Jaarlijkse strijd tussen AMD en Nvidia is al begonnen
PU.nl
Nieuws

Jaarlijkse strijd tussen AMD en Nvidia is al begonnen

Een nieuwe week, een nieuwe lading aan informatie over de komende videokaartoorlog. AMD en Nvidia hebben grootse plannen voor hun nieuwe grafische processoren, die hoogstwaarschijnlijk later dit jaar nog lanceren. Nieuwe benchmarks schetsen zo een beter plaatje van Nvidia's aankomende Ampere-generatie, terwijl geroezemoes rondom AMD eerste specificaties oplevert.

Nieuwe geruchten geven AMD ‘Big Navi’-videokaarten vorm

Er galmden eerder al vele geluiden over AMD’s volgende videokaarten, de Navi 2X-generatie, en nu duiken ook interessante specificaties op. Op het Chinese hardwareforum Chiphell lekte gebruiker Wjm47196 (die eerder veel voorspelde rondom voorgaande Navi 10-kaarten) onder meer informatie uit over het VRAM-gebruik van AMD’s nieuwe vlaggenschip. Die zou 16 GB aan volume over een 512 bit bus-interface moeten draaien, wat weer zou betekenen dat ook AMD voor GDDR6-geheugen kiest, in plaats van de ‘eigen’ HBM2-technologie van AMD en Samsung.

Ook op GDDR6 kunnen tegenwoordig bizarre geheugensnelheden geklokt worden. De vorige Navi-generatie topte qua VRAM af op 14 GB/s, terwijl tegenwoordig 18 GB/s ook niet ondenkbaar meer is. Kan AMD die snelheden over de 512 bit bus duwen, dan mogen we spreken over bandbreedtes die de 1TB/s makkelijk zouden overschrijden.

©GMRimport

Daarbovenop kwamen vervolgens meer geruchten over AMD’s vlaggenschip (Navi 21) in die lijn, met de codenaam ‘Sienna Chichlid’. Volgens Twitter-lekker Komachi Ensaka beschikt deze over maar liefst 80 computing units (CU's), grofweg om te rekenen naar 5120 stream-processoren. Mocht AMD die op minimaal 1700 MHz kunnen draaien, dan bestaat de kans dat deze videokaart maar liefst 17,5 teraflops trekt — dik anderhalf keer zo krachtig als de Xbox Series X.

Een handvol van de reeds gelekte specificaties werd door Twitter-gebruiker _rogame overzichtelijk gemaakt. Vooralsnog is niks officieel bekendgemaakt door AMD of diens partners, maar het lijkt erop dat AMD inderdaad grote sprongen wil maken om op ooghoogte te komen met concurrent Nvidia.

©GMRimport

Ook deze week spraken insiders over AMD’s plannen om hun 'grafische comeback' aanstaande november te lanceren. AMD sprak daarbij zelf over een hevig verbeterd stroomrendement en een ‘disruptie’ op het gebied van 4K-prestaties, zoals de Ryzen-processoren ooit Intel van de troon stootte onder gamers. Voor Nvidia verwacht men nog altijd een septemberlancering van de nieuwe Ampere-kaarten.

‘NVIDIA GeForce RTX 3080 tot 35 procent sneller dan RTX 2080 Ti’

Over de Ampere-generatie gesproken, ook daarover staken deze week nieuwe geruchten de kop op. Vaste Twitter-lekker kopite7kimi droeg eerder bij aan specificaties over Nvidia’s nieuwe GeForce RTX 3080 met vermoedelijke benchmark-resultaten uit 3DMark’s Time Spy Extreme-test. Daar zou de nieuwe RTX 3080 een score van ‘bijna 8600’ behaald hebben —circa 35 procent sneller dan de RTX 2080 Ti.

De verwachte RTX 3080 Ti (mogelijk RTX 3090 genaamd) zou volgens dezelfde persoon een score van 10.000 behalen — een prestatietoename van ‘slechts’ 16 procent voor het vlaggenschipmodel. Diezelfde sprong bedroeg vorige generatie 25 procent in Time Spy, al bleek het in games vaak om circa 20 procent te gaan.

©GMRimport

Korreltje zout of niet, deze benchmarks lijken enigszins overeen te komen met eerdere geruchten over de nieuwe Ampere-kaarten. Daar sprak een andere Twitter-gebruiker over 20 procent toename van de RTX 3080 ten opzichte van de RTX 2080 Ti. Die percentuele sprong valt wel in duigen wanneer je een RTX 2080 Ti overclockt, zoals te zien is in Time Spy-score van 7209 — dan bedraagt de Ampere-toename slechts 12 procent.

Duitse retailer: ‘Radeon 5000’s vaker retour dan NVIDIA’s Turing-kaarten’

Om het ‘Nvidia versus AMD’-thema van deze week compleet te maken, kloppen we aan bij de Duitse webshop Mindfactory.de. De retailer staat al jaar en dag bekend om hun openbare spreadsheet met RMA-statistieken, welke vaak als munitie diende voor AMD-aanhangers richting Nvidia-consumenten in de discussie welke beter is.

Percentueel waren het immers vaak kapotte Nvidia-kaarten die retour gestuurd werden, waar nu blijkt dat de Radeon 5000-serie van AMD het minst betrouwbaar was — aldus Mindfactory's laatste cijfers.

Uiteraard gaat dat niet op voor alle seriemodellen, merken of verschillende chipsets, maar Mindfactory biedt daarmee een interessant referentiekader voor gamers die op zoek zijn naar een nieuwe videokaart. Zo doe je er bijvoorbeeld goed aan het PowerColor-merk te vermijden, als we bijvoorbeeld de 13 procent(!) van de teruggestuurde Red Devil Radeon 5700-gevallen mogen geloven. Van de 220 verkochte modellen, werden er dik 28 kapot teruggestuurd.

©GMRimport

NVIDIA stond er recentelijk dus iets beter voor, maar ook die chipsets zijn niet zonder problemen. De Phoenix 2080 Ti van Gainward ging in 11 procent van de gevallen retour, grofweg net zo vaak als de Lightning Z 2080 Ti van MSI. Die laatste kun je overigens ook kennen van die overclockte Time Spy-benchmark, een paar paragrafen terug. Niet alle appels zijn rot.

Doorgaans valt wel op hoe juist het goedkopere segment betrouwbaarder lijkt. Cumulatief gezien gingen alle GeForce GTX 1660 Ti’s amper retour, met een RMA-percentage van 1,21 procent. In die zin is de AMD 5500 XT-lijn het betrouwbaarst, met het laagste percentage kapot teruggestuurde kaarten: 1,13 procent.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!