AMD verwijdert stilletjes '4GB VRAM is niet genoeg'-claim
PU.nl
Nieuws

AMD verwijdert stilletjes '4GB VRAM is niet genoeg'-claim

Chipbakker AMD heeft een claim over hoe 4 GB geheugen 'niet voldoende is' voor gaming-videokaarten verwijderd, net voordat het de Radeon RX 6500 XT-gpu met 4 GB geheugen lanceerde.

UPDATE: AMD heeft de blogpost een kleine dag later terug in het leven geroepen — vermoedelijk naar aanleiding van de publieke ophef over het verwijderen.

De verwijderde blogpost werd als eerste opgemerkt door KitGuru. In de zomer van 2020 onthulde AMD de Radeon RX 5500 XT, welke geleverd werd met 4 GB en 8 GB aan VRAM. Middels een vlotte blogpost werd aan gamers uitgelegd waarom die keuze in het leven geroepen was, met als uitgangspunt dat 4 GB zeker voor nieuwere games "overduidelijk niet genoeg is".

Wanneer het bericht precies verwijderd is, lijkt relatief accuraat achterhaald te zijn. KitGuru's Dominic Moass beweert dat de originele link naar de blogpost gisteren nog werkte, maar sinds vandaag naar een onvindbare pagina leidt. 

©GMRimport

Het verwijderen van de claim komt, enigszins opmerkelijk, precies op de dag dat AMD een nieuwe gpu met precies 4 GB geheugen in de schappen legt. De Radeon RX 6500 XT werd afgelopen CES 2022 onthuld en blijkt, precies zoals eerder al voorspeld werd, enkel met 4 GB aan GDDR6-modules geleverd te worden.

Rond AMD's vandaag verschenen Radeon RX 6500 XT is wel meer te doen. Veel hardware-media ontvangen AMD's kaarten steevast (ruim) voor een publieke release, maar van de RX 6500 XT stuurde AMD klaarblijkelijk nauwelijks samples rond. TechPowerUp heeft een van de eerste recensies over de gpu gepubliceerd, maar gaf wel aan dat de partnerkaart op eigen initiatief gekocht moest worden.

Bovendien bleek al eerder dat RX 6500 XT opereert over PCIe x4-lanes, in plaats van de tegenwoordig meer gebruikelijke en bredere x16-optie. De keuze voor een kleinere interface beperkt bovenal de bandbreedte van het geheugen. Op PCIe 4.0 zou dat nog te overzien zijn, maar moederborden die aftoppen op PCIe 3.0 zouden een flinke klap op de potentiële prestaties ervaren, zo claimt onder meer

Watch on YouTube

.

AMD's Radeon RX 6500 XT kent een richtprijs van 199 dollar. In de Benelux staat het nieuwe instapmodel van AMD momenteel te koop voor bedragen à 349 euro.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!