Halfgeleiderindustrie prijst Amerikaanse senaat voor investering in chipproductie
Gamer.nl
Nieuws

Halfgeleiderindustrie prijst Amerikaanse senaat voor investering in chipproductie

De Semiconductor Industry Association (SIA) prijst het Huis van Afgevaardigden van de Verenigde Staten met het goedkeuren van de zogenaamde href="https://www.semiconductors.org/chips/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">CHIPS-akte</a>, die 52 miljard dollar vrij moet maken voor het versterken van de landelijke halfgeleiderindustrie.

Volgens de SIA komt de miljardeninvestering goed van pas bij het versterken van de Amerikaanse positie op de halfgeleidermarkt. Anno 1990 stond de Verenigde Staten daarin nog sterk met een 37 procent van de mondiale productie, waar het vandaag de dag nog maar 12 procent van de wereldwijde, moderne microchips levert.

Waar de Verenigde Staten in de afgelopen jaren veel productieaandeel en investeringen zijn misgelopen, blijken andere werelddelen significant gegroeid te zijn in de alsmaar belangrijkere sector. Volgens de SIA is het aansterken van de landelijke productie niet alleen een economische kwestie, maar ook een van nationale veiligheid.

Sinds enkele jaren is het Taiwenese TSMC de onbetwistbare marktleider (54 procent marktaandeel anno 2020) op het gebied van chipproductie, gevolgd door het Zuid-Koreaanse Samsung (17 procent). GlobalFoundries, een van de laatste  grote Amerikaanse chipfabrieken, genoot in 2020 een aandeel van slechts 7 procent. Veel van de kleinere 'fabs' met een noemenswaardig marktaandeel bevinden zich in China of elders in Azië.

Naast de CHIPS-akte zou ook een zogenaamde FABS-akte goed van pas komen, zo claimt SIA. De 'Facilitating American-Built Semiconductors'-motie werd afgelopen zomer al aangenomen in het Amerikaanse Congres, met de bedoeling belastingskredieten vrij te maken voor landelijke fabrieken die chips aanleveren.

Voor zowel de CHIPS- als FABS-akte is het nu zaak dat het Huis van Afgevaardigden tot overeenstemming komt, waarna de wettelijke documenten opgesteld kunnen worden en officieel wetsgeldig kunnen worden verklaard door president Joe Biden. Begin vorig jaar liet de Amerikaanse president al weten dat hij zich zorgen maakte over de wereldwijde chiptekorten en het verslechteren van de VS' positie in de markt.

Los van het wettelijke component van de kwestie, zijn enkele Amerikaanse bedrijven al langer bezig met het aansterken van chipproductie in eigen land. Processorgigant Intel liet vorig jaar al weten zelf 20 miljard dollar te investeren in het opstellen van een eigen chipfabriek in het Amerikaanse Arizona. Voordat een dergelijke megacomplex op volle toeren draait, is de chipindustrie al wel een flink aantal jaar verder, terwijl het voorlopig nog met hevige tekorten kampt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!