Wat is DLSS 3 en wat win je ermee?
Gamer.nl
Nieuws

Wat is DLSS 3 en wat win je ermee?

Twee frames halen, één betalen

Eind vorig jaar kwamen de nieuwe GeForce RTX 40 Series-kaarten uit van Nvidia, met daarbij veel aandacht voor de extra rekenkracht waar deze kaarten ruimschoots over beschikken. Daardoor kreeg een van de meest interessante features van de kaarten minder aandacht: de komst van DLSS 3. Daarom leggen we in dit artikel uit wat DLSS 3 is en wat je er van kunt verwachten.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door NVIDIA. Lees hier wat dat betekent.

DLSS staat voor Deep Learning Super Sampling en heeft als belangrijkste doel om games met meer frames per seconde te laten draaien. Door games op een lagere resolutie weer te geven en vervolgens op te schalen naar een hogere resolutie met behulp van AI - veelal naar de resolutie van de monitor - is het mogelijk om meer frames per seconde te halen, zonder grafische kwaliteit te moeten opofferen

Wat is DLSS 3 en hoe werkt het?

DLSS 3 is in de kern een upscaler: een programma dat een beeld met een lage resolutie, 1080p bijvoorbeeld, opschaalt naar een hogere resolutie zoals 4K of 1440p. Het idee van een upscaler is niet nieuw, maar upscalers vóór DLSS maakten gebruik van relatief primitieve algoritmes om het beeld op te schalen, vaak met significant kwaliteitsverlies tot gevolg. DLSS gebruikt, zoals de naam al aangeeft, deep learning-technologie om een beeld op te schalen zonder kwaliteitsverlies en in sommige gevallen zelfs met betere kwaliteit dan de oorspronkelijke resolutie.

Watch on YouTube

De voorganger van DLSS 3, DLSS 2.4, deed dit opschalen ook al met verve, maar DLSS 3 doet een schepje bovenop deze technologie door niet alleen de resolutie van een bestaand frame op te schalen, maar ook compleet nieuwe frames te genereren. DLSS 3 doet dit door voorgaande frames en bewegingsgegevens van de game te analyseren, om zo extra frames te genereren, zonder in te leveren op beeldkwaliteit of vertraging.

Deze analyse is mogelijk dankzij de nieuwe Optical Flow Accelerator in de GeForce RTX 40 Series-kaarten. Deze accelerator bestaat uit gespecialiseerde hardware op de videokaart dat in real-time bewegingsgegevens kan analyseren van de game. Met de analyse die deze hardware mogelijk maakt hebben de gegenereerde frames geen last van beeldfouten, zoals ghosting of misplaatste schaduwen.

Met de combinatie van DLSS-superresolutie en framegeneratie is het mogelijk om over meerdere frames heen zeven van de acht pixels te laten genereren door kunstmatige intelligentie. Het voorspellen van frames kost veel minder rekenkracht dan het traditioneel renderen ervan, waardoor prestatiewinsten van twee tot vijf keer meer frames per seconde haalbaar zijn.

Zo haalt een RTX 4090 in Cyberpunk 2077 op de maximale instellingen 138 fps met DLSS 3 ingeschakeld, tegenover 41 fps zonder. Een RTX 4080 kan gemiddeld rekenen op 102 beelden per seconde met DLSS en 26 zonder. De RTX 4070 Ti ziet 84 fps gemiddeld met DLSS en 20 zonder. Met de nieuwe RT Overdrive-voorinstelling, die de game volledig met path tracing rendert, zorgt DLSS 3 framegeneratie zelfs voor tot vier keer meer fps.

Wat heb je nodig?

Om DLSS 3 te gebruiken heb je een GeForce RTX 40 Series-kaart nodig, zoals de RTX 4090, RTX 4080 of RTX 4070. De framegeneratietechniek berust namelijk op de Optical Flow Accelerator en vierde generatie Tensor Cores, die beiden alleen in de 40-series kaarten te vinden zijn. Deze kaarten beschikken natuurlijk ook over de hardware om ray tracing mogelijk te maken, wat in combinatie met DLSS 3 prachtige belichting oplevert zonder een afname in frames per seconde.

©GMRimport

DLSS 3 wordt op dit moment ondersteund door dertig games met zo'n twintig meer aangekondigd, waaronder Atomic Heart, Cyberpunk 2077, Hitman 3, Marvel’s Spider-Man Remastered en Microsoft Flight Simulator. Dit aantal wordt wekelijks uitgebreid met nieuwe titels, met name dankzij de makkelijke integratie in game engines zoals Unity, Unreal Engine 4 en 5 en zelfs de Frostbite Engine.

De GeForce RTX 40 Series-kaarten beschikken naast DLSS 3 ook over de andere tools waar Nvidia inmiddels bekend om staat, waaronder de NVENC-encoder voor het streamen en opnemen van games, Nvidia Broadcast om je livestreams en videogesprekken naar een hoger niveau te tillen met AI-effecten en Nvidia Ansel om prachtige screenshots te maken. Meer informatie over DLSS 3 of de andere tools en features van de GeForce RTX 40 Series-kaarten is te vinden op de website van Nvidia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation
Gamer.nl
Nieuws

Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation

Microsoft heeft een remaster van de eerste Gears of War aangekondigd. De game, die de ondertitel Reloaded draagt, verschijnt op 26 augustus op meerdere platforms, waaronder de PlayStation 5.

Dat deelt Microsoft in een blogpost op Xbox Wire. Gears of War: Reloaded is een opgepoetste versie van de eerste Gears of War die in 2006 uitkwam op de Xbox 360. Het betreft dus geen remaster van de volledige oorspronkelijke trilogie, waar eerder geruchten over gingen. De vernieuwde versie ondersteunt een resolutie van 4K en heeft ondersteuning voor 120 frames per seconde in de multiplayer. De verhalende modus draait in zestig frames per seconde. Ook zijn de schaduwen en reflecties verbeterd.

De game komt op 26 augustus uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Het is de eerste keer dat een Gears of War-game speelbaar wordt op een PlayStation-console. Daarbij ondersteunt het spel cross-play en cross-progression tussen alle platforms. De remaster gaat veertig dollar kosten. De prijs in euro's is nog niet bekend, maar zal ongeveer op hetzelfde neerkomen. The Coalition, Sumo Interactive en Disbelief zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling.

Het is niet voor het eerst dat de eerste Gears of War een remaster krijgt. In 2015 verscheen Gears of War: Ultimate Edition op Xbox One en pc. Eigenaren van deze versie - die hem vóór de aankondiging van Reloaded digitaal hebben aangeschaft - krijgen een gratis upgrade naar Gears of War: Reloaded. Uiteraard is de game ook op dag één te spelen via PC Game Pass en Xbox Game Pass Ultimate.

Reloaded bevat alle content die Ultimate Edition bevat, waaronder een bonushoofdstuk voor de singleplayer en alle multiplayermaps en -modi. Het verhaal is in co-op te spelen. Dat kan zowel online als in splitscreen.

Om de game te spelen, is inloggen met een Microsoft-account niet vereist. Alleen als spelers gebruik willen maken van cross-progression en alle mogelijkheden van cross-play is het wel nodig. Alleen met een Microsoft-account is het mogelijk om spelers op andere platforms uit te nodigen en je progressie over te dragen naar een ander platform.

Bekijk hieronder enkele screenshots van Gears of War: Reloaded:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond
Gamer.nl
Nieuws

Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond

De game verschijnt op 30 mei voor PS5, Xbox Series en pc

Electronic Arts heeft een uitgebreide gameplayvideo van de aankomende racegame F1 25 gedeeld.

In de vijftien minuten durende video komen diverse parcoursen voorbij, waaronder een gespiegelde versie van de Oostenrijkse track, en het circuit in Melbourne. Daarbij wordt de focus gelegd op de nieuwe LIDAR-technologie waarmee circuits er nog realistischer uitzien.

In F1 25 kunnen spelers in de MyTeam-modus hun eigen F1-team managen. Spelers kunnen bijvoorbeeld kiezen waar de Research & Development-afdeling zich op richt, maar ook onderhandelen met coureurs om ze in het team te krijgen. Ook keert de Braking Point-campagne terug, waarin Konnersport ditmaal voor het kampioenschap racet wanneer een dramatische gebeurtenis chaos schopt binnen het team.

Dankzij verbeterde graphics en een nieuwe belichtingstechniek ogen parcoursen nog realistischer, en ook weersomstandigheden zijn nog echter. Ook de audio van de game is verbeterd, met meer gepraat via de radio en natuurlijk commentaar. De Audio2Face-technologie van Nvidia zorgt voor realistischere gezichten.

F1 25 verschijnt op 30 mei voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Mensen die de Iconic Edition van de game reserveren krijgen drie dagen eerder toegang tot de game. Met de Iconic Edition krijgen spelers ergens na release ook toegang tot nieuwe hoofdstukken gebaseerd op de F1-film met Brad Pitt die in juni uitkomt, alsmede extra's rondom Lewis Hamilton.

De F1-reeks wordt ontwikkeld door Codemasters, dat tegenwoordig onderdeel uitmaakt van Electronic Arts. Onlangs bleek nog dat er een onbekend aantal ontslagen vallen bij de ontwikkelaar, en dat de ontwikkeling van WRC-rallygames wordt gepauzeerd voor onbepaalde tijd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!