AMD bereidt ondersteuning van DisplayPort 2.0 voor
PU.nl
Nieuws

AMD bereidt ondersteuning van DisplayPort 2.0 voor

AMD lijkt zich voor te bereiden op videokaarten met DisplayPort2.0-ondersteuning, zo blijkt uit recente patches. De nieuwe generatie van de displaykabel wordt hoogstwaarschijnlijk geïmplementeerd op AMD's eerstvolgende generatie gpu's: RDNA3.

Echt officieel is het nog niet te noemen, maar recent patch-werk in AMD's Linux-drivers legt klaarblijkelijk al wel een basis voor DisplayPort 2.0. Het driver-team van AMD sleutelt aan DisplayPort-encoders en noemt verschillende "DP 2.0"-opties die met ingang van deze patch geactiveerd worden. 

©GMRimport

DisplayPort 2.0 werd oorspronkelijk al in 2019 aangekondigd als "de nieuwe standaard" en het inmiddels al ruim een half jaar op de markt moeten zijn. In navolging van de beloofde hdmi 2.1-monitoren liepen echter ook DisplayPort 2.0-schermen vertraging op gedurende de coronapandemie. 

Met DisplayPort 2.0 kan de vernieuwde interface op iedere baan 20 Gbit/s aan data doorspelen. In totaal zou dat betekenen dat de datastroom aftopt op bijna 80 Gbit/s. Kort door de bocht is dat bijna een drievoud van wat DisplayPort 1.4a momenteel ondersteunt. 

De hogere bandbreedte maakt het mogelijk voor een enkele DisplayPort 2.0-aansluiting om 10k-resoluties op 60 hertz mogelijk te maken — of bijvoorbeeld twee 4k-displays op 144 hertz aan elkaar te koppelen. Met behulp van het straks gestandaardiseerde DSC (Display Steam Compression) moet het mogelijk worden om nog hogere resoluties en/of framerates door de interface te stuwen.

©GMRimport

AMD's huidige reeks videokaarten, de RDNA2-generatie, maakt nog gebruik van DisplayPort 1.4-interfaces. Over de 1.4-versie van DisplayPort kan maximaal één 4k-scherm op 144 hertz draaien. Zonder streamcompressie zou een 8k-scherm hierover ook niet boven de 60 hertz kunnen presteren. 

In de nabije toekomst verschijnen van AMD nog enkele CDNA2-videokaarten, al zijn die specifiek gericht op datacenters, waar DisplayPort 2.0 grotendeels overbodig zou zijn. Vermoedelijk legt AMD de fundering dus vooral om DisplayPort 2.0 alvast voor te bereiden voor RDNA3.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!