AMD bevestigt RDNA 3-geruchten met nieuwe roadmaps
PU.nl
Nieuws

AMD bevestigt RDNA 3-geruchten met nieuwe roadmaps

AMD heeft roadmaps uitgestippeld voor de toekomst van onder meer de grafische RDNA-architectuur, met nieuwe details over RDNA 3 en RDNA 4.

De infographics zijn afkomstig van meerdere presentaties op AMD's Financial Analyst Day, waarvan samenvattingen en complete webcasts terug te vinden zijn op AMD's website.

Momenteel rondt AMD de RDNA 2-generatie af (Radeon RX 6000), met eind dit jaar de introductie van RDNA 3 (RX 7000) aan de horizon. In de nieuwe roadmaps beweert de chipfabrikant dat de nieuwe gpu-architectuur 50 procent meer performance-per-watt boekt dan diens voorganger. RDNA 2 is gebakken op TSMC's 7 nm en 6 nm procedés; met RDNA 3 stapt AMD over op 5 nm.

Daarbij wordt ook onderstreept dat RDNA 2 al efficiënter was dan de technologie van de concurrent, Nvidia's Ampere.  Ook van deze generatie wordt verwacht dat AMD een beter stroomrendement boekt, al doet AMD daar zelf vooralsnog geen beloftes over.

©GMRimport

Daarnaast bevestigt AMD inmiddels dat RDNA 3 inderdaad ook chiplet-ontwerpen zal introduceren. Door meerdere chips onderling aan elkaar te ketenen, ontstaat een meer geavanceerde pijplijn voor grafische taken. Veel meer details gaf AMD nog niet, maar de komst van chiplets is in ieder geval verzekerd.

Ook de per RDNA 2 geïntroduceerde Infinity Cache gaat met RDNA "next-gen". Vermoedelijk verwijst dat naar een vergroting van de cache; eerdere geruchten spraken al eens over 256 MB of 512 MB voor de zwaarste RDNA 3-videokaart.

©GMRimport

Het daaropvolgende RDNA 4 staat inmiddels op de planning voor 2024. Veel details gaf AMD niet vrij; wel zou de architectuur op een "geavanceerde node" draaien. Vermoedelijk betreft dat nog steeds hetzelfde procedé als de generatie daarvoor, de 5 nm wafers van TSMC. Naar alle waarschijnlijkheid rolt RDNA 4 gelijktijdig met AMD's Zen 5-cpu's uit, op dezelfde node.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!