AMD-voorzitter: 'Chiptekort neemt af in tweede helft 2022'
PU.nl
Nieuws

AMD-voorzitter: 'Chiptekort neemt af in tweede helft 2022'

Dr. Lisa Su, de huidige CEO van chipgigant AMD, verwacht dat de mondiale chiptekorten in de tweede helft van 2022 af zullen nemen. Op de Code Conference in Beverly Hills sprak ze gisteren uitgebreid over de stand van zaken rondom veelgevraagde hardware.

Omroep CNBC verzamelde enkele citaten uit Dr. Su's toedracht op de conferentie. Haar vooruitzicht is hoopvol, maar niet per se voor de nabije toekomst. 

"[De industrie gaat] altijd door cycli van ups en downs, waarbij de vraag het aanbod kan overstijgen — of vice versa. Maar deze keer is het anders." Dr. Su verwacht dat het huidige aanbod in ieder geval tot midden 2022 "waarschijnlijk krap blijft".

"Het kan 18 tot 24 maanden duren om een nieuwe chipfabriek op te zetten, soms veel langer", verklaart Su. "Die investeringen zijn misschien een jaar geleden pas van start gegaan." 

Zonder het opzetten van nieuwe fabrieksbanden blijft de vraag naar chips groter dan het aanbod. De verwachting is daardoor dat het najaar van 2021 nog duurder uitpakt dan dat van 2020, als we het hebben over de tekorten en prijsinflatie van populaire hardware. Volgens Su zou rond midden 2022 de productiecapaciteit beter in balans zijn met de vraag.

Op de Code Conference benadrukte Dr. Su wederom dat gamers AMD's prioriteit zijn. AMD blokkeert misschien geen crypto-mining met de Radeon-videokaarten (zoals Nvidia), maar volgens de CEO zijn "consumentenapplicaties" nog altijd de focus van AMD's producten. Dat crypto-boeren soms alsnog de prijzen van hardware omhoog stuwen, haalde Su verder niet aan.

©GMRimport

Su ervaart de coronapandemie nog altijd als de grote drijfveer achter het chiptekort én het flinke stijgen van AMD's aandelenkoers. Het werken en leren vanuit huis dreef veel consumenten naar het aanschaffen van nieuwe pc's, maar ook de nieuwe generatie consoles creëerde extra veel vraag naar krachtige chips — toevallig vaak die van AMD.

Aan 'de overkant' is het vooruitzicht grimmiger. Pat Gelsinger, de voorzitter van AMD's directe concurrent Intel, claimde in mei nog dat het chiptekort "nog jaren" aan zou houden. 

De AMD-voorzitter sprak op de Code Conference ook kort over andere ondernemingen vanuit AMD. Zo zou Dr. Lisa Su verwachten dat AMD's overname van halfgeleiderproducent Xilinx "nog voor eind 2021 afgerond" moeten zijn. Vorig jaar had AMD die acquisitie al aangekondigd, voor een bedrag van 35 miljard dollar, maar de overname wacht nog op een laatste paar goedkeuringen.

Daar voegt Su aan toe dat ze veel uitkomst ziet in onderlinge samenwerking tussen hardware-partijen. "Consolidatie is onvermijdelijk", claimt de AMD-voorzitter. "Start-ups kunnen coole dingen doen. [...] Maar als je iets groots wilt betekenen voor deze industrie, dan is opschalen ook belangrijk."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!