AMD opent vuur op Intel: 'RX 6500M is sneller dan A370M'
PU.nl
Nieuws

AMD opent vuur op Intel: 'RX 6500M is sneller dan A370M'

Na Intels officiële onthulling van de eerste mobiele Arc-gpu's komt AMD met een vlot weerwoord: de reeds verschenen RX 6500M zou sneller zijn dan Intels nieuwe Arc A370M.

AMD opende het vuur via Twitter (inclusief snerende 'tag' voor Intel) met een rechttoe-rechtaan vergelijking van de Radeon RX 6500M tegenover Intels beloofde framerates voor de Arc A370M. AMD trok vijf van de door Intel aangehaalde spellen uit de kast en beweert dat de budgetoptie van het Radeon-merk tot ruim twee keer zo veel frames kan klokken.

Beide mobiele budget-gpu's draaien op het N6-procedé van TSMC (6 nanometer) en klokken een TGP van maximaal 50 watt. De nieuwe Arc-gpu kent een groter oppervlak met nota bene meer transistoren, maar weet daar klaarblijkelijk minder efficiëntie uit te halen, zo beweren AMD's framerate-vergelijkingen.

In Final Fantasy XIV op 1080p en 'medium'-instellingen beent Intel met 71 frames per seconde de 99 van AMD nog prima bij, maar dat gaat voor lang niet alle games op. De RX 6500M zou in F1 2021 maar liefst 135 frames per seconde behalen, waar de A370M op een krappe 63 blijft steken.

AMD claimt dat de RX 6500M in het gros van de games makkelijk 80 fps als minimum geldt. Intel had diezelfde lat voor de A370M op 60 fps gezet, gedurende het huiseigen Arc-onthullingsevenement. Wel zouden selectieve competitieve titels, zoals Rocket League en Valorant, op de A370M minimaal 100 beeldjes per seconde klokken. Daarvan gaf AMD geen vergelijkingsmateriaal.

De eerste laptops met Intel Arc-gpu's zouden vanaf vandaag officieel gelanceerd zijn. Intels nieuwe videokaartvaandel trapt af met de A370M en iets lichtere A350M; tussen nu en komende zomer dienen meer laptop-gpu's en ook de eerste desktopvideokaarten te lanceren. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!