PCI-SIG waarschuwt voor gevaren in PCIe 5.0-adapterkabels
PU.nl
Nieuws

PCI-SIG waarschuwt voor gevaren in PCIe 5.0-adapterkabels

Het organiserende orgaan achter de PCI-standaarden, PCI-SIG, heeft een waarschuwing uitgestuurd betreffende adapterkabels voor de nieuwe PCIe 5.0-stroomconnector. Mogelijk leidt de kabelconversie tot overstroom, waarbij kabels kunnen oververhitten.

De waarschuwing, welke intern naar PCI-SIG-leden uitgezonden werd, werd als eerste opgepikt bij WccfTech. In het bericht geeft het comité aan dat selecte adapters van de nieuwe 12VHPWR-connector (ook wel ATX 3.0 of de PCIe 5.0-stroomstandaard genoemd, te herkennen aan de 12-pins of 16-pins connector) gevaarlijke thermische variatie kunnen creëren. In gevallen met "gebrekkige toepassing van het nieuwe ontwerp" kunnen de kabels oververhitten. 

De nieuwe PCIe 5.0-connector moet in totaal tot 600 watt aan stroomvoeding ondersteunen. Die hogere wattages trachten adapterkabels te bereiken door meerdere 8-pins kabels (ATX 2.0, per stuk goed voor 150 watt) te fuseren. Dergelijke adapters werden al meegeleverd bij high-end videokaarten van Nvidia's Ampere-generatie, waaronder bijvoorbeeld de GeForce RTX 3090 Ti

WccfTech testte zelf PCIe 5.0-adapters met zowel twee als drie stuks van de 8-pins connectoren, waarbij inderdaad wattages boven de 150 watt per kabel gemeten werden. Bij een lading van 600 watt over twee kabels overschrijdt elk kabel inderdaad de 300 watt, dubbel het limiet van de standaard. Maar ook met 450 watt over drie kabels blijkt één kabel een onevenredige 282 watt te trekken. Bij dergelijke overbelasting kunnen zowel kabels als connector onherroepelijke schade oplopen. 

©GMRimport

Terwijl PCI-SIG de zaak verder onderzoekt, benadrukt het leden om aandachtig samen te werken met kabelfabrikanten "zeker met het oog op veiligheidskwesties rondom hoge spanning". PCI-SIG geeft aan partners tijdig op de hoogte te houden van verdere ontwikkelingen over de kwestie.

De waarschuwing is vooralsnog niet officieel richting eindgebruikers gegaan, maar het signaal is bij dezen duidelijk. Wie zeker wil zijn van een optimale connectie voor de zwaardere, next-gen kaarten van Nvidia (en mogelijk ook AMD), doet er waarschijnlijk goed aan om te investeren in volwaardige ATX 3.0-voedingen, inclusief 12VHPWR-connector én bijbehorende kabel. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!