Corsair teaset DDR5-6400-geheugen
PU.nl
Nieuws

Corsair teaset DDR5-6400-geheugen

Hardware-fabrikant Corsair heeft aangekondigd "binnenkort" DDR5-geheugenmodules op de markt te willen zetten. De Amerikaanse partij deed nog geen concrete beloftes over release-plannen en -prijzen, maar teaset alvast met legio mooie cijfers. Zo zou een DDR5-module op 6400 MHz volgens Corsair bandbreedtes tot 51 GB/s kunnen ondersteunen — bijna tweemaal zo veel als een fraaie DDR4-module. 

De veelbelovende specificaties kwamen voort uit een officiële blogpost van Corsair. Aan de hand van deze 'primer' laat Corsair weten in een voorbereidende fase te zitten, betreffende de aanstaande transitie van DDR4 naar DDR5. Naar al het schijnt moet die overgang dit jaar nog aftrappen.

©GMRimport

Corsair zet met hun teaser vooral de voordelen van de nieuwe RAM-modules tegenover de bestaande klasse. Zo zouden Corsairs DDR5-schijven ongeveer tweevoud sneller zijn, met gemakkelijk een viervoud aan volume, ten opzichte van DDR4. In theorie kunnen de schijven nog groter worden, maar Corsair spreekt nu al over de mogelijkheid van enkele DIMM-schijven à 128 GB. 

©GMRimport

Aan de hand van een paar tabellen en grafieken worden de twee generatie aan geheugen verder uiteengezet. Zo wordt benadrukt dat DDR5 op lagere voltages van 1.1 volt werkt en dat de geheugenschijven standaard over ingebakken error correction code (ECC) beschikken. Beide zijn niet zo zeer aan Corsair te danken, maar meer aan DDR5 als overkoepelende nieuwe geheugeninterface. 

©GMRimport

Corsair zegt wel toe aan het verlagen van de CAS Latency te sleutelen. Met de komst van een nieuwe geheugeninterface stijgt vaak ook de hoeveelheid klokcycli die benodigd zijn om handelingen uit te zetten. 

Volgens Corsair zouden "DDR5-kits van de bovenste plank" vertragingen van circa 14-15 nanoseconde klokken — ongeveer gelijk aan wat een goede DDR4-module nu ook behaalt. Ter referentie: eerder aangekondigde DDR5-modules van concurrenten beloven CAS Latency-waardes van 40 tot 52. 

Onduidelijk is vooral wanneer Corsair daadwerkelijk de overstap naar DDR5 maakt, alsmede welke productlijnen het spits af zullen bijten. In de afgelopen DDR-generatie bleken vooral de Vengeance- en Dominator-reeksen van Corsair populair, beide uiteraard met optionele rgb-varianten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!