AMD brengt Zen 3 naar ChromeOS met Ryzen 5000 C-cpu's
PU.nl
Nieuws

AMD brengt Zen 3 naar ChromeOS met Ryzen 5000 C-cpu's

Met de onthulling van de Ryzen 5000 C-serie breidt AMD de portfolio van ChromeOS-processoren wederom uit.

Vooralsnog bestaat de Ryzen 5000 C-reeks uit vier unieke cpu's, van een simpele duo-core tot en met een octa-core topmodel — een primeur voor Chromebooks op x86-apparatuur. Stuk voor stuk draaien de nieuwe C-modellen op AMD's reeds gevestigde Zen 3-architectuur, gebakken op het 7 nanometer procedé van TSMC. 

Elk van de vier nieuwe cpu's kent een TDP van maximaal 15 watt, maar de onderlinge prestaties lopen flink uiteen. Zo kan het zwaarste model, de Ryzen 7 5825C, diens 2,0 GHz basiskloksnelheid opvoeren tot 4,5 GHz en biedt een geïntegreerde igpu met acht kernen op 1,8 GHz. De nieuwe duo-core, aan het andere eind van het spectrum, topt qua kloksnelheden af op 3,0 GHz, met slechts een fractie van de hoeveelheid (grafische) rekenkernen.

Volgens AMD kunnen de zwaardere Ryzen 5000 C-modellen met gemak drie 4k-monitoren aansturen, mede door de integratie van vernieuwde Radeon Graphics. De nieuwe chips zijn echter niet voorzien van AMD's bejubelde grafische RDNA 2-architectuur, maar bevatten nog altijd een gpu-component naar Vega-standaard — vergelijkbaar met een apu zoals die in de Ayaneo Next.

©GMRimport

Al met al belooft AMD tot 67 procent snellere responsiviteit in ChromeOS, met behulp van de nieuwe reeks Ryzen-processoren. In het geval van grafische taken  — gaming wordt niet expliciet aangehaald — zou de prestatiebonus zelfs 85 procent bedragen. Als vergelijkingsmateriaal hanteert AMD de Ryzen 7 3700C, het vorige vlaggenschip voor ChromeOS-systemen.

In de nieuwe generatie ChromeOS-processoren maakt AMD meer ruimte voor cachegeheugen, een terugkerende pijler voor het rode team. De 'on-chip' L3-caches zijn ten opzichte van de vorige generatie verdubbeld. Daardoor telt de L2+L3-cache van de lichste Ryzen 3 5125C alsnog 9 MB; op het zwaarste model loopt tot op tot en met 20 MB.

Onduidelijk is vooralsnog wanneer de nieuwe Ryzen 5000 C-systemen officieel aftrappen. Wel heeft HP laten weten dit kwartaal nog de HP Elite C645 G2 op de markt te zetten, met de Ryzen 7 5825C. Concurrent Acer plant voor het derde kwartaal de Chromebook Spin 514 in, met hetzelfde vlaggenschip uit AMD's ChromeOS-aanbod. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!