AMD-ceo noemt ai 'belangrijkste ding van dit decennium'
PU.nl
Nieuws

AMD-ceo noemt ai 'belangrijkste ding van dit decennium'

AMD-voorzitter Dr. Lisa Su noemt artificiële intelligentie (ai) "het belangrijkste ding voor de komende tien jaar".

Zo somde de ceo haar houding op tegenover Adobe-voorzitter Shantanu Narayen, gedurende de zogenaamde Adobe Summit-conferentie. Dat keynote-gesprek begon nog opvallend zakelijk, maar leidde later tot diepere technologie materie. Sinds korte tijd zet Adobe-software vaker ai in om beeldkwaliteit te verbeteren en foutjes slim te rectificeren, waardoor de interesse in de technologie groeit. 

Dr. Su ziet in ai ook veel toepassingen, maar meent dat de technologie momenteel tweedelig is: "Onder de dekens schuilt ai die vooral data-analyses doet, over hoe we slimmer kunnen worden van tonnen aan data. Dat stukje ai maakt ontzettend veel potentie vrij en dat is iets waar ook [jullie van Adobe] veel over praten en veel mee kunnen. Hieronder valt ook de generatieve ai of de co-assistent die eigenzinnige problemen op slimme wijze voor je oplost. Dat is ontzettend krachtig spul."

"[De ai-technologie] die wij toepassen, traint die gigantische datasets, om ze later ook voor anderen inzetbaar te maken", zo gaat Dr. Su verder. "Je hebt een tienduizendtal gpu's en cpu's nodig in pure rekenkracht, maar dat biedt capaciteit om zo veel meer nieuws te kunnen bereiken. Zelfs mijn vader praat tegenwoordig over ChatGPT; overal gaat het over wat we allemaal wel en niet kunnen met deze technologie. Ik denk dat het mensen aan het denken zet: hoe gaan we hiermee slimmer zakendoen?"

Dr. Su voegt daaraan toe dat de kwestie complex is en dat we nota bene nog in "een beginfase zitten" wat betreft ai-toepassingen. Over verloop van tijd verwacht ze wel dat ai ergens tussen de "50 tot 80 procent meer productiviteit" op moet leveren, vermoedelijk vooral kijkende naar haar eigen schip. 

De hoop van de AMD-aanvoerder is dan ook dat ai geen directe vervanging wordt voor bestaande krachten, maar dat de technologie haar team bijstaat om "net dat beetje sneller en net dat beetje beter" werk te kunnen leveren. Daarbij hoopt ze vooral op efficiëntere chipproductie en mede door ai ontworpen chiparchitecturen. De uitrol en omarming van meer ai-toepassingen moet "de komende tien jaar een interessant era maken". 

Duidelijk is dat de AMD-voorzitter ai niet als een dertien-in-een-dozijnoplossing ziet, maar erkent dat de vele facetten een complexe maar interessante werking op de industrie kunnen hebben. Om haar tweedeling in één zin samen te vatten, maakte Dr. Su dat als volgt summier: "[Ai is] het belangrijkste ding in de komende tien jaar".

Hoewel concurrent Nvidia zich al eerder vol stortte op ai-toepassingen in zowel datacentra als voor de consument — en daar met regelmaat voor wordt geprezen — houdt AMD zich in recente jaren ook vaker bezig met de technologie. In voor gamers bedoelde videokaarten worden al enkele werkgroepen gebakken om kleinere ai-taken af te handelen, maar vooral in voor datacentra bedoelde Instinct-gpu's en de volgende generatie Epyc-cpu's spelen het efficiënt tackelen van ai-toepassingen een steeds grotere rol. 

Onduidelijk is of Dr. Lisa Su dezelfde mening deelt, maar een vicevoorzitter van AMD's grafische divisie meende recentelijk wel dat ai in games vooral belangrijk kan zijn in het verslimmen van computerpersonages — relevanter dan enkel het opschalen van resoluties, zoals Nvidia al langer doet. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!