Huawei MateView GT 27-inch: mooie monitor in het middensegment
PU.nl
Nieuws

Huawei MateView GT 27-inch: mooie monitor in het middensegment

Met de MateView GT-reeks zet Huawei tegenwoordig ook in op monitoren voor gamers. De MateView GT-27 inch bedient daarin het middensegment van snelle 1440p-schermen. Het competitieve gamelandschap is nieuw terrein voor Huawei, maar de fabrikant lijkt het te betreden met veelbelovende specificaties én een eigen kijk op sommige tradities.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Huawei. Wat dat precies betekent, is na te lezen op onze partnercontent-pagina.

Het gestroomlijnde uiterlijk van de MateView GT-lijn valt direct op — of eerder, dat doet het niet. De monitoren worden in de markt gezet als toegewijde gamemodellen, maar ogen op het eerste gezicht vrij ‘zakelijk’. De subtiel gebogen schermranden zijn dun, de behuizingen kleuren neutraal zwart en Huawei’s tekstuele logo oogt bijzonder sober. In tegenstelling tot veel andere merken schiet Huawei niet door in de soms schreeuwerige gaming-esthetiek — laat staan een toegespitst dochtermerk — wat ook wel eens verfrissend is.

Qua daadwerkelijke gameprestaties zet Huawei hoog in. 

-

Onder- en achteraan de stevig ontworpen schermen prijkt een net zo minimalistische monitorvoet. De dunne, aluminium balken slagen erin het scherm te stabiliseren en 110 millimeter in hoogte te verstellen, maar doen verder hun best zo min mogelijk bureauruimte te annexeren. Ook dat wordt gewaardeerd, al is het wel weer jammer dat het ‘ophangsysteem’ exclusief blijft voor de meegeleverde poot. Om vesa-gestandaardiseerde monitorarmen te bevestigen, moet een los mountingsysteem aangeschaft worden.

Desalniettemin spiegelt het overkomen van de MateView GT-lijn wel precies waar een monitor als dit 27 inch-model voor staat. De MateView GT-27 inch (Standard Edition) is geen schreeuwerig bakbeest met allerlei toeters en bellen; het wil vooral fraaie prestaties in een doelgericht en betaalbaar pakket samenbrengen. En dat doet het.

©GMRimport

Prima prestaties voor een duit minder  

Qua daadwerkelijk gameprestaties zet Huawei hoog in. De MateView GT-27 inch belooft allereerst 1440p-resoluties op 165 hertz, met daarbovenop hdr-mogelijkheden en een sRGB-kleurenspectrum dat een Delta-E-afwijking van <2 kent. Op het DCI-P3-spectrum bedekt het paneel 90 procent van de kleuren, wat zeker geen verkeerde score is voor een snelle gamemonitor.

Huawei MateView GT 27 (Standard Edition) - Technische specificaties

· Formaat: 27 inch

· Curve: 1500R

· Resolutie: 2560 x 1440 (2K QHD)

· Verversingsratio: 165 Hz (incl. ondersteuning voor FreeSync)

· Paneeltechnologie: VA

· Kleurdiepte: 8-bit (16,7 miljoen kleuren)

· Piekhelderheid: 350 nits (typerend)

· Contrastratio: 4000:1 (typerend)

· Kleurreproductie: 100% sRGB (ΔE<2), 90% DCI-P3

· Aansluitingen: 1x Displayport 1.41.2, 2x HDMI 2.0

· Verstelbaarheid: 110 mm in hoogte, -5°~20° verticale kanteling

· Adviesprijs: 399,99 euro

Voor een adviesprijs à 399,99 euro zijn dat niet de minste beloftes. De 165 hertz verversingsratio zit een nette tik boven de gulden standaard van 144 hertz voor veel competitieve gamers, terwijl de kleurreproductie ook zeker niet tegenzit. Voor wie ook nog wat video’s of foto’s bewerkt, voldoet dit VA-paneel al snel.

Tegelijkertijd schuilt in dit paneel ook Huawei’s verbeterpuntje voor de toekomst. De kleuren zijn realistisch, maar ze mogen net iets helderder. Met een typische piekhelderheid van 350 nits en contrastratio van 4000:1 steken sommige aangezichten nog wat donker af, waardoor schaduwen bijtijds wat details verliezen. Voor het toegankelijke prijspunt zijn die vlekjes nog te overzien, terwijl Huawei ze zelf ook aanvecht met het inbakken van ‘dark field control’-versterking.

De pijler voor Huawei lijkt overduidelijk bij snelle pc-games te liggen — iets minder de filmische avonturen. De GT 27 excelleert wanneer je, bijvoorbeeld, Halo Infinite op 165 frames per seconde over DisplayPort knalt. Zeker in combinatie met AMD FreeSync speelt dat minstens zo vloeiend als de gevestigde orde van gamemonitors, met een uitzonderlijk realistisch sRGB-bereik bovendien.

©GMRimport

Netvoeding anno nu

Huawei’s doelgerichte visie wordt ook doorgetrokken naar het stroomverbruik en in het specifiek diens connectie. De MateView GT-27 inch wordt aangedreven door een enkele usb-c-verbinding. Geen logge trapeziumconnectoren of dikke aders aan bekabeling, maar een schattig usb-kabeltje waar simpelweg 63 watt doorheen gepompt wordt. Dat getuigt niet alleen van een fraai stroomrendement, maar het helpt Huawei’s minimalistische insteek ook verder op weg.

Kleinere connectoren staan voor smallere behuizingen en dunnere, nota bene universele kabeltjes maken installaties makkelijker. Traditiegetrouw geeft de markt van gamemonitoren daar maar weinig om, maar Huawei biedt daar als nieuwe speler weer een andere kijk op. Sowieso is de I/O van de MateView GT-27 inch strak ingedeeld — zonder al te veel poespas bovendien — maar netvoeding over usb-c? Dat voelt wel lekker vooruitstrevend voor dit kaliber beeldapparatuur.

©GMRimport

MateView voelt meteen als een maatje

Huawei is misschien dan ‘de nieuwkomer’ op het terrein van gamemonitoren, ze lijken meteen overtuigend mee te spelen. De MateView GT-27 inch biedt vloeiende beelden op een realistisch ogend paneel, zonder dat je portemonnee er stevig onder leidt. Daarmee stapt Huawei overtuigend het middensegment in.

Voor de richtprijs van 399,99 euro biedt Huawei een uitzonderlijk efficiënte gamemonitor. Het bespaart op de toeters en bellen waar sommige concurrenten mee te koop lopen, en biedt vooral een doelgericht pakket aan gameprestaties aan. Met het sobere ontwerp en voeding over usb-c overtuigt Huawei niet alleen, ze geven ook een eigen draai aan de gamemonitor.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!