Intel updatet en verlaagt specificaties van Arc A380-gpu
PU.nl
Nieuws

Intel updatet en verlaagt specificaties van Arc A380-gpu

Na ietwat verwarrende berichtgeving van partnerfabrikanten heeft Intel de specificaties van de Arc A380-gpu vernieuwd — en stilletjes verlaagd.

De eerste partnerkaarten van Intel Arc spoelen inmiddels aan in China, met recentelijk een Arc A380 van Gunnir ter aftrap. Daarbij viel echter op dat Gunnir op sommige fronten andere specificaties aanhield dan Intel zelf. Zo zou Intel wel vaker te koop lopen met HDMI 2.1-specificaties, maar Gunnir sprak expliciet over een HDMI 2.0-connector. 

In dit geval blijkt Intel inderdaad de HDMI 2.1-standaard te willen ondersteunen, maar is het simpelweg aan partnerfabrikanten om die wel of niet op te pikken. Op Twitter verhelderde de chipgigant diens intenties en gaf het aan de specificatielijst te updaten: 

De aangehaalde specificatielijst is inmiddels geüpdatet om de verwarring over HDMI-poorten te verhelpen, maar daar bleef het niet bij. Een ándere discrepantie tussen Intel en Gunnir blijkt ook stilletjes rechtgetrokken te zijn: de geheugensnelheid.

Afgelopen week claimde Gunnir dat de geheugenmodules op diens Arc A380-videokaart geklokt waren op 15,5 Gbps, terwijl Intel tot dat moment altijd van 16 Gbps sprak. Met het bijwerken van de officiële specificaties heeft Intel ook dat verschil bijgewerkt: de officiële geheugensnelheid van de Arc A380 blijkt nu inderdaad 15,5 Gbps.

Met de lager geklokte geheugenmodules krimpt ook de totale bandbreedte van de Arc A380-gpu. Eerder had Intel zeker 192 GB/s beloofd, waar het sinds de update maximaal 186 GB/s aan bandbreedte claimt. Naar al het schijnt had Intel de rectificatie het liefst muisstil gehouden. 

De eerste Intel Arc A380-videokaarten zijn reeds te verkrijgen in China, hoofdzakelijk in de vorm van partnerontwerpen zoals die van Gunnir, maar ook als onderdeel van selecte prebuilt-systemen. Intel had zelf aangegeven dat diens eerste desktopkaart voor gamers "beter dan AMD's RX 6500 XT" presteert, maar volgens data van 3DCenter.org is de kaart in realiteit beter te vergelijken met een RX 6400. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!