De Trust Rudox GXT 259 usb-microfoon
Gamer.nl
Nieuws

De Trust Rudox GXT 259 usb-microfoon

Het Nederlandse bedrijf Trust maakt degelijke accessoires voor een schappelijke prijs. Het aanbod is echter groter dan grijze, ergonomisch verantwoorde toetsenborden: ook op gaming- en audio-gebied heeft Trust een behoorlijk assortiment aan hardware.

Trust GXT 258 Fyru €185,-

Verbinding: usb-a

Software: n.v.t.

Compatibiliteit: Windows en Mac

Sample rate: 96kHz / 24-Bit

Frequentierespons: 18Hz – 21kHz

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

De Trust Rudox GXT 259 usb-microfoon bevindt zich precies op de scheidingslijn tussen gaming en audio. Enerzijds prijst Trust deze microfoon aan voor het gebruik tijdens (multiplayer) gaming, terwijl hij ook geschikt zou moeten zijn voor de beginnende en meer ervaren mediamaker. Trust noemt de GXT 259 dan ook een studiomicrofoon. Het studio-aspect vind je niet alleen terug in de microfoon zelf, ook het geluiddempende scherm en de stevige standaard dragen bij aan deze claim van Trust. Desondanks is het hele pakket niet extreem prijzig: de Trust Rudox GXT 259 kost, inclusief al zijn accessoires, maar 185 euro.

©GMRimport

De bouwkwaliteit

De Trust Rudox GXT 259 ziet er met al zijn bijbehorende accessoires behoorlijk indrukwekkend uit. Uiteraard vind je in dit pakket een usb-microfoon, maar het zijn voornamelijk de zware standaard en het grote, geluiddempende scherm die in het oog springen. Het geluiddempende scherm is opgebouwd uit drie delen, waarvan er twee kunnen bewegen. Zo is het mogelijk om, nadat je de constructie in elkaar hebt geschroefd, de breedte van het scherm bij te stellen door de zijkanten iets in te klappen.

Naast de zware standaard en het grote scherm, vind je ook een shockmount in de doos. Een shockmount is een soort microfoonklem die in de studiowereld vrij gebruikelijk is. Het zorgt ervoor dat eventuele trillingen van het oppervlakte waar de microfoonstandaard op is geplaatst, niet worden overgedragen naar de microfoon. De combinatie van het geluiddempende scherm en deze shockmount zetten Trusts insteek om deze GXT259 aan te prijzen als microfoon van studiokwaliteit in ieder geval kracht bij.

©GMRimport

De microfoon zelf heeft een eenvoudig, zwart metalen ontwerp en is vertrouwenwekkend gewichtig. Er wordt geen software geleverd bij de GXT 259 en het besturen van deze microfoon gaat dan ook volledig hands-on middels de twee draaiknoppen op de voorkant van de microfoon. De bovenste draaiknop regelt de balans tussen het geluid van je computer en de latency vrije monitoring, terwijl de onderste draaiknop het uitgangssignaal van de hoofdtelefoonuitgang bestuurt. De bovenste knop is daarnaast ook nog in te drukken om de microfoon te muten.

Het is de oplettende lezer wellicht al opgevallen dat een gain-knop volledig ontbreekt. Dat breekt enigszins met de hands-on werkwijze waar de GXT 259 voor lijkt te gaan, terwijl er ook geen software wordt meegeleverd om de gain te besturen. Uiteraard is het opnameniveau in een hoop audio-opnamesoftware gewoon in te stellen, maar een opmerkelijke keuze is het wel.

Het scherm

Daarnaast blijkt in de praktijk het geluiddempende scherm ietwat tegen te vallen. De achterkant van dit scherm is gemaakt van metaal. Ondanks dat dit metaal is geperforeerd, heeft de combinatie van het schuimrubber en het metaal toch een hoorbare resonantie. Een resonantie wil zeggen dat de structuur van het scherm meetrilt met een bepaalde frequentie. Dat resulteert in een onaangename nadruk op deze specifieke resonante frequentie. In het geval van dit geluiddempende scherm, is er een resonantie in het middenlaag. Dat zorgt ervoor dat er, naarmate je dichterbij de microfoon komt, een duidelijke holle en dozige klank te horen is. Deze resonantie wordt ook opgepikt in opnames met de Trust GXT 259. Is jouw stem zwaar in het gebied van deze resonantie, dan zorgt het scherm ervoor dat dit extra wordt benadrukt en daarmee wordt er een flinke, onaangename stempel op de klank gedrukt.

©GMRimport

Dit betekent niet dat het scherm volledig onbruikbaar is. Wel moet je goed luisteren in welke situatie je het inzet. Zit je in een grote ruimte met veel kale muren, zoals bijvoorbeeld een werkkamer zonder of met dunne gordijnen, dan kan het plaatsen van het scherm achter de microfoon wel degelijk een positieve invloed hebben op de opname. De potentiële negatieve klankeffecten zijn uiteraard achteraf weg te poetsen en deze werkwijze weegt in sommige situaties op tegen de negatieve aspecten van de klank van de ruimte. Bevind je je echter in een ruimte die van zichzelf al behoorlijk gedempt klinkt, dan is het toevoegen van het scherm niet direct een meerwaarde en is er een grote kans dat de negatieve bijklanken van dit scherm alleen maar problemen veroorzaken.

De klank

Los van de haken en ogen van het geluiddempende scherm, klinkt de Rudox GXT 259 prima. De microfoon is behoorlijk gedefinieerd in de midhoge frequentieregionen en dat komt de precisie in de weergave van medeklinkers ten goede. In het absolute tophoog, waar de details van een stem zich bevinden, ontbreekt het echter aan deze definitie. Dat resulteert in het ontbreken van nabijheid en precisie in de textuur van opnames gemaakt met deze microfoon. Daarnaast valt op dat bij het opnemen van een stem er een behoorlijke nadruk ligt op het midlaag van de klank. Deze nadruk komt ook naar voren zonder de extra resonanties die het scherm soms veroorzaakt. Al deze klankeigenschappen bij elkaar zorgen ervoor dat je opnames met de GXT vrijwel altijd wilt nabewerken, voordat er een gebalanceerde klank ontstaat.

Bij het nabewerken is het ook zaak om te letten op de plop-klank van p’s en b’s. Deze worden namelijk niet afdoende gedempt door de meegeleverde windkap en het ontwerp van de standaard maakt het lastig om een extra pop-filter voor de microfoon te monteren. Een positieve bijkomstigheid van deze zware standaard in combinatie met de shockmount, is dat de microfoon bijzonder ongevoelig is voor trillingen. Het valt haast niet op in de opname wanneer je tegen het bureau aanstoot waar de microfoon opstaat.

©GMRimport

Concluderend

Trust presenteert de Rudox GXT 259 als een volwaardige studiomicrofoon. Om deze claim kracht bij te zetten wordt deze usb-microfoon geleverd met een shockmount, zeer stevige desktop standaard en indrukwekkend ogend geluiddempend scherm. In de praktijk blijkt echter dat de GXT 259 het op veel vlakken niet haalt als het aankomt op studiokwaliteit. Hoewel de shockmount en zware standaard positief opvallen, komt de Rudox in geluidskwaliteit te kort om de ‘studiokwaliteit’-claim in te lossen.

De standaard en bijbehorende shockmount zijn van prima kwaliteit, maar het geluiddempende scherm blijkt in de praktijk minder succesvol. Deze constructie zorgt namelijk voor een resonantie in het laagmidden. Het scherm kan zeker omgevingsgeluid dempen, maar zorgt - vanwege deze resonantie – vaak voor een onnatuurlijke nadruk in het midlaag van de klank.

Vergeet je de ‘studiokwaliteit’-claim en kijk je naar de Rudox als eenvoudige usb-microfoon, kun je stellen dat de opnamekwaliteit van de microfoon prima is, maar zeker niet indrukwekkend. Desalniettemin is er een aangename definitie in het midhoog die zorgt voor een goede verstaanbaarheid. Tegelijkertijd ontbreekt het helaas aan precisie in het tophoog en is de microfoon extreem gevoelig voor midlaag. Hoewel de bouwkwaiteit en de gebruikservaring prima op orde zijn, moet voornamelijk worden geconcludeerd dat Trust dit pakket aanprijst middels claims en attributen die in theorie leuker zijn dan in de praktijk. 

Conclusie

Hoewel de bouwkwaliteit en de gebruikservaring van de Trust Rudox GXT 259 usb-microfoon prima op orde zijn, wordt de ‘studiomicrofoon’-claim van Trust niet ingelost.

Plus- en minpunten
  • Eenvoudig in gebruik, stevig ontwerp, shockmount
  • Meegeleverde windkap niet afdoende voor serieuze opnames, Resonanties in geluiddempende scherm
  • Zeker geen studiomicrofoon, zoals de doos claimt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Deel redacties van gamesites Polygon en Giant Bomb ontslagen
Gamer.nl
Nieuws

Deel redacties van gamesites Polygon en Giant Bomb ontslagen

Ook de gamejournalistiek staat onder druk

Een deel van de redacties van gamesites Polygon en Giant Bomb is deze week ontslagen of vertrokken.

Wat Polygon betreft, is de website overgenomen door het Canadese Valnet - dat ook websites als Game Rant en TheGamer in handen heeft. Daarbij zijn minstens twaalf werknemers van de website ontslagen. Onder meer medeoprichter Chris Plante en redacteuren Michael McWhertor en Nicole Carpenter hebben hun ontslag gekregen. Van minstens twee mensen is bekend dat ze hun baan nog hebben behouden.

Ook bij Giant Bomb zijn er werknemers vertrokken of ontslagen. Eigenaar Fandom claimt dat het om een "strategische reset en herschikking" gaat. Eerder deze week kwam er een nieuwe aflevering van de Giant Bombcast-podcast online waarin de presentatoren de spot dreven met een aantal nieuwe richtlijnen vanuit de eigenaar, waaronder een verbod om te vloeken. Zowel Jeff Grubb als Mike Minotti hebben bevestigd niet meer voor het merk te werken.

Net zoals dat er binnen de gameontwikkeling veel klappen vallen de laatste jaren, treffen de huidige economie en de ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie ook de wereldwijde gamejournalistiek. Bovenstaande websites zijn recente voorbeelden. Een ander recent voorbeeld is de fusie tussen Gamer.nl en PU.nl - waar de website waar dit bericht op staat uit voort is gekomen - en waar tevens een ontslagronde aan vooraf ging.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Prince of Persia: The Lost Crown meer dan twee miljoen keer gespeeld
Gamer.nl
Nieuws

Prince of Persia: The Lost Crown meer dan twee miljoen keer gespeeld

'De prins is nog maar net begonnen'

Prince of Persia: The Lost Crown is door meer dan twee miljoen mensen gespeeld. Ubisoft hint naar de mogelijkheid dat fans meer Prince of Persia kunnen verwachten.

Dat werd via social media gecommuniceerd. "Ruim meer dan twee miljoen spelers nu. Jullie hebben de legende nieuw leven ingeblazen. De prins is terug, en geloof ons: hij is nog maar net begonnen."

Wat er precies met dat laatste wordt bedoeld wordt niet per se duidelijk gemaakt, maar The Rogue Prince of Persia bevindt zich nog in early access, en er wordt ook altijd nog gewerkt aan een remake van The Sands of Time.

The Lost Crown kwam begin vorig jaar uit - het was het eerste nieuwe deel in de langlopende reeks sinds het in 2010 verschenen The Forgotten Sands. Het betreft een metroidvania in een 2D-setting gebaseerd op de klassieke franchise. Spelers gaan in de game op zoek naar de ontvoerde prins Hassan. Het spel wordt qua gameplay vaak vergeleken met genregenoten als Hollow Knight en de Ori-games.

Bastiaan Vroegop gaf de game een 7,5: "The Lost Crown is een prima metroidvania. Soms piekt de moeilijkheidsgraad onverwachts, wat door het lineaire karakter toch tot wat frustratie kan leiden, maar meestal zorgen de ijzersterke gevechten en het snelle platformwerk ervoor dat dit een hartstikke leuke game is."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!