Asus werkt ook aan RTX 3080 (10 GB) met Noctua-koeling
PU.nl
Nieuws

Asus werkt ook aan RTX 3080 (10 GB) met Noctua-koeling

Na hun samenwerking rondom de RTX 3070, lijken Asus en Noctua nu ook een gezamenlijke RTX 3080 (10 GB) voor te bereiden.

Officieel is het nog niet bepaald, maar bronnen van VideoCardz zouden alvast beeldmateriaal van de samenwerking aangetroffen hebben. Op gelekte productfoto's is duidelijk te zien dat Asus en Noctua hun samenwerking in de RTX 3070 van eerder dit jaar door willen trekken naar de RTX 3080.

Op het beeldmateriaal is duidelijk de '10 GB' op de doos te zien, wat aanduidt dat de Asus-Noctua-samenwerking het originele RTX 3080-model van Nvidia's GA102-gpu betreft. Eind 2020 werd de desktopkaart gelanceerd met 10 GB aan GDDR6X-geheugen; pas begin 2022 werd de kaart geüpdatet met een 12 GB-variant. De aanstaande collaboratie onderstreept dat het 10 GB-alternatief (nog) niet uitgefaseerd is.

©GMRimport

Wel lijkt de videokaart met ingebouwde Noctua-koelers wederom een tikkeltje uitgedijd. De voorgaande RTX 3070 was al relatief stevig in vorm; dit RTX 3080-model wijst duidelijk op een nog omvangrijker volume, van minimaal vier PCI-slots dik. Het verschil tussen beide versies is niet gigantisch, maar de heatsink is duidelijk op een zwaardere chipset voorbereid.

Ook wijkt de video-uitvoer af van Nvidia's originele RTX 3080-layout. De Asus-Noctua-videokaart met drie DisplayPort 1.4-connectoren en maar liefst twee (vermoedelijk) HDMI 2.1-poorten. Wat dat betreft zou de printplaat van de kaart afkomstig kunnen zijn van Asus' RTX 3080 TUF-model, welke identieke poorten op precies dezelfde plaatsen heeft zitten.

Onduidelijk is nog wanneer Asus en Noctua de nieuwe videokaart officieel willen onthullen. Volgens de bronnen van het beeldmateriaal zou de nieuwe RTX 3080 een adviesprijs van 1150 euro kennen — 250 euro meer dan de RTX 3070 van Asus en Noctua. Voor de hand ligt dat dat kaart nog vlot verschijnt voordat de Ada Lovelace-generatie van Nvidia diens intrede doet, richting het eind van 2022. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!