Zo kies je de beste monitor voor jou
Gamer.nl
Nieuws

Zo kies je de beste monitor voor jou

Een monitor uitzoeken is geen eenvoudige taak. Of je nou 100 euro of 800 euro uit wil geven, je hebt keus uit een enorm aanbod die op het eerste gezicht allemaal hetzelfde lijken te doen. Vandaag kijken we naar vier monitoren van MSI rond hetzelfde prijspunt, maar met verschillende eigenschappen.

Dit artikel is een partnerbijdrage van MSI in samenwerking met de redactie van Gamer.nl. Lees hier wat dat precies betekent.

Alle vier de monitoren die we vandaag bespreken zijn gaming-monitoren met een prijs rond de 450 euro. Toch zijn er een aantal belangrijke verschillen die jouw uiteindelijke keus kunnen beïnvloeden. Het formaat is daar uiteraard één van, maar ook de verversingsfrequentie van het scherm en de voet zijn belangrijke eigenschappen.

MSI Optix MAG251RX

  • Formaat: 24,5-inch, plat

  • Paneel: 1920x1080 pixels, 240Hz, IPS, HDR400

  • G-Sync/Freesync: G-Sync compatible

  • Verstelbaarheid: Hoogte en kantelen

  • Aansluitingen: Displayport, 2x HDMI, USB-C, USB-hub en 3.5mm audio

  • Extra’s: RGB-ledverlichting, VESA mount, Gaming OSD App 2.0

  • Prijs: €499,-

©GMRimport

©GMRimport

De MSI Optix MAG251RX is een esports-monitor in hart en nieren. Een extreem hoge verversingsfrequentie van 240Hz gecombineerd met een reactietijd van slechts 1ms, betekent dat je met dit paneel altijd een voorsprong zal hebben op je tegenstander. Jij ziet immers altijd als eerste de nieuwste frame en zelfs hele snelle beelden zien er nog scherp uit. Door de Full HD-resolutie is het voor je videokaart ook makkelijker om een hoge framerate te produceren en heb je dus geen RTX 2080 Ti nodig.

De vierkante voet is in luttele minuten gemonteerd en zorgt ervoor dat je het beeldscherm in hoogte kunt verstellen en -5 tot +20 graden kunt kantelen. Het is dus helaas niet mogelijk om de monitor te draaien, maar gelukkig is er wel een VESA-montagepunt die je kunt gebruiken om een andere voet te monteren.

Alle beeldscherminstellingen die je normaal met de onhandige knopjes op de monitor moet aanpassen, zijn bij de MAG251RX-schermen ook te vinden in de MSI Gaming OSD App 2.0. Het gepruts met joystickjes en verstopte knoppen is dus voorbij, want het aanpassen van bijvoorbeeld de helderheid of RGB-verlichting gaat eenvoudig met je muis en toetsenbord in Windows.

MAG272CQR

  • Formaat: 27-inch, 1500R kromming

  • Paneel: 2560x1440 pixels, 165Hz, VA

  • G-Sync/Freesync: FreeSync

  • Verstelbaarheid: Hoogte en kantelen

  • Aansluitingen: Displayport, 2x HDMI, USB-C, USB-hub en 3.5mm audio

  • Extra’s: RGB-ledverlichting, VESA mount, Gaming OSD App 2.0

  • Prijs: €449,-

©GMRimport

©GMRimport

Vergeleken met de MAG251RX is de MSI Optix MAG272CQR niet alleen een slagje groter, maar heeft hij ook een kromming waardoor je nog meer in de game wordt gezogen. Daarnaast zijn gamebeelden scherper door de hoge resolutie van 2560 bij 1440 pixels, dus is het makkelijker om kleine details te herkennen. Gecombineerd met een verversingsfrequentie van 165Hz en het hoge contrast van een VA-paneel zorgt het niet alleen voor een verbluffende game-ervaring, maar kun je ook heel goed meekomen in esports-games.

De overige specificaties zijn vergelijkbaar met het kleinere scherm. Zo is de monitor alleen in hoogte verstelbaar en kantelbaar, en is er RGB-ledverlichting aanwezig om de monitor bij de rest van je computer te matchen.

MAG272QP

  • Formaat: 27-inch, plat

  • Paneel: 2560x1440 pixels, 165Hz, VA

  • G-Sync/Freesync: FreeSync

  • Verstelbaarheid: Hoogte, kantelen, horizontaal draaien en verticaal draaien

  • Aansluitingen: Displayport, 2x HDMI, USB-C, USB-hub en 3.5mm audio

  • Extra’s: VESA mount, Gaming OSD App 2.0

  • Prijs: €399,-

©GMRimport

©GMRimport

De goedkoopste monitor van het stel heeft geen gebogen scherm en RGB-verlichting, maar maakt dat goed met een aantal andere features. De voet heeft namelijk een flinke upgrade gekregen en zorgt ervoor dat je de monitor niet alleen in hoogte kan verstellen en kan kantelen, maar dat hij ook nog eens alle kanten op kan draaien.

Op de kromming na zijn de beeldeigenschappen van de MSI Optix MAG272QP verder hetzelfde als die van zijn duurdere broertje. Zo heb je nog steeds een prachtig 1440p VA-paneel met een uitstekend contrast en een hoge verversingsfrequentie van 165Hz.

MAG322CQR

  • Formaat: 31.5-inch, 1500R kromming

  • Paneel: 2560x1440 pixels, 165Hz, VA

  • G-Sync/Freesync: FreeSync Premium

  • Verstelbaarheid: Hoogte, kantelen

  • Aansluitingen: Displayport, 2x HDMI, USB-C, USB-hub en 3.5mm audio

  • Extra’s: RGB-ledverlichting, VESA mount, Gaming OSD App 2.0

  • Prijs: €499,-

©GMRimport

©GMRimport

De grootste monitor van het stel, de MSI Optix MAG322CQR, is weer een 1440p VA-monitor met een hoge verversingsfrequentie. Het extra grote formaat van 31.5-inch zorgt er samen met de kromming voor dat een game nog beter over komt. Je wordt helemaal meegezogen in de sfeer van een goede game en schrikmomenten zijn extra eng. De monitor is dus perfect voor verhalende games en racegames, maar het grote formaat kan er wel voor zorgen dat je het overzicht kwijtraakt. De zaken die aan de rand van het scherm gebeuren vallen namelijk minder op, waardoor de monitor niet zo geschikt is voor zeer competitieve games.

Kijken we naar de rest van de monitor dan zien we weer de hoogte- en kantel-instellingen, evenals de RGB-verlichting en handige Windowsapplicatie. Net als bij alle andere monitoren in dit artikel, is er uiteraard weer een VESA-montagepunt aanwezig zodat je je eigen standaard kunt gebruiken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!