AMD verhoogt prijzen RDNA2-gpu's voor partners met 10 procent
PU.nl
Nieuws

AMD verhoogt prijzen RDNA2-gpu's voor partners met 10 procent

Volgens berichtgeving op het Chinese forum href="http://www.boardchannels.com.cn/forum.php?mod=viewthread&tid=110198&from=portal" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Board Channels</a> heeft AMD recentelijk een prijsverhoging voor partnerfabrikanten aangekondigd. De bestaande reeks Radeon RX 6000-chipsets zouden 10 procent meer gaan kosten.

Op Board Channels komen veel ingewijden uit de Aziatische hardware-industrie samen. Ene 'Master One' zou daarbij gesproken hebben over "berichten van bovenaf" waarin AMD de prijstoename richting partnerfabrikanten doorspeelt. De 10 procent extra kosten zouden voor deze partners neerkomen op 20 tot 40 dollar extra materiaalkosten.

In hoeverre die prijstoename zichtbaar wordt voor consumenten, zal in de komende twee weken ongeveer uit moeten harden. Derde partijen die Radeon-videokaarten afleveren kunnen daarnaast de vraagprijzen nu al ophogen, om de duurdere chips te anticiperen. 

De vraagprijzen voor Radeon-videokaarten werden, net als bij concurrent Nvidia, al flink opgehoogd sinds de aftrap van de Radeon RX 6000-generatie. AMD zelf gaf echter meermaals aan dat het merk "zo veel mogelijk gpu's in de handen van gamers" wilde krijgen, het liefst tegen de originele richtprijs. Op AMD's eigen webwinkels worden huiseigen videokaarten dan ook vaak tegen die tarieven verkocht.

©GMRimport

Onduidelijk is vooralsnog of AMD de prijstoename ook voorsteld bij partners als PlayStation en Xbox, wiens consoles evenals gebruikmaken van RDNA2-chipsets. Op Board Channels werd enkel gesproken over prijsverhogingen richting de fabrikanten van add-in boards (AIB).

De ingewijde in kwestie zou ook AMD's reden voor de prijstoename achterhaald hebben. Deze zou wijtbaar zijn aan TSMC, de leverancier van het sicilium waar AMD vrijwel alle Radeon- en Ryzen-chips op bakt. Vermoedelijk zijn TSMC's prijzen dermate gestegen dat ook AMD nu "mee moet" met een prijsinflatie.  

TSMC's (en daarmee AMD's) hogere prijzen komen niet uit het niets. Sinds eind 2020 wordt de hardware-wereld geplaagd door mondiale chiptekorten, waarvoor het einde nog lang niet in zicht lijkt. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!