AMD's Mero-chip teruggevonden in ar-headsets
Gamer.nl
Nieuws

AMD's Mero-chip teruggevonden in ar-headsets

De zogenaamde Mero-chipset van AMD is na een lange poos teruggevonden in een nieuw systeem van ar-bedrijf Magic Leap.

AMD's Mero-codenaam kwam al anno 2019 in een geruchtensfeer, als zijnde een onderdeel van AMD's Van Gogh-reeks. Onder diezelfde generatie Zen2/RDNA2-chips (7 nm) valt bijvoorbeeld ook de Aerith-apu, die tegenwoordig de Steam Deck aanvuurt. 

De Mero-noemer dook na een jarenlange radiostilte op in de Basemark-database, als onderdeel van een nog onbekend 'Demophon'-product van Magic Leap. Het systeem draait op Android 10 en is, met alle waarschijnlijkheid, een nieuw type augmented reality-headset van het merk. Ook een beelduitvoer van 720 bij 920 pixels wordt genoemd bij de benchmark, wat vermoedelijk de resolutie per oog betreft.

©GMRimport

De Mero-apu lijkt op veel fronten overeen te komen met Aerith. Beide system-on-chips (SoC's) zijn quad-core systemen op Zen 2-architectuur, met een aardig stuk ingebakken RDNA 2-graphics. Aanvankelijk werd verwacht dat de Mero en Aerith onderling nog flink zouden verschillen — mede wegens Valve's vermeende apu-exclusiviteit voor de Steam Deck — maar chipanalist Locuza merkt bijzonder veel overeenkomsten op. 

Veel features die oorspronkelijk op Van Gogh-chips zijn gebouwd, werden door bijvoorbeeld Valve uiteindelijk niet benut. Voor Mero zou ongeveer hetzelfde moeten gelden. Dat doet analisten als Locuza vermoeden dat Van Gogh en Aerith nooit echt exclusief voor Valve ontwikkeld werden, maar dat de chips toch voor een bredere afzetmarkt gebakken zijn.

Aerith en Mero zouden uiteindelijk grofweg identieke apu's kunnen betreffen; Valve mocht simpelweg als eerste aan de haal met 'low-powered', draagbare RDNA 2-chips. In hoeverre die verwachting waarheidsgetrouw is, ontdekken we pas als Mero daadwerkelijk in (consumenten)systemen geïmplementeerd wordt. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Toch geen gelimiteerde modi achter battle pass in nieuwe Call of Duty
Gamer.nl
Nieuws

Toch geen gelimiteerde modi achter battle pass in nieuwe Call of Duty

In ieder geval niet in de Call of Duty-game dit aankomend najaar verschijnt

Een onlangs verschenen gerucht over de mogelijkheid dat gelimiteerde multiplayermodi in de aanstaande Call of Duty achter een betaalde battle pass komen te zitten, blijkt niet te kloppen.

Begin deze week claimde insider TheGhostofHope dat sommige nieuwe multiplayermodi die maar voor bepaalde tijd beschikbaar blijven, in de nieuwe Call of Duty aankomend najaar achter een betaalde battle pass zullen zitten. Het zou niet per se over alle gelimiteerde modi gaan, maar wel de meest uitgebreide modi met uitvoerige beloningen.

De zeer betrouwbare insider CharlieIntel heeft inmiddels echter op social media laten weten dat dit gerucht niet klopt. Hij geeft daarbij specifiek aan dat gelimiteerde modi achter een battle pass-muur "niet in de Call of Duty van dit jaar" worden toegevoegd.

De nieuwe Call of Duty-game is vooralsnog niet officieel onthuld. Er lekken echter al geruime tijd details over de game. Het zou om Call of Duty: Black Ops 7 gaan, en een direct vervolg op Black Ops 2 worden. De game zou zich in 2035 afspelen en personages als Woods en Mason zouden terugkeren. De campagne zou daarbij met vier spelers in co-op speelbaar zijn, en een grote openwereldmap genaamd 'Avalon' bevatten. 'Omnimovent' zou terugkeren en er zou zelfs over muren gerend kunnen worden.

In de Zombies-modus zou de oorspronkelijke crew terugkeren, al zou het om versies van de personages uit andere dimensies gaan. Daarbij zou de modus uit rondes bestaan en in ieder geval een remake van Tranzit bevatten. Ook zou de modus verschillende moeilijkheidsgraden hebben en, zoals eerder gelekt, de grootste op rondes gebaseerde speelmap tot nu toe voor de modus bevatten.

De multiplayer tot slot zou een modus voor 32 versus 32 spelers bevatten. Ook zouden diverse populaire Black Ops-maps een futuristische remake krijgen. Tot slot zou geboekte progressie uit de multiplayer het vorig jaar verschenen Black Ops 6 meegenomen kunnen worden. Dit is normaliter niet het geval in Call of Duty-games, dus dat zou een grote wijziging zijn.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Split Fiction vier miljoen keer verkocht, EA spreekt van groot succes
Gamer.nl
Nieuws

Split Fiction vier miljoen keer verkocht, EA spreekt van groot succes

De co-op-game kwam afgelopen maart uit

Er zijn vier miljoen exemplaren van de in maart uitgekomen co-op-game Split Fiction verkocht.

Dat heeft ontwikkelaar Hazelight aangekondigd via social media. Tijdens het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf noemde Electronic Arts de game "een groot succes". Daarbij is het goed om in het achterhoofd te houden dat iedereen die Split Fiction koopt, de game kosteloos met iemand anders kan delen om het spel te doorlopen. Het totaal aantal spelers ligt dus veel hoger.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Na A Way Out en It Takes Two is ook Split Fiction een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction is beschikbaar voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S en komt op 5 juni ook naar Nintendo Switch 2. Ron Vorstermans beloonde de game met een 10 in zijn review: "Split Fiction is van begin tot eind een feest. Je doorloopt prachtige en volstrekt unieke spelwerelden die iedere keer op andere manieren weten te verrassen met nieuwe spelmechanieken, puzzels en manieren om samen te spelen. Sommige games zijn een achtbaanrit, maar Split Fiction is het hele pretpark."

Eerder dit jaar werd de verfilming van Split Fiction aangekondigd. Mediabedrijf Story Kitchen, dat ook films van ToeJam and Earl en Vampire Survivors wil maken, was toen op zoek naar de cast, schrijvers en een regisseur. Meerdere Hollywood-studio's zouden bieden op de rechten. Inmiddels is duidelijk dat actrice Sydney Sweeney een van de hoofdrollen speelt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!