Apple's nieuwe M1 Ultra-chip zou sneller zijn dan RTX 3090
PU.nl
Nieuws

Apple's nieuwe M1 Ultra-chip zou sneller zijn dan RTX 3090

De nieuwe M1 Ultra van Apple is volgens Apple zelf sneller en significant efficiënter dan de zwaarste discrete gpu van nu, Nvidia's GeForce RTX 3090.

Apple onthulde de M1 Ultra gisteravond. De Ultra-variant van Apple's eigen M1-reeks bestaat, kort door de bocht, uit twee aan elkaar gesoldeerde M1 Max-chips. De twee chips werken samen en hebben daarbij een onderlinge bandbreedte van 2,5 terabyte per seconde — aanzienlijk sneller dan veel alternatieve multi-chip oplossingen.

Met het samensmelten van twee identieke chips bestaat de M1 Ultra uit een 20-kernige cpu (16 high-performance en 4 high-efficiency) en een gpu met 64 rekenkernen, goed voor 21 teraflops. In totaal bestaat de complete SoC uit 114 miljard transistoren.

Over absolute prestaties werd, zoals wel vaker het geval is bij Apple, niet gesproken. Wel zouden Apple's eigen grafieken aan moeten tonen dat de cpu dezelfde prestaties kan leveren als een 16-kernige Core i9-12900K van Intel, terwijl de M1 Ultra circa 100 watt minder stroom slurpt. Uiteindelijk zou de chip ook 90 procent sneller moeten preseteren dan diezelfde centrale processor. 

©GMRimport

©GMRimport

Voor de gpu trok Apple een vergelijking met Nvidia's GeForce RTX 3090. Apple geeft zelf aan dat de M1 Ultra niet alleen iets sneller kan presteren, maar ook dat het dat voor circa 200 watt minder doet. Op maximaal vermogen zou de gpu nog onder de 120 watt stroomrendement blijven, aldus Apple zelf. 

Onduidelijk is nog hoe de respectievelijke gpu's tegenover elkaar zijn afgewogen; Apple noemde hierover specifiek geen game-prestaties of selecte benchmarks. De kans bestaat dat de gpu's gemeten zijn met het oog op content creation en driedimensionale renders, niet zo zeer gaming. Sowieso houdt Apple vast aan MacOS voor de M1 Ultra, terwijl de meeste pc-games exclusief op x86-systemen draaien.  

De M1 Ultra-chip wordt als eerste geplaatst in de nieuwe Mac Studio-computer, maar verdere implementaties werden nog niet verklapt. Wel liet de tech-gigant weten dat Mac Pro-computers mogelijk uitgerust kunnen worden met een nog zwaardere SoC dan de M1 Ultra. De meest recente Mac Pro-modellen werden nog geleverd met met Intel Xeon-cpu's en AMD's Radeon Pro W6000X als gpu.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!