'Cyberpunk 2077 gehinderd door cpu-limieten van consoles'
PU.nl
Nieuws

'Cyberpunk 2077 gehinderd door cpu-limieten van consoles'

Volgens Digital Foundry-journalist Alexander Battaglia wordt Cyberpunk 2077 beperkt door de centrale processoren in de PlayStation 5 en Xbox Series X.

Battaglia deelde zijn vermoedens op zijn persoonlijke Twitter-account. Daarbij werd opgemerkt dat het probleem zich vooral voordoet tijdens het rijden in de prestatiemodus van Cyberpunk 2077. Op pc is duidelijk meetbaar dat die activiteit veel vergt van cpu's en volgens hem "doet de Ryzen 3000-serie het daar minder goed". 

Volgens Battaglia is dit verschijnsel waarschijnlijk een van de eerste gevallen waarbij het duidelijk merkbaar is dat deze generaties consoles tegen technische limitaties lopen. Beide current-gen consoles blijken nog vaak framedrops te vertonen onder de 60 frames per seconde, terwijl de prestatiemodus van Cyberpunk 2077 wel een dergelijke framerate zou moeten verzekeren.

Zowel de PlayStation 5 als Xbox Series X en S maken gebruik van eenzelfde soort apu. De cpu-componenten van beide consoles zijn gebouwd op de Zen 2-architectuur van AMD, die voor pc's al langer verkrijgbaar is als de Ryzen 3000-serie. 

Eerder gedraaide benchmarks van onder meer CapFrameX tonen aan dat zelfs de krachtigste Ryzen 3000-cpu moeite heeft om Cyberpunk 2077 op 60 frames per seconde te draaien, al heeft patch 1.5 die prestaties mogelijk verbeterd. Desalniettemin vallen de kloksnelheden, cachegrootte en hoeveelheid beschikbare threads op de current-gen consoles in veel gevallen lager uit dan soortgelijke cpu's uit het pc-aanbod. 

Battaglia voegde later toe dat de cpu's in de huidige consoles nog altijd prima presteren, maar dat de limieten in vergelijking met de pc-markt duidelijk zichtbaar worden. Zo zit AMD zelf inmiddels al lang en breed op de Zen 3-architectuur (Ryzen 5000) en wil de chipgigant dit jaar nog Zen 4-cpu's (Ryzen 7000) op de markt zetten. 

Tegelijkertijd werd Cyberpunk 2077 pas laat in de ontwikkeling overgeheveld naar de laatste generatie consoles, wat doet vermoeden dat de game niet tijdig voor de unieke Zen 2-chipsets geoptimaliseerd kon worden. Games die vanaf het begin van hun ontwikkeling op de cpu's afgestemd worden, zullen ongetwijfeld minder snel gehinderd worden door Battaglia's hier genoemde 'bottleneck'.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!