der8auer demonstreert Intels 'geheime' overklokplatform
PU.nl
Nieuws

der8auer demonstreert Intels 'geheime' overklokplatform

Overklokveteraan der8auer mocht bij Intels 'OC Lab' op bezoek en demonstreerde daar onder meer Intels interne overklokplatform ROC.

In zijn nieuwste

Watch on YouTube

neemt Roman 'der8auer' Hartung kijkers mee naar het Intel OC Lab in Portland, waar Intel zelf experimenteert met (eigen) hardware en het verhogen van klokfrequenties in het specifiek. 

der8auer laat onder meer zien hoe Intels modulaire ontwikkelmoederborden meer uitleesbare data uitspuwen, chipsets verwisselbaar maken en hoe ook laptopprocessoren relatief makkelijk vervangen en getest kunnen worden. Daarbovenop komt Intels 'Real-Time OverClocking'-platform (ROC), een bijzonder handig stukje overkloksoftware wat vooralsnog niet voor consumenten bedoeld is.

Opvallend aan ROC is dat de software vele malen gebruiksvriendelijker oogt dan Intels voor de consument bedoelde software, Intel Extreme Tuning Utility (XTU). De software stelt gebruikers in staat om gaandeweg kloksnelheden en voltages op te krikken, zonder het proces al te complex te maken. Daardoor is het ook mogelijk om hybride cpu-architecturen, met bijvoorbeeld grote en kleinere rekenkernen, in één klap op dezelfde frequentie te klokken. 

Watch on YouTube

der8auer testte het mobiele ontwikkelplatform met de Intel Core i9-13900HK, een onbegrensde hybride processor met 6 Performance-kernen en 8 Efficiency-kernen, op basis van een Alder Lake-chip. De cpu zou standaard op maximaal 5,4 GHz moeten opereren, maar kon met ROC relatief makkelijk opgevoerd worden tot een stabiele 5,8 GHz over alle kernen. 

Daarbij moet wel gezegd worden dat Intels testsysteem beschikt over een voor laptops ongebruikelijk koeloplossing, met een ferm koperen koellichaam en een compacte ventilator. Het koelrendement is ongetwijfeld zwakker dan een volwaardige processorkoeler voor desktops, maar presteert waarschijnlijk beter dan veel oplossingen voor laptops. 

En toch bleek de overgeklokte processor noch diens koeloplossing geheel onfeilbaar: bij het naderen van een frequentie van 5,985 GHz, crashte het testsysteem. Desalniettemin is het noemenswaardig dat een mobiele processor, onder de juiste omstandigheden, nog relatief makkelijk op te voeren is naar een klokfrequentie á 5,8 GHz. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!