Saints Row: The Third Remastered is een waar feestpakket
PU.nl
Nieuws

Saints Row: The Third Remastered is een waar feestpakket

Sinds eind mei is een remaster van de openwereldgame Saints Row: The Third beschikbaar. In de negen jaar sinds de uitgave van het origineel heeft de game niets qua puur spelplezier ingeboet. Sterker nog: in deze serieuze tijden is het meer welkom dan ooit.

We hebben besloten Saints Row: The Third Remastered niet te recenseren op Gamer.nl. Je kunt de recensie van het origineel hier lezen. De remaster is gewoon dezelfde game – inclusief alle dlc – in een mooier jasje. De graphics en animaties zijn flink opgepoetst, de game ondersteunt nu HDR en het is drukker op de virtuele straten van Steelport, maar verder zijn er geen verschillen. Toch valt het negen jaar na release op hoe onbeschaamd dit spel inzet op puur plezier zonder pretenties.

©GMRimport

Zoveel variatie

In feite is de gehele game een aaneenschakeling van bizarre gameplaymomenten. In de eerste paar uur spring je al uit vliegtuigen, schiet je bijen op concertgangers af en vlieg je door de lucht op een gestolen bankkluis. Niet alleen de introductie van het spel is zo over de top; Saints Row: The Third houdt dat eigenlijk alle pakweg 47 hoofdmissies vol.

Ufo’s neerschieten tijdens de opnames van een film, zélf in een ufo plaatsnemen en door het luchtruim suizen, superkrachten krijgen en met de snelheid van een auto over de snelweg rennen, met een bike over een virtuele, Tron-achtige racebaan scheuren, met een gigantische bal wagens pletten: het is een kleine greep uit de grote variatie aan bezigheden in deze game.

Er is minder ruimte voor de AA-games, de spellen die met een kleiner budget zijn gemaakt en ‘gewoon leuke gameplay’ bieden.

-

Contrast

Dat dit alles aan elkaar geregen wordt door een flinterdun plot waarin je tegen een rivaliserende bende genaamd Syndicate strijdt om zo de baas in Steelport te blijven, maakt dan eigenlijk niets uit. Het is ergens zelfs fijn dat de plot – ondanks inleidende en afsluitende filmpjes tijdens elke missie – van ondergeschikt belang is. Saints Row: The Third contrasteert behoorlijk met de meeste andere games die tegenwoordig uitkomen.

Games zijn tegenwoordig namelijk erg Serieus, met een hoofdletter S. Haast elke grote release moet een gewichtig plot hebben met sterk uitgewerkte hoofdpersonages. In de meest recente God of War blijkt de normaal zo brute Kratos een zorgzame ziel te hebben, in het aankomende The Last of Us: Part 2 zien we het ooit zo onschuldige meisje Ellie veranderen in een uit noodzaak geboren moordmachine en de ontwikkeling van Arthur Morgan in Red Dead Redemption 2 roept bij tijden de nodige traantjes op.

©GMRimport

Vederlicht

Dat is geen kritiek op bovengenoemde games. Integendeel: het is geweldig dat games tegenwoordig op momenten haast niet meer onderdoen voor films op het gebied van plot en karakterontwikkeling. Maar soms wil je even iets lichts tussen al dat zwaars. Even die met psychologische defecten gevulde dozen naast je neerzetten en zweven op een vederlicht spel waarin pure fun voorop staat. Het heeft vast iets te maken met hoe steeds meer games peperdure producties zijn die alles uit de kast moeten trekken om die kosten weer terug te verdienen. Deze AAA-games moeten dan ook de uitstraling van een relatief diepgaande film hebben. Er is minder ruimte voor de AA-games, de spellen die met een kleiner budget zijn gemaakt en ‘gewoon leuke gameplay’ bieden.

Saints Row: The Third Remastered valt overduidelijk in die laatste categorie, en dat is een welkome afwisseling in deze tijd. We hebben het dan niet over de flauwe humor: de seksueel getinte ‘grapjes’ veroorzaken bij iedereen die zijn pubertijd al is ontgroeid eerder rollende ogen dan een rollende lach. Nee, het komt puur neer op de simpele, doch gevarieerde gameplay die ons in één klap transporteert naar verloren tijden. Naar tijden waarin Grand Theft Auto 3 net uit was en de gangsterplot ons aan onze reet roestte; we speelden het spel urenlang om maar wat rond te scheuren door de stad en onschuldige voorbijgangers aan onze bumper te laten kleven.

Saints Row: The Third Remastered brengt ons terug naar een tijd waarin openwereldgames in dienst stonden van de speler. Hoe geven we gamers de tools om in een open stad zoveel mogelijk plezier te trappen? Binnen die kaders mag je Saints Row best een klein meesterwerkje noemen.

Saints Row: The Third Remastered is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie MindsEye bekend
PU.nl
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie MindsEye bekend

Game komt op 10 juni uit, ook op PS5 en Xbox Series-consoles

De systeemeisen van de pc-versie van MindsEye zijn uit doeken gedaan. Het gaat om de debuutgame van Build a Rocket Boy.

Dat gebeurde op de Steam-pagina van de game. Hieronder volgen ze.

Minimale systeemeisen:

  • Besturingssysteem: Windows 10/11 64 Bit met laatste updates

  • Processor: Intel Core i5-12400F / AMD Ryzen 5 5600X

  • Geheugen: 16 GB RAM

  • Grafische kaart: 6GB VRAM, Nvidia GeForce RTX 2060 / AMD Radeon RX 5600 XT

  • DirectX: Versie 12

  • Opslagruimte: 70 GB beschikbare ruimte

  • Aanvullende opmerkingen: SSD vereist

Aanbevolen systeemeisen:

  • Besturingssysteem: Windows 10/11 64 Bit met laatste updates

  • Processor: Intel Core i7-13700K / AMD Ryzen 7 7800X3D

  • Geheugen: 16 GB RAM

  • Grafische kaart: 8GB VRAM, Nvidia GeForce RTX 4070 / AMD Radeon RX 6800 XT

  • DirectX: Versie 12

  • Opslagruimte: 70 GB beschikbare ruimte

  • Aanvullende opmerkingen: SSD vereist

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Elden Ring Nightreign krijgt na release mogelijk optie voor twee spelers
PU.nl
Nieuws

Elden Ring Nightreign krijgt na release mogelijk optie voor twee spelers

Op release kan de game alleen of met z'n drieën worden doorlopen

In het aankomende Elden Ring Nightreign wordt het ergens na de release wellicht mogelijk om de game met z'n tweeën te spelen.

Op release kan de game alleen of met z'n drieën worden doorlopen. Een optie voor twee spelers is er op dat moment niet. Aan IGN vertelt regisseur Junya Ishizaki dat dit een bewuste keuze is: de game is geoptimaliseerd voor drie spelers, al kan het ook alleen worden doorlopen. "Daar hebben we al onze energie in gestoken, maar (een optie voor twee spelers) is iets waar we naar kijken en wat we overwegen voor na de release."

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen.

Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!