Intel Core i9-11900KB duikt op in benchmark-database
PU.nl
Nieuws

Intel Core i9-11900KB duikt op in benchmark-database

De href="https://gamer.nl/artikelen/hardware/intels-10-nm-cpu-kaart-voor-nuc-11-extreme-gefotografeerd/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">eerder gelekte</a> Core i9-11900KB van Intel is inmiddels ook uitvoerig getest in grafische benchmarks. Deze specifieke desktopprocessor betreft een nog te verschijnen all-in-one moederbordkaart over PCIe, welke beschikt over Intels 'Tiger Lake' 10nm procedé — voorheen enkel te vinden in laptops. 

De benchmarks van de Intel Core i9-11900KB doken op in de publieke database van 3DMark. De opvallende cpu-kaart is bedoeld om de nieuwe NUC 11 Extreme-minisystemen van Intel aan te vuren — de zogenaamde 'Beast Canyon'-lijn. 

Vermoedelijk is een recensent of ingewijde van Intel vergeten de testresultaten te verbergen, waardoor we nu al een vroege kijk op de Beast Canyon-prestaties krijgen. Het systeem bleek in dit geval getest te zijn met een GeForce RTX 3060-videokaart.

Bij Tom's Hardware werden de benchmark-resultaten tegenover een soortgelijk systeem gelegd, zij het dan met een 'reguliere' Intel Core i9-11900K op 14nm. Identiek zijn beide set-ups niet te noemen, maar de videokaart (en PCIe 4.0-ondersteuning) zijn gelijk gebleven. De resultaten? Ook die lijken niet ontzettend veel te verschillen.

©GMRimport

In 3DMark's Time Spy blijkt de reeds verschenen i9-11900K uit de Rocket Lake-generatie nog altijd iets hoger te presteren. In de Fire Strike-benchmark is het de nieuwere i9-11900KB (Tiger Lake) die nét een procent winst boekt op het referentiemateriaal. Van gigantische prestatiesprongen is weinig sprake.

De resultaten zijn nog altijd niet één-op-één vergelijkbaar. Zo weten we nog niet hoeveel stroom de 10nm processorkaart trekt, laat staan hoe efficiënt de geïntegreerde koeling is. Vermoedelijk is het 10nm procedé op papier krachtiger dan iets soortgelijks op 14nm, maar de voeding en koeling kunnen compacte systemen als Beast Canyon natuurlijk een achterstand geven in deze beproevingen. 

De Intel Core i9-11900KB lijkt vooralsnog alleen in productie als onderdeel van de de zwaardere NUC 11-systemen van Intel. Volgens Intels eigen productpagina's volgen er ook lichtere alternatieven op 10nm, met minder (actieve) rekenkernen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!