AMD geeft toe: Navi 24-gpu is vooral bedoeld voor laptops
PU.nl
Nieuws

AMD geeft toe: Navi 24-gpu is vooral bedoeld voor laptops

Nog voor het lanceren van de Radeon RX 6500 XT-desktopkaart stond AMD's nieuwe Navi 24 budget-gpu niet in het beste daglicht. Een woordvoerder van AMD heeft inmiddels toegegeven dat de nieuwe chipset "primair bedoeld was voor gebruik in laptops".

Echt officieel is het statement niet te noemen; de claim werd geplaatst op de fora van Phoronix, door John Bridgman, een Linux-ontwerper binnen AMD. Bridgman haakte in op klachten over hoe de nieuwe RX 6500 XT geen decoding voor H265/AV1 ondersteunt en hoe de budgetkaart over PCIe 3.0 veel prestaties inlevert. 

Voor een moderne desktopkaart voelen de circulerende klachten als een gemis, maar Bridgman verklaarde het schrappen van selecte functies: "De primaire toepassing voor Navi 24 zal in laptops met een Rembrandt-apu zijn, welke al voorzien zijn van volledige videofunctionaliteit en PCIe 4.0."

©GMRimport

De Navi 24-gpu werd officieel aangekondigd gedurende afgelopen CES. Het instapmodel voor RDNA2-graphics lanceerde gisteren met de RX 6500 XT-desktopkaart, maar wordt daarnaast in selecte Radeon workstation-kaarten van AMD geplaatst — ook in die gevallen ontbreekt moderne videodecoding op de gpu.

Volgende maand volgt de uitrol van Navi 24 in laptops (RX 6300M en RX 6500M), zodra ook de Rembrandt-apu's (Ryzen 6000-reeks) officieel lanceren. AMD beloofde voor Ryzen 6000-laptops "circa 30 procent hogere prestaties" dan met  de Ryzen 5000-reeks. Navi 24-videokaarten zouden in laptops vooral een beter rendement meenemen, ten opzichte van eerdere Navi 2x-gpu's. De mobiele budget-gpu's komen met tgp's van maximaal 25 watt, terwijl de kloksnelheden hoger liggen en het videogeheugen sneller opereert.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!