Eerste Intel Arc-gpu's beperken crypto-mining niet
PU.nl
Nieuws

Eerste Intel Arc-gpu's beperken crypto-mining niet

Volgens woordvoerders van Intel werkt de grafische Arc-divisie niet aan het limiteren van crypto-mining op de aanstormende, eerste reeks volwaardige gaming-videokaarten.

Het statement werd afgegeven door Raja Koduri en Roger Chandler, beide aanvoerders binnen het nog jonge Intel Arc-team. In gesprek met Gadgets 360 deden de heren meer details uit de doeken over eerste reeks Arc-videokaarten, onder de Alchemist-codenaam

De Indiase omroep vroeg naar mogelijke beperkingen voor crypto-boeren, zoals bijvoorbeeld Nvidia begin dit jaar crypto-maatregelen introduceerde. Chandler nam daarin het voortouw en claimt dat "[crypto-mining] voor Intel geen prioriteit heeft".

"Wat software-matige beperkingen betreft: we ontwerpen de producten en features niet om specifiek de [crypto-]miners aan te trekken. Wat betreft het  specifiek uitsluiten van deze doelgroep: de videokaarten verschijnen op de markt en mensen zijn gewoon in staat de producten aan te schaffen."

©GMRimport

In het interview schemerden bovendien andere details over de Alchemist-generatie van Intel Arc door. Zo spreekt Koduri inmiddels daadkrachtig over "de derde speler" worden, naast Nvidia en AMD. Een voortdurend tekort aan krachtige videokaarten geeft Intel daarin een zetje in de rug:

"Ik ben altijd voorzichtig als de vraag hoog ligt en de markt moeilijk is — we kunnen altijd meer voorraad gebruiken. Daarom claim ik ook niet dat we genoeg voorraad hebben voor de gigantische vraag, maar ik denk dat al onze concurrenten precies hetzelfde zeggen", aldus Koduri.

Ook deed Chandler nog een zegje over het daadwerkelijke ontwerp van de Intel Arc-videokaarten. Een concreet voorbeeld kwam er nog niet uit voort, maar alles lijkt erop te wijzen dat partnerfabrikanten inmiddels hun eigen designs klaar hebben liggen.

"We bieden onze partners ontwerpen om eventuele frictie te verhelpen, zodat ze hunzelf echt kunnen onderscheiden met onze productlijn. Of dat uiterlijk in lijn is met wat momenteel op de markt circuleert; daarover gaan we niet in detail vertellen."

Over het huiseigen ontwerp — het zogenaamde 'reference design' — van Intel werd niet gesproken. Vorige week verscheen echter wel een set officieuze renders van het potentiële ontwerp, gebaseerd op eerdere geruchten en lekken vanuit Intel zelf. 

Vooralsnog ontbreekt ook een officiële releaseperiode voor Intels videokaarten voor gamers en creators; de verwachting voorspelt nog steeds een verschijning rond begin 2022.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Senua's Saga: Hellblade 2 komt naar PlayStation 5
PU.nl
Nieuws

Senua's Saga: Hellblade 2 komt naar PlayStation 5

Verschijnt in de loop van de zomer

Ninja Theory heeft een PlayStation 5-versie van het vorig jaar verschenen Xbox- en pc-spel Senua's Saga: Hellblade 2 aangekondigd.

De 'Enhanced'-editie verschijnt in de loop van deze zomer op de Sony-console. De game heeft op PS5 in ieder geval uitvoerige haptische feedback en "nieuwe features", alsmede een update voor de PS5 Pro. Wat de nieuwe features precies inhouden is op moment van schrijven nog niet bekend. De nieuwe features in deze versie komen in ieder geval wel via een gratis update naar Xbox Series-consoles en pc.

Senua's Saga: Hellblade 2 is het vervolg op de culthit Hellblade: Senua's Sacrifice. Beide games draaien om Senua en hoe zij omgaat met haar psychose. De game is ontwikkeld door Ninja Theory. Marcel Vroegrijk gaf een 8 aan het spel in de Gamer.nl-recensie: "Senua’s Saga: Hellblade 2 maakt emotioneel niet zoveel los als het eerste deel, maar dat kan ook bijna niet. Deel twee is nog steeds behoorlijk authentiek en Senua blijft een bijzonder personage. Het is logisch dat ontwikkelaar Ninja Theory niet al na één game afscheid wilde nemen. Na Senua’s Sacrifice zijn we bereid om haar overal naartoe te volgen, helemaal naar het indrukwekkende IJsland van de 10e eeuw."

Er gingen al geruime tijd geruchten dat de tweede Hellblade-game naar PlayStation 5 zou komen. Microsoft brengt steeds meer van zijn games naar andere platforms, waaronder Gears of War, Doom, Call of Duty, Sea of Thieves en Forza Horizon.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages heeft drie miljoen spelers bereikt
PU.nl
Nieuws

Doom: The Dark Ages heeft drie miljoen spelers bereikt

Zeven keer sneller dan voorganger Doom Eternal

Doom: The Dark Ages is volgens uitgever Bethesda een groot succes: sinds release op 15 mei is de game door drie miljoen mensen gespeeld.

De uitgever praat over "de grootste release" van id Software tot dusver. De game bereikte de drie miljoen spelers zeven keer zo snel als voorganger Doom Eternal. Daarbij moet wel het verschil erkend worden dat Doom: The Dark Ages vanaf dag één op Xbox Game Pass staat. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat een aanzienlijk gedeelte van de drie miljoen bereikte spelers het spel via Game Pass heeft opgestart.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. Nieuw ten opzichte van de vorige delen is dat spelers nu een schild hebben - niet alleen om aanvallen mee te weren, maar ook om een counteraanval in te zetten.

Doom: The Dark Ages is verkrijgbaar voor Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ron Vorstermans gaf het spel een score van 78 in zijn review: "Doom: The Dark Ages voegt enkele vernieuwingen door die je te vaak uit het ritme van de actie trekken. Ook de actie an sich, die stukken statischer is, legt het af bij die van de twee vorige delen. Doom: The Dark Ages is zeker de moeite waard - de levels zijn prachtig en de gevechten zijn bij vlagen immens bevredigend - maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er meer in het vat had gezeten."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!