Discord verlaagt VRAM-klok op Nvidia-gpu's met 200 MHz
Gamer.nl
Nieuws

Discord verlaagt VRAM-klok op Nvidia-gpu's met 200 MHz

Communicatiesoftware Discord zou het videogeheugen van Nvidia-videokaarten standaard met 200 MHz vertragen.

De eerste klacht werd aanvankelijk aangetroffen op de fora van LinusTechTips, waar sinds afgelopen donderdag meer pc-gamers aan de bel trokken over precies hetzelfde probleem. Zodra de Discord-applicatie openstaat, ongeacht activiteit of instellingen, wordt steevast een met 200 MHz verlaagde VRAM-frequentie gemeten. Zelfs wanneer hetzelfde videogeheugen op een hevige overklok draait, valt de snelheid (met Discord aan) nog altijd met circa 200 MHz lager uit. 

Vooralsnog lijken de klachten zich vooral te beperken tot Nvidia-videokaarten uit de Turing- (RTX 20) en Ampere-generaties (RTX 30): vrijwel iedereen met een Nvidia-kaart meet 200 MHz onder de maximale frequentie, wanneer Discord openstaat. Een enkeling met een GTX 1080 Ti meent dat de Discord-vertraging circa 500 MHz bedraagt.

Nvidia heeft inmiddels erkend dat dit probleem inderdaad voorkomt. De chipgigant meent dat een recente Discord-update sjoemelt met de instellingen van gpu's, waardoor de kaarten in games niet op volle toeren kunnen draaien. Een fix voor het probleem wordt binnenkort middels een driver-update verholpen, maar gamers die nu alvast hun VRAM-frequentie terug willen winnen, kunnen terecht bij een vlotte work-around.

Op consumentenfora werd al achterhaald dat Discord waarschijnlijk selecte videokaarten in een PL2-fase forceert: kort door de bocht een zuiniger stroomprofiel. Via open-source oplossingen als nvidiaProfileInspector is het mogelijk om per programma de "Force P2 State" uit te schakelen, zo ook voor specifiek Discord. Hierdoor schaaft Discord direct geen (geheugen)frequenties meer van de videokaart af.

Nvidia raadt zelf aan de huiseigen GeForce 3D Profile Manager-software te gebruiken, al is de werkwijze grofweg gelijk. Met Nvidia's eigen profielenmanager kan het huidige SLI-profiel van videokaarten (ook zonder SLI-opstelling) geëxporteerd worden, waarna het als tekstbestand in te zien en aan te passen is. 

Door in het tekstbestand van het SLI-profiel "discord.exe" op te zoeken en de instelling "Setting ID_0x50166c5e" aan te passen naar "0x00000000", wordt evenals de PL2-forcering van Discord uitgeschakeld. Wel dient dit bestand weer netjes opgeslagen te worden en vervolgens in Nvidia's profielensoftware geïmporteerd te worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!