'Cyberpunk 2077 gehinderd door cpu-limieten van consoles'
Gamer.nl
Nieuws

'Cyberpunk 2077 gehinderd door cpu-limieten van consoles'

Volgens Digital Foundry-journalist Alexander Battaglia wordt Cyberpunk 2077 beperkt door de centrale processoren in de PlayStation 5 en Xbox Series X.

Battaglia deelde zijn vermoedens op zijn persoonlijke Twitter-account. Daarbij werd opgemerkt dat het probleem zich vooral voordoet tijdens het rijden in de prestatiemodus van Cyberpunk 2077. Op pc is duidelijk meetbaar dat die activiteit veel vergt van cpu's en volgens hem "doet de Ryzen 3000-serie het daar minder goed". 

Volgens Battaglia is dit verschijnsel waarschijnlijk een van de eerste gevallen waarbij het duidelijk merkbaar is dat deze generaties consoles tegen technische limitaties lopen. Beide current-gen consoles blijken nog vaak framedrops te vertonen onder de 60 frames per seconde, terwijl de prestatiemodus van Cyberpunk 2077 wel een dergelijke framerate zou moeten verzekeren.

Zowel de PlayStation 5 als Xbox Series X en S maken gebruik van eenzelfde soort apu. De cpu-componenten van beide consoles zijn gebouwd op de Zen 2-architectuur van AMD, die voor pc's al langer verkrijgbaar is als de Ryzen 3000-serie. 

Eerder gedraaide benchmarks van onder meer CapFrameX tonen aan dat zelfs de krachtigste Ryzen 3000-cpu moeite heeft om Cyberpunk 2077 op 60 frames per seconde te draaien, al heeft patch 1.5 die prestaties mogelijk verbeterd. Desalniettemin vallen de kloksnelheden, cachegrootte en hoeveelheid beschikbare threads op de current-gen consoles in veel gevallen lager uit dan soortgelijke cpu's uit het pc-aanbod. 

Battaglia voegde later toe dat de cpu's in de huidige consoles nog altijd prima presteren, maar dat de limieten in vergelijking met de pc-markt duidelijk zichtbaar worden. Zo zit AMD zelf inmiddels al lang en breed op de Zen 3-architectuur (Ryzen 5000) en wil de chipgigant dit jaar nog Zen 4-cpu's (Ryzen 7000) op de markt zetten. 

Tegelijkertijd werd Cyberpunk 2077 pas laat in de ontwikkeling overgeheveld naar de laatste generatie consoles, wat doet vermoeden dat de game niet tijdig voor de unieke Zen 2-chipsets geoptimaliseerd kon worden. Games die vanaf het begin van hun ontwikkeling op de cpu's afgestemd worden, zullen ongetwijfeld minder snel gehinderd worden door Battaglia's hier genoemde 'bottleneck'.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!