Epic-baas vindt AI-waarschuwing in digitale gamewinkels nergens op slaan
'We kunnen ook verplichte vermeldingen toevoegen over het shampoomerk dat ontwikkelaars gebruiken'
Tim Sweeney, de ceo van Epic Games Store- en Fortnite-uitgever Epic Games, vindt het niet logisch dat er in digitale gamewinkels wordt aangegeven wanneer kunstmatige intelligentie is gebruikt om een deel van de game te ontwikkelen.
Eerder deze maand plaatste de X-gebruiker Matt Workman de volgende tweet: "Steam en alle digitale winkels moeten het 'gemaakt met AI'-label laten vallen. Het maakt niet meer uit."
Sweeney heeft die post inmiddels van een reactie voorzien: "Mee eens. De AI-tag is relevant voor kunstvoorstellingen om duidelijk te zijn over wie het gemaakt heeft, en voor marktplaatsen waar digitale content gelicenseerd wordt zodat consumenten begrijpen hoe het met de rechten zit. Voor gamewinkels slaat het nergens op, aangezien AI in bijna alle toekomstige productie wordt gebruikt."
Toen een andere X-gebruiker daarop reageerde met de mening dat consumenten het recht hebben om dit te weten, reageerde Sweeney als volgt: "Waarom zouden we dan alleen vermelden wanneer AI gebruikt is? We kunnen ook verplichte vermeldingen toevoegen over het shampoomerk dat ontwikkelaars gebruiken. Consumenten hebben het recht om dat te weten, lol."
Op Steam moeten ontwikkelaars en uitgevers sinds vorig jaar aangeven wanneer ze AI hebben gebruikt voor de ontwikkeling. Ook moet daarbij vermeld worden waarom AI is gebruikt. Op de Epic Games Store - dat dus gerund wordt door het bedrijf dat Sweeney leidt - is dat geen verplichting.
