Bijna helft van gamers ervaart weleens druk om in-game aankoop te doen
Gamer.nl
Nieuws

Bijna helft van gamers ervaart weleens druk om in-game aankoop te doen

De meesten zijn tevreden over in-game aankopen

Bijna de helft van ondervraagde games ervaart weleens druk om in-game aankopen te doen. Dat blijkt uit een Radar-onderzoek in samenwerking met Gamer.nl.

Het onderzoek werd uitgevoerd in navolging van een klacht van de Nederlandse Consumentenbond en 21 andere Europese organisaties wegens 'manipulatieve' elementen in games. De werd begin oktober ingediend tegen de ontwikkelaars en uitgevers van Diablo 4, EA Sports FC 25, Fortnite, Minecraft, Roblox, Clash of Clans en Rainbow Six Siege. Volgens consumentenbonden zouden de ontwikkelaars van deze games manipulatieve tactieken gebruiken om (jeugdige) spelers aan te zetten tot het aanschaffen en uitgeven van in-game valuta.

44 procent van de ondervraagden in het onderzoek van AVROTROS Radar, uitgezet bij diens testpanel en Gamer.nl, zegt inderdaad weleens druk hebben ervaren om in-game aankopen te doen, zoals microtransacties of uitbreidingen. Daarbij geeft 27 procent van de ondervraagden ook aan dat ze weleens druk hebben ervaren bij (minderjarige) kinderen, en dat is volgens de Bond een probleem.

“Voor kinderen is het allemaal nog veel minder inzichtelijk dan voor volwassenen, omdat zij minder financiële kennis hebben. Ze worden makkelijker op het verkeerde been gezet,” lichtte de Consumentenbond eerder toe aan Gamer.nl.

Ruim driekwart van de respondenten geeft daarbij het meeste te gamen op een smartphone of tablet, waar microtransacties een prominent verdienmodel zijn. Ook geeft dezelfde groep aan vooral free-to-play-games te spelen en het meeste aanbiedingen met aflopende timers te ervaren, die bedoeld zijn om de urgentie voor een aankoop te versterken.

Over het algemeen tevreden

Veruit de meest populaire in-game aankopen onder de ondervraagden zijn aspecten die een game eenvoudiger maken of meer mogelijkheden in de game bieden. Het overgrote deel van de microtransacties binnen één game was daarbij in totaal 20 euro of minder, en 4 procent zegt meer geld eraan uit te geven dan ze kunnen missen. 77 procent van de respondenten zegt over het algemeen echter tevreden te zijn met in-game aankopen.

Ook geven respondenten aan dat het aankoopbedragen in euro's over het algemeen duidelijk zijn in games. Slechts 11 procent geeft aan dat de exacte bedragen, omgerekend vanuit in-game valuta als V-Bucks, meestal niet of nooit duidelijk zijn. Eerder gaf de Consumentenbond aan dat het gebruik van in-game valuta ook valt onder manipulatie.

“De prijzen worden eigenlijk gewoon verhuld,” vertelt de woordvoerder van de Consumentenbond aan Gamer.nl over de aard van microtransacties is sommige games. “Er wordt een soort rookgordijn opgetrokken. Ze zijn niet transparant over de daadwerkelijke kosten die je betaalt.”

Mochten er in Nederland strengere regels komen voor in-game aankopen, dan zou de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend kunnen optreden. De ACM heeft in mei van dit jaar ook al een boete van 1,1 miljoen uitgedeeld aan Epic Games voor oneerlijke handelspraktijken gericht op kinderen in Fortnite. De aanleiding hiervan waren onder andere timers in de in-game store en teksten als ‘Buy now’, die kinderen zouden aanmoedigen om geld uit te geven. Naast de boete was Epic ook verplicht aanpassingen aan de in-game store van Fortnite te maken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo kan GameChat-gesprekken op Switch 2 opnemen en controleren
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo kan GameChat-gesprekken op Switch 2 opnemen en controleren

Gesprekken op Xbox en PlayStation worden ook gecontroleerd

Nintendo kan audio- en videogesprekken die op de Switch 2 via GameChat worden gehouden opnemen, beluisteren en bekijken.

Het bedrijf heeft onlangs zijn privacybeleid aangepast - waar Nintendo Account-eigenaren ook melding van hebben gekregen. Een van de aanpassingen draait om GameChat, de nieuwe feature op de aankomende Switch 2-console waarmee spelers tijdens het gamen kunnen praten via audio en video met elkaar.

In de e-mail over de wijziging in het privacybeleid schrijft Nintendo het volgende: "Sectie 2 (Welke informatie wij verzamelen en verwerken) is bijgewerkt om je te informeren over de aanvullende gegevens die Nintendo kan verzamelen en verwerken als je bepaalde nieuwe Nintendo-accountdiensten gebruikt. Om bijvoorbeeld te waarborgen dat GameChat een veilige, gezinsvriendelijke omgeving biedt, kan Nintendo je telefoonnummer registreren en geluids- en video-opnames met andere gebruikers controleren als er melding van is gemaakt."

Nintendo zou opnames dus alleen gebruiken om te controleren of alles volgens regels verloopt. Dit is niet uniek ten opzichte van concurrerende bedrijven: ook Sony en Microsoft kunnen data uit Xbox- en PlayStation-gesprekken opnemen en controleren.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-makers gaan game verder aanpassen vanwege Nintendo-aanklacht
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-makers gaan game verder aanpassen vanwege Nintendo-aanklacht

De aanpassing van Pal Spheres is ook om deze reden doorgevoerd

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair heeft bevestigd dat het de game gaat aanpassen naar aanleiding van de aanklacht van Nintendo en The Pokémon Company.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocketpair voor de rechter slepen. Het spel wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Palworld heeft nu bevestigd dat er diverse veranderingen in de game zijn en worden doorgevoerd om verdere problemen te voorkomen. Het bedrijf bevestigde daarbij dat het voorheen al de precieze werking van Pal Spheres heeft aangepast om dezelfde reden. Voorheen konden spelers deze Pal Spheres gooien om Pals op te roepen, maar sinds eind vorig jaar hoeft men de Spheres alleen vast te houden, waarna de Pal naast de speler verschijnt. Nu is dus bevestigd dat dit vanwege de aanklacht is gedaan.

Deze week moet pach v0.5.5 uitkomen voor de game, waarbij er nog een aanpassing wordt doorgevoerd. Door de lucht zweven wordt vanaf dan met een glider gedaan in plaats van met een Pal. Spelers hebben dan ook een glider nodig in hun inventaris om dit te kunnen doen. "We begrijpen dat dit voor velen een teleurstelling is, net als voor ons, maar we hopen dat onze fans begrijpen dat dergelijke aanpassingen noodzakelijk zijn om verdere storingen aan de ontwikkeling van Palworld te vermijden."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!