Eerste Ryzen-cpu met 3D-cache kan deze maand nog lanceren
PU.nl
Nieuws

Eerste Ryzen-cpu met 3D-cache kan deze maand nog lanceren

Volgens een Twitteraar met bronnen binnen AMD zou de processorgigant een eerste lading Ryzen 7 5800X3D-cpu's al verscheept hebben. De officiële lancering zou deze maand nog plaats kunnen vinden.

De Ryzen 7 5800X3D werd gedurende CES 2022 kortstondig onthuld met een release "ergens deze lente", maar sindsdien is het stil gebleven rondom de uitrol van de zogenaamde Vermeer-X-cpu. Volgens hardware-lekker @greymon55 is het vlaggenschip uit de reeks al stilletjes verscheept.

De ingewijde, die in het afgelopen jaar vaak juiste voorspellingen heeft gepubliceerd, claimt dat de informatie direct uit de verpakkingsfabriek van AMD komt. Over officiële plannen of verdere aankondigingen vanuit AMD is vooralsnog geen sprake.

De nieuwe Vermeer-X-processor borduurt wederom voort op AMD's Zen 3-architectuur (Ryzen 5000) en bijbehorende AM4-socket, maar innoveert met een gestapelde Level 3-cache. Het grotere cachegeheugen is direct bovenop de chiplet gemonteerd, waardoor AMD een primeur pakt als 'eerste gaming-cpu met 3D-chipdesign'. Het grotere en sneller bereikbare cachegeheugen zou spelprestaties tegemoet moeten komen.

©GMRimport

In het geval van de Ryzen 7 5800X3D sprak AMD zelf van 'de snelste gamingprocessor' ooit. De octa-core cpu kent kloksnelheden van 3,4 en 4,5 GHz (Base/Boost), een 64 MB grote 3D-cache en 32 MB 2D-cache. In huiseigen benchmarks zou de processor veelal quite spelen tegenover Intels huidige vlaggenschip, de Core i9-12900K.

Onduidelijk is nog of AMD de Vermeer-X-generatie breder wil trekken dan puur de Ryzen 7 5800X3D. De zogenaamde 'refresh' van de Zen 3-cpu's zou prijs-prestatieverhouding op korte termijn kunnen verbeteren, maar tegelijkertijd sleutelt AMD ook actief aan de vólgende generatie, Zen 4. De eerste Ryzen 7000-cpu's staan nog altijd op de planning om in de tweede helft van 2022 te verschijnen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!