Intel Raptor Lake-cpu met 24 kernen en 32 threads gespot
PU.nl
Nieuws

Intel Raptor Lake-cpu met 24 kernen en 32 threads gespot

Een reeds verwijderde BAPCo-benchmark lijkt het eerste teken van leven te zijn geweest in de Raptor Lake-generatie van Intel. Een nog onbekende processor voltooide de testreeks met 24 rekenkernen, 32 threads en twee DDR5-geheugenschijven op 4.8000 MHz.

De resultatenpagina van BAPCo is niet meer in te zien, maar Tom's Hardware heeft (getipt door hardware-ingewijde @Komachi_Ensaka) nog wel enkele screenshots online staan.

Hoewel het precieze modelnummer van de processor niet in de benchmark-resultaten terug te zien was, bleek het testsysteem wel een 'RPL-S'-noemer te bevatten. De afkorting staat met nagenoeg alle zekerheid voor Raptor Lake-S, wat weer slaat op een desktopvariant van de dertiende Intel Core-serie.

Bij datzelfde systeem hoorde ook DDR5-geheugen, wat opvallend genoeg op 4.800 MHz geklokt was. Voor Raptor Lake geldt de verwachting dat de DDR5-standaard opgehoogd wordt naar 5.600 MHz, maar dat bleek hier nog niet het geval.

©GMRimport

Qua benchmark-prestaties scoort het Raptor Lake-systeem, niet geheel verrassend, lager dan de Core i9-12900K — het huidige topmodel van Intel. De vermoedelijke prototype van Intels nieuwe processor is mogelijk nog op veel fronten gelimiteerd, waaronder hoofdzakelijk de kloksnelheden.

Iets pijnlijker is dat ook de Ryzen 9 5950X, AMD's paradepaardje van een jaar terug, de rijker uitgeruste Intel-processor nog af weet te troeven. BAPCo en Intel zouden nauwe verbanden met elkaar hebben, waar AMD in het verleden juist beschuldigingen heeft gemaakt over het "onder één hoedje spelen" van de twee partijen. 

De Raptor Lake-generatie van Intel wordt rond het einde van 2022 verwacht. De reeks processoren draait op hetzelfde 10nm procedé als de Alder Lake-voorgangers (tegenwoordig Intel 7 genoemd), maar vernieuwt de architectuur van 'grote rekenkernen' in de processor. Qua socket blijft de cpu-lijn nog vasthouden aan de recent geïntroduceerde LGA1700-vorm. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!