De heatsink op z'n retour? Dat zou zomaar kunnen
PU.nl
Nieuws

De heatsink op z'n retour? Dat zou zomaar kunnen

Wanneer je het over computers en andere elektronische apparaten hebt, dan heb je het over de heatsink (in goed Nederlands ook wel het koellichaam genoemd). Dit onderdeel voert de hitte af die de verschillende componenten produceren. Dat is positief natuurlijk, maar die heatsinks nemen veel ruimte in beslag. Kan dat niet anders?

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Computer Totaal.

Dat is waarschijnlijk de vraag die een groep wetenschappers zichzelf stelde. Daarom onderzoeken die wetenschappers een nieuwe manier van onderdelen koelen, zonder dat veel ruimte opgaat aan blokken metaal. Zo willen ze nu de interne onderdelen van een computer of smartphone insmeren met een laag polysilicium en koper. Wat geeft precies voor effect?

De reguliere heatsink maakt gebruik van koper en aluminium, aangezien die twee metalen fungeren als warmtegeleiders. De wetenschappers, die werkzaam zijn bij de universiteit van Illinois Urbana-Champaign de universiteit van Californië, borduren voort op die wetenschap door onderdelen te voorzien van een aanliggende beschermlaag koper en een elektrisch isolerende laag polysilicium. De koperen laag zit dan aan de buitenkant, en de polysilicium zit tussen het koper en het onderdeel in.

©GMRimport

Betekent dit het einde van de heatsink?

De wetenschappers claimen dat je op deze manier “vergelijkbare prestaties of zelfs betere prestaties” uit apparaten kunt halen, in vergelijking met de traditionele heatsink. En omdat computerfabrikanten geen ruimte te hoeven reserveren voor grote, metalen onderdelen, kan die ruimte besteedt worden aan andere zaken. Binnen eenzelfde volume is het dan mogelijk meer printplaten te gebruiken, waardoor de prestaties – in theorie – verder toenemen.

Of dit het einde van de normale heatsink gaat inluiden, dat weten we nog niet. Het is nog te vroeg daar een eenduidige conclusie over te trekken. De wetenschappers willen de nieuwe manier van koelen eerst nog testen op voedingsmodules en grafische kaarten, waardoor we nog even geduldig moeten afwachten wat precies de resultaten zijn voor reguliere consumentenelektronica.

Nog veel vragen

Mocht de coating precies werken zoals de wetenschappers denken, dan kunnen computers, laptops, smartphones en tablets er in de toekomst mogelijk iets anders uitzien of meer snelheid en kracht aanbieden binnen dezelfde verpakking. De grote vraag is wel wat er gebeurt wanneer de koperen laag bijvoorbeeld roest – dat zou dan meteen einde oefening zijn voor het apparaat in kwestie. Ook is het nog de vraag of de laag daadwerkelijk in staat is een complete computer koel te houden, in plaats van alleen de onderdelen waar de laag overheen gesmeerd is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!