AMD Ryzen 9 7950X loopt heet op in vroege benchmark
PU.nl
Nieuws

AMD Ryzen 9 7950X loopt heet op in vroege benchmark

Een vroege sample van AMD's Ryzen 7950X-processor is inclusief benchmark opgedoken in de database van CPU-Z.

De resultaten van de benchmark werd, inclusief legio details, opgepikt door hardware-ingewijde @Tum_Apisak. De volledige uitslagpagina van CPU-Z valideert de resultaten, die AMD niet bepaald in het beste daglicht zetten. 

De nieuwste Ryzen 9 blijkt minimale vooruitgang te boeken in deze specifieke benchmark. Een concurrerende Core i7 van voorgaande generatie weet AMD's vlaggenschip nipt af te troeven in single-thread prestaties: 790 punten, tegenover AMD's score van 787. 

In multi-threading staat de 16-core processor wel fier bovenaan met 15.824 punten, enkel overtroffen door een vroege sample van de nog te verschijnen Core i9-13900K van Intel, met 24 rekenkernen (8 Performance + 16 Efficiency).

De vroege score — vermoedelijk wel afkomstig van een retail-processor — is mogelijk minder relevant dan andere details die uit de benchmark blijken. Zo heeft de Ryzen 9 7950X de benchmark afgelegd op een gemiddelde klokfrequentie van 5,2 GHz, nog ver onder de nieuwe 5,7 GHz boost-frequentie die AMD belooft. Desalniettemin benutte de cpu alsnog 170 watt aan stroomverbruik, het door AMD opgegeven TDP van de chip.

Dat wattage doet de nieuwe processor schijnbaar ook aardig heet oplopen. Tijdens de benchmark van CPU-Z piekte de 7950X op een relatief hoge 91 graden celsius. Dat gezegd te hebben, blijft het vooralsnog onduidelijk wat voor koeloplossing gebruikt is in deze vroege set-up. 

AMD's eerste Ryzen 7000-processoren, waaronder de Ryzen 9 7950X als vlaggenschip, staan 27 september aanstaande officieel te verschijnen. Gedurende de maand september zouden de eerste compatibele AM5-moederborden (te beginnen met de X670- en X670E-chipsets) ook geleidelijk uitgerold moeten worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!