Adata kondigt eerste PCIe 5.0-ssd's aan op CES 2023
PU.nl
Nieuws

Adata kondigt eerste PCIe 5.0-ssd's aan op CES 2023

Hardwarefabrikant Adata heeft toegezegd de eerste PCIe 5.0-ssd's aan te kondigen op CES 2023.

Adata nam dezelfde schijven ook mee naar CES 2022, precies een jaar geleden. Destijds stonden de twee ssd's nog bekend als Adata's Project Blackbird en Project Nighthawk, beide met maximale lees- en schrijfsnelheden van 14 GB/s.

Sindsdien zijn de PCIe 5.0-ssd's nooit officieel verschenen, maar op aanstaande CES-editie worden de schijven in ieder geval officieel aangekondigd. De fabrikant liet vooraf al weten dat de beloofde specificaties in het afgelopen jaar niet verlaagd zijn: nog altijd ligt het plafond bij 14.000 MB/s aan snelheid en zeker 8 TB in maximaal volume.

Op het moment van schrijven zijn PCIe 5.0-ssd's nog nauwelijks in omloop, in ieder geval voor doorsnee consumenten. Controllers en opslag op de nieuwere interface werden vaker op beurzen tentoongesteld of voorzien van teasers, maar de nieuwe generatie opslagschijven werd bij veel fabrikanten keer op keer naar achter geschoven.

Naast definitieve onthulling van de PCIe 5.0-ssd's neemt Adata ook nieuw DDR5-werkgeheugen mee naar de techbeurs in Las Vegas. De Caster DDR5-modules van dochtermerk XPG beloven datadoorvoer op 8.000 MT/s en zijn compatibel met de automatische overklok van Intel XMP 3.0. Vroege productafbeeldingen tonen dat de schijven met en zonder rgb-verlichting beschikbaar gesteld worden.

XPG's nieuwe DDR5-modules zouden ook moeten werken op de "nieuwste generatie AMD-moederborden", maar Adata noemde nog geen verzekerde compatibiliteit met AMD's Expo-overklokprofielen. Dat terwijl de Caster-modules van XPG wel op AMD's webpagina aangestipt staan als "partner"-geheugen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!