Acteurs en ontwikkelaars bekritiseren door AI geproduceerde stemmen in The Finals
PU.nl
Nieuws

Acteurs en ontwikkelaars bekritiseren door AI geproduceerde stemmen in The Finals

Bèta van de multiplayershooter is op dit moment gaande

In multiplayergame The Finals, waarvan vorige week de bèta is begonnen, is commentaar te horen dat ontwikkeld is met behulp van AI. Dit heeft kritiek van stemacteurs en ontwikkelaars opgeleverd.

Nu de bèta van de game speelbaar is, zijn er twee commentatoren tijdens de gameplay te horen en staan hier ook filmpjes van online. In plaats van dat het om opgenomen stemmen van echte acteurs gaat, zijn deze echter ontwikkeld met artificiële intelligentie.

Afgelopen juli onthulden de ontwikkelaars al tijdens een podcast dat men de voice-overs met behulp van AI maakten. Daarin liet men weten dat dit werkzaamheden van enkele uren in plaats van maanden vergt. "We hoeven geen tijdelijke opnames te maken die uiteindelijk vervangen moeten worden."

Het gebruik van AI heeft kritiek opgeleverd uit het kamp van stemacteurs en andere ontwikkelaars. Eurogamer plaatste tweets van verschillende acteurs die hun teleurstelling hebben geuit. Zo meldt Gianni Matragrano (Evil West): "We doen constant haastklussen binnen een dag of twee. Je kunt voor minder dan duizend euro professioneel stemacteerwerk krijgen in een paar opnamesessies en bam, je hebt alle audio die je nodig hebt. Als je meer nodig hebt, kun je nog een sessie boeken. We maken het erg makkelijk."

Ook Bungie's Pax Helgesen - zowel een ontwikkelaar als stemacteur - uitte kritiek. "Ik wil ontwikkelaars wederom motiveren om het gebruik van stemmen in hun games niet alleen als 'asset' te zien tijdens de ontwikkeling." Sam Winkler, narrative designer bij Gearbox, beaamt dat: "Het is slecht om content met stemmen gemaakt door AI uit te brengen. Zeker voor een game die op elk ander vlak zo goed in elkaar steekt qua presentatie. Het voelt als een geïnfecteerde duim."

The Finals-ontwikkelaar Embark Studios heeft inmiddels gereageerd op de kritieken via IGN. Het bedrijf claimt dat "het niet het einddoel is om games zonder de hulp van acteurs te maken". "We gebruiken een combinatie tussen opgenomen stemmen en audio die gegenereerd wordt door AI-tools, afhankelijk van de context. Soms voegen opnames waarin echte acteurs bij elkaar komen - om zo chemie en conflicten tussen personages te creëren - diepgang toe aan onze gamewerelden die niet geëmuleerd kan worden met technologie. Op andere momenten, zeker bij contextuele in-game acties, kan de techniek op maat gemaakte stemmen opleveren die we anders niet zouden hebben, bijvoorbeeld vanwege de snelheid van de implementatie."

Het gebruik van AI om stemmen in games te creëren ligt al geruime tijd onder een vergrootglas, toch zeker sinds de acteurs- en schrijversstaking in Hollywood waar ook gediscussieerd werd over het gebruik van AI. Vakbond SAG-AFTRA is overweldigend voorstander van een staking binnen de game-industrie, mochten verdere onderhandelingen stuklopen.

De bèta van The Finals is voor iedereen op Steam, PS5 en Xbox Series beschikbaar en loopt tot en met 5 november. Ook is er een gratis BattlePass met zestien exclusieve beloningen die spelers voor altijd kunnen bewaren. Daarbij is er cross-play en cross-progressie tussen pc en consoles aanwezig.

The Finals werd vorig jaar aangekondigd - voorheen stond de game bekend als Project Discovery. De gratis multiplayershooter heeft als thema een gewelddadige spelshow. De game heeft een focus op dynamische arena’s gebaseerd op echte locaties, waarin spelers niet alleen elkaar met wapens te lijf kunnen gaan, maar ook de omgeving in kunnen zetten. Door bijvoorbeeld gebouwen op tactische wijze in te laten storten kunnen spelers hun tegenstanders verrassen. Alle arena's kunnen dan ook vernield worden.

The Finals wordt ontwikkeld door Embark Studios, dat wordt gerund door Patrick Söderlund, die voorheen bij Dice aan de Battlefield-reeks werkte. In 2018 vertrok Söderlund na vele jaren in dienst te zijn geweest in richtte hij de onafhankelijke studio in Stockholm op. De studio werkt ook aan de free-to-play, coöperatieve, third-person actie-shooter Arc Raiders, dat vorig jaar werd uitgesteld naar dit jaar - al is niet duidelijk of die release nog gehaald wordt.

View post on X
View post on X
View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix werkt aan Clash of Clans-animatieserie
PU.nl
Nieuws

Netflix werkt aan Clash of Clans-animatieserie

Gebaseerd op de mobiele megahit van Supercell

Netflix heeft een animatieserie gebaseerd op het mobiele spel Clash of Clans in de maak.

Dat heeft het streamingbedrijf aangekondigd. Daarbij wordt gemeld dat de serie op dit moment in pre-productie is en dat het zal draaien om een vastberaden barbaar die een groep buitenbeentjes moet aansturen om hun dorp te beschermen.

De showrunner is Fletcher Moules, die de geprezen Clash of Clans-animatievideo's heeft geregisseerd en ook bekend is van Entergalactic. Ron Weiner - die eerder ervaring heeft opgedaan met Arrested Development en Futurama - zal het script schrijven, terwijl ICON Creative Studio verantwoordelijk is voor de animatie.

Clah of Clans is een van de populaire mobiele spellen van Supercell, dat onderdeel uitmaakt van Tencent. Zowel Clash of Clans als Clash Royale verschenen in 2012 op iOS en Android en zijn sindsdien in totaal al meer dan vier miljard keer gedownload.

Netflix zet de laatste jaren dik in op (animatie)series en films gebaseerd op games. Denk aan Arcane, Sonic Prime, The Witcher en Devil May Cry. De releasedatum van de Clash of Clans-serie is nog onbekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ook Diddy Kong krijgt een nieuw uiterlijk op de Switch 2
PU.nl
Nieuws

Ook Diddy Kong krijgt een nieuw uiterlijk op de Switch 2

Gespot op het nieuwskanaal van de Switch

In navolging van Donkey Kong krijgt ook Diddy Kong een nieuw uiterlijk in games op de Nintendo Switch 2.

In de eerder dit jaar online gekomen trailer waarin de Nintendo Switch 2 werd onthuld en tevens een nieuwe Mario Kart werd getoond, was te zien dat Donkey Kong een redesign heeft gekregen. Hij vertoont nu meer gelijkenissen met het personage uit The Super Mario Bros. Movie. Niet alle fans waren over deze verandering te spreken, al heeft de persoon die het uiterlijk van Donkey Kong in de Country-games heeft bedacht zijn goedkeuring gegeven.

Journalist Chris Scullion merkte onlangs op dat Diddy Kong ook een nieuw uiterlijk heeft gekregen. Hoewel het personage vooralsnog niet gespot is in Mario Kart World of Donkey Kong Bananza, werd hij wel in een illustratie op het nieuwskanaal van de Switch getoond. Daarin is te zien dat ook Diddy meer op zijn evenbeeld in de Mario-film lijkt, inclusief tanden en een pet met een knoop erop.

Shigeru Miyamoto, de oorspronkelijke bedenker van Donkey Kong, heeft in een interview met IGN overigens een reden gegeven voor het nieuwe uiterlijk van de apen. "Ik heb nog steeds een actieve rol als het aankomt op het creëren van personages. Als ik terugkijk op Donkey Kong Country, werkten we er samen met Rare aan. Toen we daarna nieuwe versies wilden maken en Donkey Kong wilden evolueren voor Jungle Beat, werkten we samen met het team dat de driedimensionale Mario-games maakt. Dankzij de technologie die we toen tot onze beschikking hadden konden we Donkey Kong expressiever maken."

Over het nieuwe uiterlijk: "We gingen terug naar het ontwerp van Rare en revalueerden: wat kunnen we met het design doen om het expressiever te maken? En toen de film er aan kwam, besloten we werk te maken van een nieuw Donkey Kong-ontwerp voor de nieuwe generatie."

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!