Discord verlaagt VRAM-klok op Nvidia-gpu's met 200 MHz
PU.nl
Nieuws

Discord verlaagt VRAM-klok op Nvidia-gpu's met 200 MHz

Communicatiesoftware Discord zou het videogeheugen van Nvidia-videokaarten standaard met 200 MHz vertragen.

De eerste klacht werd aanvankelijk aangetroffen op de fora van LinusTechTips, waar sinds afgelopen donderdag meer pc-gamers aan de bel trokken over precies hetzelfde probleem. Zodra de Discord-applicatie openstaat, ongeacht activiteit of instellingen, wordt steevast een met 200 MHz verlaagde VRAM-frequentie gemeten. Zelfs wanneer hetzelfde videogeheugen op een hevige overklok draait, valt de snelheid (met Discord aan) nog altijd met circa 200 MHz lager uit. 

Vooralsnog lijken de klachten zich vooral te beperken tot Nvidia-videokaarten uit de Turing- (RTX 20) en Ampere-generaties (RTX 30): vrijwel iedereen met een Nvidia-kaart meet 200 MHz onder de maximale frequentie, wanneer Discord openstaat. Een enkeling met een GTX 1080 Ti meent dat de Discord-vertraging circa 500 MHz bedraagt.

Nvidia heeft inmiddels erkend dat dit probleem inderdaad voorkomt. De chipgigant meent dat een recente Discord-update sjoemelt met de instellingen van gpu's, waardoor de kaarten in games niet op volle toeren kunnen draaien. Een fix voor het probleem wordt binnenkort middels een driver-update verholpen, maar gamers die nu alvast hun VRAM-frequentie terug willen winnen, kunnen terecht bij een vlotte work-around.

Op consumentenfora werd al achterhaald dat Discord waarschijnlijk selecte videokaarten in een PL2-fase forceert: kort door de bocht een zuiniger stroomprofiel. Via open-source oplossingen als nvidiaProfileInspector is het mogelijk om per programma de "Force P2 State" uit te schakelen, zo ook voor specifiek Discord. Hierdoor schaaft Discord direct geen (geheugen)frequenties meer van de videokaart af.

Nvidia raadt zelf aan de huiseigen GeForce 3D Profile Manager-software te gebruiken, al is de werkwijze grofweg gelijk. Met Nvidia's eigen profielenmanager kan het huidige SLI-profiel van videokaarten (ook zonder SLI-opstelling) geëxporteerd worden, waarna het als tekstbestand in te zien en aan te passen is. 

Door in het tekstbestand van het SLI-profiel "discord.exe" op te zoeken en de instelling "Setting ID_0x50166c5e" aan te passen naar "0x00000000", wordt evenals de PL2-forcering van Discord uitgeschakeld. Wel dient dit bestand weer netjes opgeslagen te worden en vervolgens in Nvidia's profielensoftware geïmporteerd te worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!