Ghost of Tsushima is eerste pc-game met Trophy's
PU.nl
Nieuws

Ghost of Tsushima is eerste pc-game met Trophy's

De pc-versie verschijnt op 16 mei, net als een nieuwe PlayStation-overlay voor op pc

Ghost of Tsushima is de eerste PlayStation-game die Trophy-ondersteuning krijgt op pc.

Dat heeft Julian Huijbregts van Nixxes, de studio verantwoordelijk voor de pc-overzetting van de PlayStation-game, gemeld op PlayStation Blog - waar ook de systeemeisen van de game werden gedeeld. Wanneer men op pc met een PSN-account inlogt, kan men Trophy's vrijspelen bij het behalen van bepaalde doelen.

Het is daarbij niet duidelijk of het om dezelfde Trophy's gaat als de PlayStation-versie van de game, of dat er een aparte lijst wordt aangemaakt. PS5-versies van PS4-games hebben bijvoorbeeld wel een aparte Trophy-lijst. Daarnaast worden ook achievements op Steam en Epic Games Store ondersteund.

De pc-versie van Ghost of Tsushima: Director's Cut komt op 16 mei uit. Op die dag verschijnt er een nieuwe 'overlay' voor pc-gamers die PlayStation-games spelen, met daarin de vriendenlijst, Trophy's, settings en het PSN-profiel. Dit komt op Windows-pc's beschikbaar via een in-game menu of door op Shift en F1 te drukken op het toetsenbord.

Er zijn al eerder PlayStation-games op pc uitgekomen - zoals The Last of Us: Part 1, God of War, Days Gone, Spider-Man Remastered en de Horizon-games - maar het is voor het eerst dat er ook daadwerkelijk Trophy's vrijgespeeld kunnen worden met een pc-versie van een PlayStation-game.

De pc-versie van Ghost of Tsushima bevat naast de basisgame de Iki Island-verhaaluitbreiding en de Legends-multiplayermodus. Laatstgenoemde krijgt cross-play met de PlayStation-versie. Verder kunnen pc-spelers ontgrendelde framerates, diverse grafische settings, aanpasbare muis- en toetsenbordinstellingen en ondersteuning voor ultrawide monitoren verwachten. De game ondersteunt zelfs een 48:9-resolutie voor drie monitoren. Ook Nvidia DLSS 3 en AMD FSR 3 kunnen worden ingezet voor het genereren van frames of het upscalen van de resolutie. Diverse controllers, waaronder de PlayStation DualSense, worden ondersteund.

Ghost of Tsushima verscheen in 2020 op PlayStation 4 en in 2021 op PlayStation 5 en laat spelers als samoerai Jin de Tsushima-eilanden van Japan bevrijden van een Mongoolse invasie. Het spel wordt geprezen om zijn interessante open wereld, kleurrijke graphics en odes aan de samoeraifilms. Het is waarschijnlijk dat Sucker Punch aan een vervolg op de game werkt. Daarnaast komt er een verfilming.

De PS5-versie van de Director's Cut ontving een 8 van Lars Cornelis: "Ghost of Tsushima Director’s Cut weet nergens echt te verrassen, maar voegt wel weer pakweg tien uur naadloos toe aan de toch al zo sterke hoofdgame. Iki Island pakt het beste uit het origineel en doet overal nét een schepje bovenop. Sony’s rommelige cross-gen-beleid is met deze heruitgave wel weer schrijnend zichtbaar."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!