AMD belooft meer raytracing-resultaten en AI-supersampling
PU.nl
Nieuws

AMD belooft meer raytracing-resultaten en AI-supersampling

Met de onthulling van href="https://gamer.nl/artikelen/hardware-update/radeon-rx-6000-videokaarten-onthuld-amd-opent-vuur-op-rtx-30-serie/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">AMD’s Radeon RX 6000-videokaarten</a> nog vers in het geheugen, duiken we in deze Hardware Update op de laatste ontwikkelingen in de technische kant van de game-wereld. Daaronder vallen AMD’s verdere opmerkingen over hun aanstormende generatie graphics, maar ook het een en ander om in acht te nemen over het ‘groene kamp’ de komende tijd.

AMD’s antwoord op Nvidia’s Raytracing en AI-supersampling is onderweg

Waar AMD tijdens

Watch on YouTube

vooral op pure prestaties toespitste, ontweek de fabrikant nauwkeurig een antwoord op de digitale trucjes van de concurrent. Nvidia maakt sinds twee generaties videokaarten meters met hardware-gedreven lichteffecten en supersampling met lerende algoritmes, waar AMD vooralsnog geen kaas van gegeten heeft.

Dat lijkt deze generatie dan toch te moeten veranderen. Naast het feit dat de AMD Radeon RX 6000-kaarten deze ronde beschikken over zogenaamde ray accelerator-kernen, wil het binnenkort meer uit de doeken doen over de bijbehorende (softwarematige) technologieën. Die belofte voor open-source AI-supersampling en raytracing stond al langer, maar AMD hield de lippen de afgelopen week stijf.

Vorige week leek AMD die veelgevraagde features vooral over te laten aan de samenwerking met DirectX 12 Ultimate en hun eigen FidelityFX-technologie — beiden niet écht vergelijkbaar met wat Nvidia doet. Achteraf doorvragen bleek echter wonderen te doen. Op Twitter beloofde AMD’s eigen Chief Gaming Architect Frank Azor later dat een directe respons op Nvidia’s eigen RTX-raytracing en DLSS 2.0 binnenkort zal volgen:

Sinds de onthulling van nieuwe AMD-videokaarten zijn er al her en der wat raytracing-benchmarks gelekt en veelvoudig met andere videokaarten vergeleken. Neem het met een korrel zout, maar de ray accelerators van Radeon leggen het voor nu nog vaak af tegen GeForce’ daarop toegespitste Tensor- en RT-kernen. Gemiddeld zou een GeForce RTX 3080 circa 33% meer frames klokken dan de Radeon RX 6800 XT in raytracing-tests.

Qua rauwe prestaties lijkt AMD er dus bijzonder sterk voor te staan, maar het heeft nog een inhaalslag te doen als het aankomt op raytracing en foefjes als DLSS 2.0. Volgens Azor horen we daar in de komende weken meer over.

©GMRimport

Intel blijft marktaandeel inleveren op AMD

Inhaalslagen zijn AMD niet onbekend, waarvan akte met de razend populaire Ryzen-processoren. Sinds de introductie van hun 7nm Zen-architectuur won AMD aardig wat zieltjes met betaalbare CPU-prestaties, een zet doe nu terug te zien is in marktonderzoek. Volgens Mercury Research (opgepikt via Tom’s Hardware) vormen AMD-processoren sinds Q3 2020 ruim 22.4% van de bestaande x86-systemen — het hoogste wat AMD sinds 2007 scoorde.

Die comeback is niet alleen terug te zien in bijvoorbeeld desktops, maar over het complete marktaanbod. Zowel kwartaal-op-kwartaal als jaar-op-jaar groeit het aandeel van AMD-processoren op alle soorten systemen, alsmede bij klanten in het algemeen.

©GMRimport

Op notebooks gaan de Ryzens harder dan ooit, met een voortdurende groei op de laatste twaalf kwartalen. Momenteel zou ruim 20.2% van de x86-laptops in omloop op AMD-processoren draaien, een regelrechte recordhoogte voor de processorfabrikant.

Voor ingewijden is het geen wonder dat AMD de afgelopen jaren flink in aandeel wint. Sinds de lancering van de Ryzen-lijn (en bijbehorende Threadripper- en EPYC-variaties) slaat AMD al deuken in het monopolie van Intel. De marktleider speelt hoog in qua prijs, terwijl AMD met het Ryzen-merk garant staat voor minstens dezelfde performance, zij het dan vaak tegen lagere prijspunten.

Recentelijk onthulde AMD alweer een derde generatie Zen-processoren: de Ryzen 5000-serie, welke morgen staat te lanceren. Ook die reeks CPU’s lijkt Intels meest recente aanbod af te troeven met 7nm-prestaties en lichtere prijzen, waarop Intel op zijn vroegst pas in Q1 2021 kan reageren met hun nieuwe reeks Rocket Lake-processoren.

Nvidia zou ook RTX 3060 Ti ‘uitgesteld’ hebben

De kaart is nog niet eens officieel aangekondigd, maar zou inmiddels al (intern) 'uitgesteld' moeten zijn. Volgens het Chinese Expreview heeft Nvidia de lancering van hun GeForce RTX 3060 Ti verplaatst naar 2 december, waar het nieuwe instapmodel voor een Ampere-videokaart volgens andere geruchten al op aanstaande 17 of 18 november had moeten lanceren.

Of dat waar is, moet maar blijken, maar met de huidige stand van zaken is preventief uitstel geen gekke aanname. De lanceringen van eerdere Ampere-kaarten liepen al faliekant mis, terwijl ook Nvidia’s vorige GeForce RTX 3070 noodgedwongen naar achter werd gedrukt.

©GMRimport

Mocht er waarheid schuilen in niet alleen dit gerucht, maar ook voorgaand geroezemoes, dan zou de RTX 3060 Ti vooral ingestoken moeten worden als een ‘lichtere RTX 3070’. De grootte van de daadwerkelijke GPU, het 8GB GDDR6-geheugen en bijbehorende bandbreedte zijn identiek, maar de processor van de RTX 3060 Ti is ietwat teruggeschaald. De Ampere-instapper zou binnen moeten komen op 16.2 TFLOPS aan rekenkracht, waar bijvoorbeeld de RTX 3070 een goede 20.3 TFLOPS trekt.

Met die mindere hoeveelheid rekenkernen, lager stroomverbruik en uiteraard ook mildere richtprijs, zou dit Nvidia’s preventieve antwoord op AMD’s (evenals nog aan te kondigen) lager geprijsde Navi-kaarten moeten zijn. Verwacht wordt dat de RTX 3060 Ti sowieso minder dan 399 dollar bedraagt, voor nu verreweg het lichtste prijsje voor ‘next-gen’ grafische prestaties.

Asus en EKWB slaan handen ineen voor watergekoelde Ampere-kaarten

Gamers die luchtkoeling liever in het verleden laten, konden al langer uitwijken naar merken als EKWB, welke hoogwaardige waterkoelelementen voor pc-componenten aflevert. Hardware-fabrikant Asus zag daarin een waardige samenwerking, die volgens geruchten al langer in the works was. Deze week was het zover en onthulden Asus en EKWB nu samen drie GeForce RTX 30-kaarten die geleverd worden met alvast gemonteerde waterkoelblokken.

De prijspunten en beoogde lanceringsdata blijven nog uit, maar Asus belooft binnenkort een eigen RTX 3090, RTX 3080 en RTX 3070 te leveren met acryl-waterkoelelementen van EK, in plaats van traditionele luchtventilatoren. Een visuele vooruitblik op bijvoorbeeld het ‘GeForce RTX 3090 EK Series’-model werd daarbij al vrijgegeven:

©GMRimport

In werkelijkheid lijkt het product niet gigantisch veel te verschillen met andere RTX 3090-kaarten van Asus waarop zelf een EK-koelelement wordt geplaatst, maar de samenwerking komt consumenten mogelijk wel tegemoet. Het handmatig vervangen van een koelsysteem kost tijd en moeite, sluit garantie uit en kán kaartbreuk veroorzaken. Nu Asus en EKWB de handen ineenslaan, kan dat soort ongemak alvast omzeild worden.

De kaart is voorzien van een RVS-plaat om buiging tegen te gaan, terwijl het koelmetaal vernikkeld is om corrosie tegen te gaan. Daarnaast beschikken de kaarten in deze opstelling over Aura Sync van Asus en zelfs een single slot-vorm, welke meteen stukken compacter is dan de reguliere twee- of zelfs drie-slots form factor.

Mocht je over willen op waterkoeling voor een nieuwe Radeon RX 6000-videokaart (en/of een Ryzen 5000-processor), dan biedt EK daarvoor ook vervangende koelelementen. Vooralsnog is er geen sprake van een samenwerking met fabrikanten om ook die markt te voorzien van dit soort pre-builds.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!