Intel vermindert verbruik Arc-gpu's met meerdere schermen
Gamer.nl
Nieuws

Intel vermindert verbruik Arc-gpu's met meerdere schermen

Sinds een recente update lijkt Intel het hoge verbruik van Arc-gpu's met meerdere schermen grotendeels verholpen te hebben.

Intels eerste topsegment aan Arc-gpu's (Arc A7) kampte rond diens lancering wel vaker met hoge verbruiken, maar vooral het opmerkelijke rendement in 'idle'-stand creëerde frictie. Een Arc A770 zou zonder belasting circa 11 watt verbruiken, maar wanneer er een willekeurige tweede monitor aangekoppeld werd, steeg dat verbruik ineens tot circa 40 watt.

Na vermelding (en verdere verdieping) op GitHub werd achterhaald dat de Arc-gpu's hun 'low-power'-stand niet meer kunnen activeren zodra er meer dan één monitor aangesloten is op de videokaart. Intel werkt inmiddels aan een oplossing, waarvan driver-versie 31.0.101.4146 de eerste stap vormt.

Met de komst van de nieuwe drivers zouden gamers in ieder geval weer gebruik kunnen maken van twee schermen met een lager verbruik, al komt de huidige oplossing niet zonder valkuilen. Arc-gpu's kunnen nu enkel hun low-power state activeren zolang één scherm niet boven de 4k/60hz presteert, dan wel twee schermen op 1080p/60hz, aldus een Intel-programmeur op GitHub

Dezelfde Arc-gebruiker die het probleem aanvankelijk aankaartte, meldt inmiddels dat de 4146-drivers inderdaad een positief gevolg hebben op het verbruik. Met één scherm (2560 bij 1080 pixels) verbruikt de Arc A770 tegenwoordig circa 7 tot 8 watt, komt daar nog een scherm (1600 bij 900 pixels) bij kijken, dan stijgt het rustverbruik tot nog maar 8 à 9 watt.

Onduidelijk is of Intel het rustrendement vanuit hier verder wil verbeteren. Het originele GitHub-bericht is sinds de verbetering wel gesloten, wat doet vermoeden dat Arc-gpu's met bijvoorbeeld drie of meer schermen mogelijk nooit hun low-power-fase in kunnen zetten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met acht procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met zes procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames
Gamer.nl
Nieuws

EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames

De samenwerking met WRC is voorbij

Electronic Arts en Codemasters stoppen met de ontwikkeling van rallygames, die tegenwoordig onder de naam EA Sports WRC worden uitgebracht.

Dat hebben de bedrijven aangekondigd. De samenwerking met de World Rally Championship is beëindigd en ontwikkelplannen voor eventuele toekomstige rallygames zijn dan ook "gepauzeerd".

Codemasters leverde in 1998 de rallygame Colin McRae Rally af, en heeft sindsdien meerdere delen in die reeks en de Dirty Rally-serie uitgebracht. In 2021 werd de ontwikkelaar overgenomen door Electronic Arts. De laatste game in de rallyserie is voor nu EA Sports WRC, dat in 2023 uitkwam. Afgelopen maart kwam nog een uitbreiding voor het spel uit.

Eerder deze week bleek al dat er ontslagen vielen bij Electronic Arts - volgens geruchten gaat het om zo'n vierhonderd werknemers, waaronder een gedeelte van Respawn Entertainment. Het is op moment van schrijven niet bekend of er bij Codemasters ontslagen vallen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!