan vroeger - ook de Switch.

©GMRimport

Natuurlijk zijn er een tal van trucjes om de batterijduur te verbeteren, maar echt lang wordt de batterijduur nooit. Eén van de belangrijkste tips die we je kunnen geven is terugschroeven van de helderheid van het scherm. Gebruik je een helderheid van 30 procent in plaats van 100 procent, dan kun je een uur langer spelen. Speel je een game waarbij je geen internet nodig hebt? Zet dan je Switch op vliegtuigmodus om stroom te besparen. Zonder wifi kun je namelijk een half uur langer spelen. Als laatste kun je nog het trillen van de Joy-Cons uitzetten. Meestal is dat iets minder effectief dan het inschakelen van de vliegtuigmodus, maar als je games speelt waarbij de Joy-Cons continu trillen, kan het flink wat extra speeltijd opleveren.

Externe batterij

Het veranderen van wat instellingen kan dus zo een paar uur extra opleveren, maar een heel weekend gamen zit er nog niet in. De meest effectieve oplossing is daarom het gebruik van een externe batterij. Deze blokjes zijn al verkrijgbaar voor een tientje, maar kunnen ook honderden euro’s kosten. Ze werken vrijwel allemaal met de Nintendo Switch in handheldmodus, maar de capaciteit en laadsnelheid verschilt vaak enorm, en beide zijn belangrijk.

Gebruik je een batterij met usb-a-uitgangen en een usb-a naar usb-c-kabel, dan is de kans groot dat deze maximaal 7.5W (of 1.5A) kan leveren. Dat is genoeg om de Switch op te laden terwijl hij uitstaat, maar niet genoeg om de Switch van stroom te voorzien terwijl je een zware game aan het spelen bent. Zorg hoe dan ook voor een goede kwaliteit kabel, want een hele goedkope usb-a naar usb-c-kabel kan het einde van je Switch betekenen. Een usb-c-uitgang van 10W is nodig om de Nintendo Switch altijd van stroom te voorzien én de batterij (langzaam) op te laden. Heb je een uitgang die meer dan 10W kan leveren, dan laadt de batterij van de Switch sneller op. Vanaf 45W zal de Switch niet meer sneller opladen, maar het kan geen kwaad om een dergelijke poort te gebruiken.

©GMRimport

De capaciteit geeft simpelweg aan hoe vaak je de Switch batterij kunt opladen met de externe batterij. Deze waarde vind je tussen de specificaties met de eenheid Wh (watt-hours) of mAh (milliamp-hours, meestal bij usb-a-laders). Als ze beide worden weergegeven, is het beter om enkel naar het aantal Wh te kijken. De Nintendo Switch heeft zelf een capaciteit van 15,95Wh (4310mAh), dus als je rekening houdt met wat warmteverlies in het laadcircuit kun je de Switch ongeveer één keer opladen met een externe batterij van 20Wh (5400mAh). Vliegmaatschappijen en pakketbezorgers staan maximaal 100Wh toe, dus dat is vaak ook wat je in de duurste externe batterijen zult vinden.

Let op: Gebruik je de externe batterij ook terwijl de Nintendo Switch in de dock staat, zorg dan voor een uitgang van minimaal 45W. De batterij van de Switch kan snel achteruit gaan als de externe batterij niet genoeg kan leveren. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij de Switch kapotging door een te zwakke oplader te gebruiken voor het dock.

In de praktijk

Om uit te testen hoeveel extra speeltijd je haalt uit een externe batterij, heeft Hyper ons de HyperJuice 130W opgestuurd. Dat is één van de meest luxe batterijblokken van het moment en kan vrijwel ieder usb-c-apparaat opladen met de 100W usb-c-uitgang. Met een capaciteit van 100Wh kun je de Nintendo Switch in theorie ruim zes keer opladen, en hij is ook geschikt voor laptops. Om de theorie en de praktijk te vergelijken hebben we Zelda: Breath of the Wild weer opgestart en net zo lang gespeeld tot de Switch en de HyperJuice helemaal leeg waren. Tijdens de test stond het scherm tijdens alle speelsessies op 100 procent en waren alle toeters en bellen ingeschakeld.

©GMRimport

Op eigen kracht houdt een bijna twee jaar oude Switch het 2 uur en 58 minuten vol, net genoeg voor een lange treinrit binnen Nederland dus. De 100Wh capaciteit in de HyperJuice wist dat te verlengen met een flinke 15 uur en 47 minuten, ruim vijf keer de speeltijd van de Switch zelf en genoeg om het hele weekend door te spelen. Speel je een iets minder veeleisend spel en zet je het scherm wat minder helder, dan houdt de Switch het met de HyperJuice waarschijnlijk nog langer vol.

Om te kijken hoe de Nintendo Switch reageert op een goedkope externe batterij, hebben we een merkloos model uit de kast getrokken. Volgens de opdruk heeft deze een capaciteit van 13Wh en een maximaal vermogen van 7.5W. Zoals verwacht loopt de batterij van de Switch langzaam leeg als je met deze externe batterij probeert op te laden terwijl je aan het spelen bent, maar dat betekent niet dat de externe batterij niks doet. Als je de Switch (uitgeschakeld) weglegt, dan zal je zien dat hij wel degelijk langzaam oplaadt. Met deze 13Wh batterij was er op die manier toch 61 procent bij gekomen. Dat betekende in dit geval 1 uur en 41 minuten extra speeltijd.

©GMRimport

Een kanttekening bij bovenstaande tests is dat we gebruikmaakten van de eerste generatie Switch-consoles van voor september 2019. Heb je een tweede generatie Nintendo Switch met een serienummer eindigend op ‘(-01)’, dan heb je een efficiëntere processor en kun je dus nog veel langer doorspelen. De nieuwe generatie is ongeveer de helft efficiënter, dus de 100Wh HyperJuice zou dan genoeg moeten zijn voor ruim 23 uur extra tijd in Breath of the Wild.

©GMRimport

Portable dock

Lekker lang kunnen spelen in handheldmodus is natuurlijk fantastisch, maar soms wil je bij vrienden gewoon op de grote televisie kunnen spelen zonder die onnodig grote dock mee te slepen. Tot voor kort waren er enkel een aantal onofficiële compacte docks beschikbaar, waarvan regelmatig verhalen verschenen over defecte consoles. Daar komt nu verandering in, want Hyper heeft ons een oplossing gestuurd in de vorm van de HyperDrive. Dit kleine blokje is ongeveer even groot als een pakje kaarten, maar biedt dezelfde functionaliteit als de standaarddock, en meer. Hij laadt niet alleen de Switch op en koppelt deze via hdmi aan je televisie, de HyperDrive doet dat ook voor je laptop, smartphone of tablet. Het nadeel? Hij wordt verstuurd vanuit de VS waardoor je mogelijk te maken krijgt met importkosten bovenop de forse 99 dollar vraagprijs.

Conclusie

Er zijn veel misvattingen over het gebruik van externe batterijen met de Nintendo Switch, maar eigenlijk werken ze vrijwel allemaal zolang je de console in handheldmodus gebruikt. Als je investeert in een dikke variant met een capaciteit van 100Wh, dan kun je de Switch zelfs ruim vijf keer helemaal opnieuw opladen. Als je er dan ook nog een compacte dock bij hebt zoals de HyperDrive, dan is de Switch eindelijk zo draagbaar als Nintendo ons bij de lancering beloofde.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!