AMD processors steeds populairder en Intel roadmap tot 2029
PU.nl
Nieuws

AMD processors steeds populairder en Intel roadmap tot 2029

Dat AMD bezig was met een comeback op de CPU-markt wisten we al, maar in deze Hardware Update lees je hoe snel ze Intel inhalen. Daarnaast heeft Intel hun roadmap tot 2029 laten zien en komt AOC met twee nieuwe 1440p 21:9-schermen.

Marktaandeel AMD ruim 20 procent volgens Steam hardware survey

Na een lange tijd te zijn ondergesneeuwd door marktleider Intel, is AMD nu al enkele jaren bezig met een flinke comeback. Waar twee jaar geleden Intel nog goed was voor 92% van alle processors in de survey, heeft AMD nu een marktaandeel van 20.5. Een ruime verdubbeling van het marktaandeel in slechts twee jaar is een gigantische sprong die niemand een paar jaar geleden aan had kunnen zien komen.

©GMRimport

Op het gebied van videokaarten is het voor AMD helaas een ander verhaal. Daar heeft AMD enorm veel marktaandeel verloren van 25% twee jaar geleden naar 15% nu. Hoewel dit deels wordt veroorzaakt doordat nu ook gegevens van Chinese gebruikers worden meegenomen, heeft hun afwezigheid in de high-end en mobiele segmenten er uiteraard ook mee te maken. Nvidia domineert die markten al enkele jaren en dat zie je goed terug in de survey. De enige AMD-GPU in de top 20 is de zeer voordelig geprijsde Radeon RX 580.

Intel toont processorplannen tot 2029

Bij een gesloten bespreking op het IEEE International Electron Devices Meeting in San Francisco heeft Intel de plannen getoond voor de komende tien jaar. In slides die Anandtech in handen heeft gekregen, laten ze zien dat ze elke twee jaar met een nieuwe technologie-node willen komen met jaarlijkse updates van de voorgaande nodes. Hoewel Intel in eerste instantie cryptische codes in de slides gebruikte voor de toekomstige nodes, heeft ASML de slides ge-update met transistormaten.

©GMRimport

In de slide zien we dat we in 2021 de eerste processors op Intel's 7nm-technologie mogen verwachten. Over tien jaar, in 2029, verwacht Intel zelfs al met producten op 1.4nm te komen. Dat betekent dat Intel en ASML tegen die tijd verwachten transistorstructuren te kunnen maken op een schaal van enkele atomen.

Deze roadmap geeft de indruk dat Intel weer klaar is om Moore's Law te volgen - een voorspelling van Gordon Moore dat de snelheid van processors elk jaar verdubbelt. Die voorspelling leek de laatste jaren niet meer te kloppen doordat betrokken bedrijven zoals Intel, AMD en ASML moeite hadden om de transistors steeds kleiner te maken.

AOC komt met twee nieuwe 1440p 21:9 monitoren

AOC heeft twee nieuwe G2-monitoren aangekondigd met een diagonaal van 34-inch. Zowel de CU34G2 als de CU34G2X krijgt een gebogen VA-paneel met een resolutie van 3440 bij 1440 pixels. Daarnaast zijn beide monitoren uitgerust met twee HDMI 2.0-poorten en DisplayPort 1.2. Het grootste verschil tussen de twee modellen is de verversingsfrequentie.

De CU34G2 is uitgerust met een 100Hz VA-paneel met FreeSync. De maximale helderheid ligt bij dit paneel op 300 cd/m2 met een contrast van 3000:1.

©GMRimport

De duurdere CU34G2X krijgt een upgrade in de verversingsfrequentie, maar wel met een minder contrast als gevolg. Door de verversingsfrequentie te verhogen naar 144Hz wordt het contrast gelimiteerd tot 1000:1.

Zowel het 100Hz-model als het 144Hz-model is beschikbaar in januari met adviesprijzen van 469 euro voor de CU34G2 en 579 euro voor de CU34G2X.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!