AMD bereidt ondersteuning van DisplayPort 2.0 voor
Gamer.nl
Nieuws

AMD bereidt ondersteuning van DisplayPort 2.0 voor

AMD lijkt zich voor te bereiden op videokaarten met DisplayPort2.0-ondersteuning, zo blijkt uit recente patches. De nieuwe generatie van de displaykabel wordt hoogstwaarschijnlijk geïmplementeerd op AMD's eerstvolgende generatie gpu's: RDNA3.

Echt officieel is het nog niet te noemen, maar recent patch-werk in AMD's Linux-drivers legt klaarblijkelijk al wel een basis voor DisplayPort 2.0. Het driver-team van AMD sleutelt aan DisplayPort-encoders en noemt verschillende "DP 2.0"-opties die met ingang van deze patch geactiveerd worden. 

©GMRimport

DisplayPort 2.0 werd oorspronkelijk al in 2019 aangekondigd als "de nieuwe standaard" en het inmiddels al ruim een half jaar op de markt moeten zijn. In navolging van de beloofde hdmi 2.1-monitoren liepen echter ook DisplayPort 2.0-schermen vertraging op gedurende de coronapandemie. 

Met DisplayPort 2.0 kan de vernieuwde interface op iedere baan 20 Gbit/s aan data doorspelen. In totaal zou dat betekenen dat de datastroom aftopt op bijna 80 Gbit/s. Kort door de bocht is dat bijna een drievoud van wat DisplayPort 1.4a momenteel ondersteunt. 

De hogere bandbreedte maakt het mogelijk voor een enkele DisplayPort 2.0-aansluiting om 10k-resoluties op 60 hertz mogelijk te maken — of bijvoorbeeld twee 4k-displays op 144 hertz aan elkaar te koppelen. Met behulp van het straks gestandaardiseerde DSC (Display Steam Compression) moet het mogelijk worden om nog hogere resoluties en/of framerates door de interface te stuwen.

©GMRimport

AMD's huidige reeks videokaarten, de RDNA2-generatie, maakt nog gebruik van DisplayPort 1.4-interfaces. Over de 1.4-versie van DisplayPort kan maximaal één 4k-scherm op 144 hertz draaien. Zonder streamcompressie zou een 8k-scherm hierover ook niet boven de 60 hertz kunnen presteren. 

In de nabije toekomst verschijnen van AMD nog enkele CDNA2-videokaarten, al zijn die specifiek gericht op datacenters, waar DisplayPort 2.0 grotendeels overbodig zou zijn. Vermoedelijk legt AMD de fundering dus vooral om DisplayPort 2.0 alvast voor te bereiden voor RDNA3.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met acht procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met zes procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames
Gamer.nl
Nieuws

EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames

De samenwerking met WRC is voorbij

Electronic Arts en Codemasters stoppen met de ontwikkeling van rallygames, die tegenwoordig onder de naam EA Sports WRC worden uitgebracht.

Dat hebben de bedrijven aangekondigd. De samenwerking met de World Rally Championship is beëindigd en ontwikkelplannen voor eventuele toekomstige rallygames zijn dan ook "gepauzeerd".

Codemasters leverde in 1998 de rallygame Colin McRae Rally af, en heeft sindsdien meerdere delen in die reeks en de Dirty Rally-serie uitgebracht. In 2021 werd de ontwikkelaar overgenomen door Electronic Arts. De laatste game in de rallyserie is voor nu EA Sports WRC, dat in 2023 uitkwam. Afgelopen maart kwam nog een uitbreiding voor het spel uit.

Eerder deze week bleek al dat er ontslagen vielen bij Electronic Arts - volgens geruchten gaat het om zo'n vierhonderd werknemers, waaronder een gedeelte van Respawn Entertainment. Het is op moment van schrijven niet bekend of er bij Codemasters ontslagen vallen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!