Intel-voorzitter verwacht dat chiptekort toch in 2024 aanhoudt
PU.nl
Nieuws

Intel-voorzitter verwacht dat chiptekort toch in 2024 aanhoudt

Pat Gelsinger, voorzitter van Intel, verwacht dat de wereldwijde chiptekorten toch aan zullen houden tot en met 2024.

Gelsinger vertelde over zijn vooruitzicht tegenover CNBC en

Watch on YouTube

, met klaarblijkelijk toch weer iets minder hoop dan voorheen. In oktober van vorig jaar werd Gelsinger om eenzelfde statement gevraagd; toen verwachtte de topman nog dat de verhouding vraag-aanbod voor chips "in 2023 stabiliseert".

De reden voor de vertraagde stabilisatie zou volgens Gelsinger vooral bij de fabrieken zelf liggen. Pc-componenten zijn deze dagen alsmaar beter verkrijgbaar, maar in de 'fabs' kampt men nu tegen tekorten rondom allerlei apparatuur.

Gelsinger: "Dat is waarom we geloven dat het algehele halfgeleidertekort nu uitloopt tot in 2024, in tegenstelling tot onze vroege verwachtingen voor 2023. Omdat de tekorten nu verschuiven naar [fabrieks]apparatuur, wordt het op sommige plekken lastiger om de productie weer op te schalen."

Watch on YouTube

Intel zou zelf wel de juiste voorzorgsmaatregelen genomen hebben, zo claimt Gelsinger. "De combinatie van interne capaciteit en onze invloed over [externe] fabrieken biedt ons een betere positie. Dat is een stukje structureel voordeel wat Intel heeft." 

Sinds de toenemende tekorten rondom halfgeleiders anno 2020, heeft Intel meerdere grootse plannen onthuld om dergelijke tegenslagen (in de toekomst) te verhelpen. Begin 2021 werd aangekondigd dat Intel circa 20 miljard dollar investeert in de bouw van een fab in in Arizona; een jaar later kondigde de chipgigant een investering van 33 miljard euro aan om het Europese ecosysteem rondom halfgeleiderproductie te verbeteren. Daaronder valt de uitbreiding van Intels fab in Ierland, maar ook de bouw van een geheel nieuwe fabriek in Duitsland.

Grootse plannen voor uitbreiding of niet; vooralsnog ziet Gelsinger de situatie rondom de tekorten wel het minst hoopvol in, vergeleken met zijn collega's en concurrenten. Zo claimde AMD-voorzitter Dr. Lisa Su vorige zomer nog dat de tekorten flink af zouden nemen gedurende "de tweede helft van 2022". Sinds eind vorig jaar hebben veel grote chipbedrijven de lippen stijf gehouden over (het aanhouden van) de wereldwijde tekorten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!