Hackers achterhalen onder meer broncode van Nvidia's DLSS
PU.nl
Nieuws

Hackers achterhalen onder meer broncode van Nvidia's DLSS

Naar aanleiding van een grootschalige cyberaanval op Nvidia hebben hackers onder meer de broncode van de DLSS-resolutieschaling weten te achterhalen.

De code lijkt vooralsnog niet in diens totaliteit gepubliceerd, maar hackers zouden wel een overzicht van de 'Deep Learning Super Sampling'-bestanden gedeeld hebben met TechPowerUp.

Naast tal van C++-bestanden, assets en de nodige headers, lijkt het datapakket ook vol te zitten met allerhande instructies voor programmeurs. De titels, locaties en bovenal de inhoud van de data zijn moeilijk te verifiëren, maar naar al het schijnt is het een totaalpakket om DLSS op alle niveau's te begrijpen — en daarmee mogelijk ook te kopiëren.

©GMRimport

Voor Nvidia vormt de datalek een gevaar op de exclusiviteit van DLSS. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het open-source FidelityFX Super Resolution (FSR) van AMD is Nvidia's upscalinggereedschap altijd 'gesloten' gebleven. DLSS staat daarentegen wel bekend als een van de meest effectieve technologieën om resoluties te verscherpen, met veruit de meeste ervaring in diens broncode verwerkt. 

Een week geleden claimde ransomware-collectief 'Lapsus$' dat het 1 TB aan data van Nvidia gestolen had. De hackersgroep zou eisen dat Nvidia hun LHR-mininglimiet van RTX 30-kaarten zou verwijderen, "of anders". Vooralsnog is onduidelijk of de gelekte beelden van de DLSS-broncode afkomstig is van het Lapsus$-collectief, als zijnde een repercussie voor Nvidia. 

Tot voor kort sprak Nvidia zelf ook niet over de vermeende cyberaanval, maar gisteren liet het beursgenoteerde bedrijf weten dat er rond 23 februari inderdaad data verloren was geraakt (via HardwareLuxx). Daarbij werd niet expliciet gesproken over Lapsus$ — sowieso gaf Nvidia aan dat er "geen zakelijk disrupte geanticipeerd" werd. Ook zou de inbraak niets te maken hebben met Rusland-Oekraïne conflict.

Eerder kwam uit mogelijk dezelfde lek ook al de naam 'Blackwell' boven water, wat schijnbaar zou verwijzen naar Nvidia's plannen om nieuwe computing-architecturen verder los te trekken van de reeds bestaande vaandels. Blackwell zou een derde tak vormen, naast de eerstvolgende Lovelace Ada-gpu's voor gamingdoeleinden en Hopper-gpu's voor datacenters, aldus bronnen van VideoCardz.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!